کد مطلب: ۲۸۰۰۹۲

کشورهایی که بیشترین ذخیره اوراق قرضه آمریکا را در اختیار دارند

کشورهایی که بیشترین ذخیره اوراق قرضه آمریکا را در اختیار دارند

علی‌رغم بالا گرفتن تنش‌های تجاری با آمریکا، چین همچنان دارنده شماره یک اوراق قرضه آمریکاست. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که در ماه می دارایی اوراق قرضه آمریکایی چین ۱.۲ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۱.۱۸۳ تریلیون دلار رسیده است.

در حالی‌که بیشتر رسانه‌ها بر روی دارندگان خارجی اوراق قرضه آمریکا تمرکز کرده‌اند، این دارایی‌ها تنها ۳۰ درصد از این اوراق را تشکیل می‌دهند. اما مابقی این اوراق در دست چه کسی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از راشاتودی، مجموع اوراق قرضه آمریکا درحال حاضر به بیش از ۲۱ تریلیون دلار می‌رسد. در حالی‌که بیشتر رسانه‌ها بر روی دارندگان خارجی اوراق قرضه آمریکا تمرکز کرده‌اند، این دارایی‌ها تنها ۳۰ درصد از این اوراق را تشکیل می‌دهند. راشاتودی بررسی کرده که مابقی این اوراق در دست چه کسی است.

روسیه اخیرا با کاهش دارایی‌های اوراق قرضه آمریکایی خود، از جمع ۱۰ دارنده برتر این اوراق خارج شد. میزان ذخایر روسیه از اوراق قرضه آمریکا، از ۹۶.۱ میلیارد دلار در ماه مارس به ۱۴.۹ میلیون دلار در ماه می، تقلیل یافت. طبق آماری که اخیرا توسط خزانه‌داری آمریکا منتشر شده است، این کشور از لیست ۳۳ دارنده خارجی اوراق بهادار آمریکا، محو شده است.

روسیه با کاهش ذخایر اوراق آمریکای خود، به خرید طلا روی آورده است تا به ذخایر ثروت خود تنوع دهد.

اما علی‌رغم بالا گرفتن تنش‌های تجاری با آمریکا، چین همچنان دارنده شماره یک اوراق قرضه آمریکاست. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که در ماه می دارایی اوراق قرضه آمریکایی چین ۱.۲ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۱.۱۸۳ تریلیون دلار رسیده است و از آگوست گذشته تا کنون در همین سطح باقی مانده است.

علی‌رغم اقدام‌هایی برای کاهش سیستماتیک اوراق قرضه آمریکایی، ژاپن همچنان مقام دوم را در دارندگان خارجی اوراق قرضه آمریکا به خود اختصاص می‌دهد. در ماه آوریل توکیو دارایی‌های خود در این زمینه را به ۱.۰۳۱ تریلیون دلار کاهش داد، که کمترین میزان آن از اکتبر ۲۰۱۱ تا کنون است، اما در ماه می میزان این دارایی خود را ۱۷.۶ میلیارد دلار افزایش داد و به ۱.۰۴۶ تریلیون دلار رساند. به جز چین و ژاپن، لیست بزرگترین دارندگان اوراق قرضه آمریکایی شامل کشورهای دیگر و چند جزیره می‌باشد.

این لیست شامل ایرلند با ۳۰۱ میلیارد دلار، برزیل ۲۹۹ میلیارد دلار، انگلستان ۲۶۵ میلیارد دلار، سوئیس ۲۴۳ میلیارد دلار، لوکزامبورگ ۲۰۹ میلیارد دلار و هنگ‌کنگ با ۱۹۲ میلیارد دلار، است. ماه گذشته جزایر کِیمَن سهم خود از اوراق قرضه آمریکا را از ۲۵۰ میلیارد دلار به ۱۸۶ میلیارد دلار کاهش داد. سهم تایوان از این دارایی به ۱۶۵ میلیارد دلار رسید، درحالی‌که عربستان سعودی و بلژیک به ترتیب، میلیارد دلار و میلیارد دلار را به خود اختصاص دادند.

خارجی‌ها در کل ۶.۱۷ تریلیون دلار از اوراق قرضه آمریکایی را در اختیار دارند که این حدود ۲۹ درصد کل اوراق قرضه آمریکا را تشکیل می‌دهد. بیش از ۲۷ درصد یا ۵.۷۲ تریلیون دلار از این اوراق در نهادهای دولتی آمریکا، مانند صندوق‌های مستمری بگیری، نگهداری می‌شود. حدود ۱۱ درصد یا ۲.۳۹ تریلیون دلار طی فرآیند تسهیلات کمّی، توسط فدرال‌رزرو خریداری شده است. اما بزرگترین بخش این اوراق که ۳۲.۲ درصد یا ۶.۸۶ تریلیون دلار است، در اختیار موسسات و سرمایه‌گذاران آمریکایی است.

اوراق بهادار آمریکا سررسیدی ۱۰ ساله دارند و نرخ سود ثابتی پرداخت‌ می‌کنند. به دارندگان این اوراق قرضه سالانه ۲ بار سود پرداخت می‌شود. هجوم به فروش اوراق قرضه آمریکا که در سپتامبر گذشته آغاز شد، با رسیدن سود اوراق قرضه ۱۰ ساله به ۳.۱۱ درصد در ماه می به اوج خود رسید. از آن به بعد قیمت اوراق با تقاضای سنگین براین ان، بالا رفت و سود آن افت کرد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.