کد مطلب: ۵۲۲۳۵۵

کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها چقدر جدی است؟

کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها چقدر جدی است؟

در جایگاه‌های سوخت کمبود بنزین سوپر مشاهده شده و مسئولان علت را افزایش قیمت بنزین و عدم شمول یارانه بر روی بنزین سوپر، شیوع کرونا و کاهش تقاضا و مشکلاتی مربوط به حمل و نقل و تولید این فرآورده می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،از سال ۹۸ تا کنون، بنزین سوپر در جایگاه‌ها با کمبود مواجه بوده است. در سال ۹۸ وزیر نفت علت این کمبود را تعمیرات و نگهداری در پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند و مشکلاتی دیگر عنوان کرد.

بیژن زنگنه افزوده بود: این مشکل در حال پیگیری است و به زودی حل می‌شود. اما پس از گذشت یک سال، گزارش‎‌های مردمی نشان می‌دهد همچنان بنزین سوپر در جایگاه‌ها دچار کمبود است.

ناصر رییسی‌فرد، رییس انجمن صنفی شرکت‌های تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی در گفتگو با تجارت‌نیوز، عنوان کرد: تعداد محدودی از جایگاه‌ها در تهران بنزین سوپر دارند.

وی در خصوص کمبود بنزین سوپر در شهرستان‌ها افزود: بنزین سوپر ابتدا در تهران تامین و توزیع می‌شود، سپس به میزان حداقل مصرف برای شهرستان‌ها ارسال می‌شود.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی در خصوص علت این کمبود در گفتگو با تجارت‌نیوز، می‌گوید: با قطع شدن تولید بنزین سوپر در پالایشگاه تهران، بنزین سوپر از اراک تامین می‌شود و به دلیل مشکلاتی مثل حمل و نقل و مشکلات مالی برای راننده‌ها با کمبود بنزین سوپر مواجه هستیم.

وی افزود: در هفته گذشته بنزین سوپر در تهران هم نبود، چرا که ابتدا باید بنزین یورو در تهران و شهرستان‌ها تامین شود سپس اگر بتوانند از اراک بنزین سوپر می‌آورند.

رییسی‌فرد در ادامه گفت: تا وقتی که مشکلات اقتصادی جامعه و تقاضا برای بنزین سوپر وجود دارد و همچنین در بخش عرضه مشکلاتی مثل حمل و نقل داشته باشیم نمی‌توان انتظار داشت مشکل کمبود بنزین سوپر رفع شود. اما امیدواریم در آینده این مشکلات مرتفع شوند.

کاهش عرضه و مصرف بنزین سوپر

اسدالله قلیزاده، رییس اتحادیه جایگاهداران کشور در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت:در سال ۹۹ عرضه و مصرف بنزین سوپر نسبت به سال‌های قبل با کاهش چشمگیر مواجه شده است.

قلیزاده گفت: پس از افزایش قیمت بنزین و عدم شمول یارانه بر روی بنزین سوپر و نیز شیوع کرونا به سوی کاهش تقاضا رفتیم و به دلیل افت مصرف طبیعی است که تامین بنزین سوپر نیز در اولویت نباشد.

قلیزاده ادامه داد: برای جایگاه‌های سوخت نیز درآمد فروش بنزین معمولی و بنزین سوپر تفاوت چندانی ندارد و حتی بنزین سوپر با تبخیر بیشتر جایگاهدار را متضرر می‌کند.

رییس اتحادیه جایگاهداران افزود: در برخی روزها فروش بنزین سوپر در کشور تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. طبیعتا این کاهش هم به معنای محروم شدن مردم از بنزین مرغوب و هم زیان مالی به جایگاهداران است که علی رغم داشتن تاسیسات و نیروی انسانی با عدم نفع روبرو هستند.

وی ادامه داد: راهکارهایی برای ترغیب مردم در جهت استفاده از بنزین سوپر وجود دارد و افزایش مصرف این فراورده خصوصا در کلانشهر ارتباط با کاهش آلودگی هوا می‌تواند داشته باشد.

در رابطه با کمبود بنزین سوپر، فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد :یک ماه گذشته توزیع بنزین سوپر به دلیل مشکلاتی مربوط به تولید و پالایش با کاهش همراه بود.

کاهی افزود: در حال حاضر کمبودی در جایگاه‌های سوخت نداریم و توزیع بنزین سوپر،طبق روال گذشته انجام می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Hadi

    مرسی از پیگیریتون. اما واقعا چرا نیست ؟ چرا فقط مرکز استان هارو میدن. چرا ؟ شما که میگید خود کفا شدیم پس چشد ؟ همش دروغ ؟ پدر ماشین مارو در اوردین. خدا شاهده من همش سوپر میزدم از سال 95 . الان 1 ماهی میشه نیست و مجبور شدم معمولی مزیزنم. امروز چراغ گچ ماشین من روشن شد. فقط و فقط از بودن بنزین اشغال . خدا ازتون نگذره

  • ناشناس

    کدام ۸۰٪ کاهش فروش!!!
    موقعی که نیست ، خوب ملت مجبورن نزنند و میرن معمولی میزنند.
    بعد اینو میگذارند بحساب کاهش تقاضا.منم مجبورم سوپر بزنم، حالا که نیست با مکمل اکتان میزنم واسم لیتری ۱۰ هزار تومان آب میخوره !
    خدا از سر تقصیرات تک تک مسئولین برای این کم کاری ها نگذرد.

  • ناشناس

    واقعا شرمنده آوره، تو مملکتی که خودش از بزرگترین دارندگان نفت و گاز جهان هست بنزین سوپر پیدا نمیشه. من سالها مالزی زندگی کردم، همیشه در همه پمپ بنزین ها هم معمولی بود و هم سوپر. اینم از بی عرضگی مدیران نفتی کشور هست.

  • ICTMAN

    امروز 3 فروردین 1400 هست و از دوروز پیش جایگاه ها رو گشتیم هیچ جا سوپر نداشتند و میگن از دوهفته مونده به عید دیگه نمیاد!
    من دوساله که فقط سوپر میزنم و سالی چندبار با این مشکل مواجه میشیم.
    ترجیح میدم که از ماشین استفاده نکنم تا اینکه بنزین آشغال بزنم.

  • ناشناس

    این خانم کاهی چی میگه برا خودش
    از اول اسفند ۹۹ تا الان که ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ هست، یک لیتر بنزین سوپر تو جایگاه ها نیومده…
    قبلا همدان یکی از چند شهر انگشت شمار بود که همیشه بنزین سوپر برای جایگاه فلسطینش، تامین میشد ولی از اسفند به این ور یک لیتر بنزین سوپر هم به جایگاه نیاوردن

  • ناشناس

    باسلام بنزین سوپر برای بعضی از ماشین بسیار ضروری هست اگه بنزین سوپر نزنی بعد از چند مدت موتور میزنه آخه لعنت بر شما اگه نمی تونی بنزین سوپر تولید کنی بی خود میکنید ماشین مثل سورن توربو دنا پلاس توربو تولید کنی واقعا متأسفیم واسه این مملکت یه مشت آدم بی وجود به مردم خدمت میکنن

  • ناشناس

    بنزین سوپر واسه مردم ایران حرامه! با این وضع قطعات یدکی بنزین سوپر واسه صادرات خوبه!!!!