خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۱۳۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کمبود سرنگ، یک بحران جهانی / چه جایگزینی برای سرنگ وجود دارد؟

کمبود سرنگ، یک بحران جهانی / چه جایگزینی برای سرنگ وجود دارد؟

از زمان شیوع ویروس کرونا، شکاف موجود در ایمن‌سازی و واکسیناسیون جهانی بیش از پیش افزایش پیدا کرد. کمبود سرنگ مهم‌ترین دلیل ایجاد این بحران بود که باعث شد بیش از 25 میلیون کودک در سال 2021 هیچ کدام از واکسن‌های اصلی را دریافت نکنند.

به گزارش تجارت‌نیوز و به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) جریان عادی واکسیناسیون، سالانه جان میلیون‌ها انسان را نجات می‌دهد. اما با وجود اینکه پوشش جهانی واکسیناسیون در حال بهبود است، کاهش شکاف در ایمن‌سازی منجر به افزایش سرسام‌آور تقاضا برای سرنگ‌ها و در نتیجه کمبود سرنگ شده است. پیش‌بینی می‌شود این مساله منجر به کمبود شدیدی شود که می‌تواند وضعیت را وخیم‌تر کند.

به گزارش ویژوال کاپیتالیست ، از عوامل اصلی که منجر به کمبود سرنگ می‌شوند عبارتند از شکاف ایمن‌سازی، همه‌گیری کرونا و عقب ماندن از روال عادی واکسناسیون در سراسر جهان. اما حتی قبل از همه‌گیری کرونا، مشکل کمبود سرنگ وجود داشت و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای دسترسی به واکسیناسیون معمول دچار مشکل بودند.

در واقع، تا سال 2019، بیش از 19 میلیون کودک در سراسر جهان به عنوان «دوز صفر» در نظر گرفته می‌شدند یعنی این کودکان هیچ کدام از واکسن‌های معمول را دریافت نکرده بودند. نیمی از این کودکان از مناطق شهری، مناطق درگیر جنگ و جوامع دورافتاده هستند.

علاوه بر این، زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، ایمن‌سازی جهانی حتی بیشتر از این کاهش یافت و 25 میلیون کودک تنها در سال 2021 از دریافت واکسن‌های معمول محروم شدند.

واکسیناسیون از بیش از 20 بیماری مرگبار پیشگیری می‌کند و سالانه بین 2 تا 3 میلیون انسان را از مرگ نجات می‌دهد و بر اساس توصیف سازمان بهداشت جهانی پایه و اساس سیستم‌های مراقبت بهداشتی را فراهم می‌کند و یک حق مسلم بشری است. همچنین بازگشت سرمایه فوق‌العاده‌ای دارد. به این صورت که در کشورهایی با درآمد کم و متوسط، هر یک دلار سرمایه‌گذاری در واکسن سرخک، حدود 80 دلار بازدهی خواهد داشت. علاوه بر این تا سال 2030 به لطف واکسیناسیون، 24 میلیون نفر می‌توانند از فقر نجات پیدا کنند.

کشورها از طریق واکسیناسیون انبوه تلاش می‌کنند تا شکاف ایمن‌سازی را که از زمان همه‌گیری وضعیت وخیم‌تری پیدا کرده است، از بین ببرند. در نتیجه تقاضا برای سرنگ به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

در سال 2022، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که اگر تولید سرنگ نتواند پاسخگوی تقاضا باشد، ممکن است شاهد کمبود تعداد 2 میلیارد سرنگ در جهان باشیم. این می‌تواند منجر به اختلال شدید در واکسیناسیون‌های معمول شود و بازیافت ناایمن سرنگ‌ها را به منظور ادامه تزریق واکسن‌ها افزایش دهد.

اما موضوع بسیار فراتر از کمبود سرنگ است. کرونا باعث شد واکسن‌های سرنگی معمولی مورد توجه جدی قرار بگیرند و بسیاری از افراد چالش‌های مرتبط با آنها را مورد انتقاد قرار دهند.

با توجه به اینکه سوزن‌های معمولی ایرادات زیادی دارند، جای تعجب نیست که سرمایه‌گذاران به جایگزین‌های بادوام توجه نشان دهند. علاوه بر این، این جایگزین‌ها فقط برای واکسیناسیون اعمال نمی‌شوند، بلکه می‌توانند برای افراد مبتلا به دیابت، دندانپزشکان و مراقبت از حیوانات خانگی نیز مفید باشند.

تزریق بدون سوزن راه حل کمبود سرنگ؟

دستگاه‌های بدون سوزن این پتانسیل را دارند که شکاف ایمن‌سازی را در میان کمبود سرنگ جهانی پر کنند، برخی از مشکلات اصلی محدودکننده را در جذب واکسن حل کنند و مهم‌تر از آن، به زندگی میلیون‌ها انسان کمک کنند.

دستگاه‌های بدون سوزن از یک مکانیسم ساده فنری استفاده می‌کنند که از فشار برای آزاد کردن داروی مایع و نفوذ به پوست استفاده می‌کند. در کمتر از یک دهم ثانیه، دارو در بدن توزیع می‌شود و این توزیع در مقایسه با سرنگ‌های سوزنی ایمن‌تر و یکنواخت‌تر انجام می‌شود. همچنین این فرآیند تقریباً بدون درد است و هیچ اثری روی پوست باقی نمی‌گذارد.

این نوع تزریق مشکلاتی مانند ترس از آمپول، هزینه لجیستیک و تولید زباله‌های خطرناک را کاهش می‌دهد و کم‌هزینه‌تر است.

اما این تکنولوژی هنوز در کشور ما که اخیرا با بحران انواع دارو و تجهیزات پزشکی از جمله کمبود سرنگ روبرو شده وجود ندارد و مشکلات مربوط به کمبود دارو همچنان گریبان‌گیر سیستم بهداشت و درمان کشور است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.