کد مطلب: ۴۱۰۲۰۱

منابع مالی کمک دولت به مردم مشخص شد

منابع مالی کمک دولت به مردم مشخص شد

پروسه حذف یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه جدی‌تر از همیشه درحال پیگیری است. این را می‌توان از اظهارات رئیس جمهوری درباره اینکه دولت تصمیم دارد به 18 میلیون خانوار ایرانی کمک کند، متوجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن روحانی در صحبت‌هایش از وضع مالی مناسب هفت میلیون خانواده ایرانی حرف زده و گفته، دولت تصمیم دارد توجهات و کمک‌های خود را متوجه 18 میلیون خانواری کند که در دهک‌های متوسط و پایین جامعه قرار گرفته‌اند. درحالی گفته‌های رئیس جمهوری حکایت از این دارد که دولت دوازدهم پرونده حذف یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند که کارشناسان اقتصادی از ناکارآمدی دولت در شناسایی دهک‎های بالای درآمدی سخن می‌گوید.

حذف یارانه پردرآمدها برای کمک به کم درآمدها

رئیس جمهوری از کمک به 18 میلیون خانواده ایرانی سخن گفته اما منابع این کمک دقیقا مشخص نیستند، البته هنوز رقم مساعدت برای هر خانوار نیز نامشخص است که روی میزان تامین منابع پرداختی به خانوار اثر مستقیم خواهد داشت.

به نظر می‌رسد که دولت برای این کمک روی حذف یارانه سه دهک درآمدی بالای جامعه که غیر نیازمند برای دریافت یارانه هستند، حساب کرده است. براساس آمار ثبت احوال در حال حاضر جمعیت کشور 83 میلیون نفر است. از این تعداد به گفته اکبر ایزدی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، حدود 78 میلیون نفر مشمول دریافت یارانه نقدی خانوار هستند که در حال حاضر حدود 24 میلیون و 375 هزار خانوار یارانه می‌گیرند.

با توجه به این جمله رئیس جمهوری که گفته 18 میلیون خانوار نیاز به کمک و مساعدت دارند، حدود 6 میلیون و 375هزار خانوار دیگر باید از شمول قانون یارانه نقدی خارج شوند و این تعداد حدود 20 میلیون و 400 هزار نفر هستند.

این درحالی است که برخی مسئولان و کارشناسان پیشتر گفته بودند سه دهک بالای درآمدی حدود 24 میلیون نفر هستند، در صورتی که طبق گفته‌های روحانی، 18 میلیون خانوار در برنامه حمایتی ماهانه دولت قرار بگیرند، حدود 57 میلیون و 600 هزار نفر مشمول خواهند شد و این احتمال وجود دارد که حذف سه دهک درآمدی از دریافت یارانه با جدیت و قوت بیشتری اجرا شوند.

دولت جلوی تورم را بگیرد

استفاده از منابع عمومی بودجه، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و استقراض از بانک مرکزی سه راهکار دیگری هستند که کارشناسان اقتصادی معتقدند شاید دولت می‌خواهد با استفاده از این روش‎ها وعده خود را عملیاتی کند. کامران ندری، کارشناس اقتصاد و بودجه درباره این موضوع می‌گوید:«صحبت‌های جدید رئیس جمهوری به این معنی است که دولت می‌خواهد به 57.6 میلیون نفر یارانه پرداخت کند اما اینکه دولت چطور می‌خواهد به این تعداد کمک کند، جای سوال دارد. این درحالی است که دولت چند سالی می‌شود که به‌طور جدی پیگیر حذف پردرآمدها از دریافت یارانه است و ظاهرا این‌بار دولت به امکانات جدیدی برای شناسایی این افراد مسلح شده و ظاهرا قرار است که یارانه این افراد گرفته و به نیزمندان داده شود.»

او ادامه می‌دهد:«با این حال حتی اگر دولت بعد از سال‌ها موفق به انجام این کار شود، باز هم برای حمایت از 18 میلیون خانواده که تقریبا دوسوم جمعیت کشور می‌شوند با کمبود منابع روبه‌رو خواهد شد. تحریم‌های و کاهش شدید صادرات نفت، بودجه جاری را با کمبود و کسری قابل توجه روبه‌رو کرده و دولت نیازمند است منابع درآمدی دیگری را برای هزینه‌های خود پیدا کند، آن‌وقت چطور می‌شود ماهانه حدود 57میلیون ایرانی که یارانه هم می‌گیرند تحت حمایت خود قرار دهد؟ پس استفاده از بودجه برای اجرای طرح مورد نظر رئیس جمهوری ممکن نیست.»

افزایش قیمت حامل انرژی از دیگر راهکارهای احتمالی برای تامین منابع لازم برای حمایت از 18 میلیون خانوار است که به گفته این کارشناس اقتصادی، نتیجه‎ای جز افزایش تورم و بیشتری به قشرهای متوسط و کم‌درآمد جامعه نخواهد داشت، ضمن اینکه کارهایی مثل استقراض از بانک‌ مرکزی هم جز اینکه صدمات و هزینه‌های بیشتری را متوجه دولت کند، نتیجه دیگری به دنبال نخواهد داشت.»

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    آقا ملت اگر کمک نخواهند چه کسی راباید ببینند
    لطف شما مایه ضرر است ترا بخدا لطف کنید دست به هیچ چیزی نزنید گذشته ثابت کرده هروقت آمدید اَبرویش را درست کنید زدید چشمش را کور کردید لطفاً وضع را از این که هست بدتر نکنید بگذارید ملت باهمین وضع موجود تنفس کنند وزنده بمانند
    مارابه خیرشما امیدی نیست شر مرسان?