کد مطلب: ۳۱۴۸۸۶

گام بعدی شهرداری تهران برای شفافیت/انتشار قراردادهای بالای ۲۵۰ میلیون تومان

گام بعدی شهرداری تهران برای شفافیت/انتشار قراردادهای بالای 250 میلیون تومان

بعد از مدتی که شهرداری تهران موضوع شفافیت را در این نهاد تاریک پیگیری کرده، به نظر می‌رسد که سایر شهرداری‌ها و اعضای شوراهای شهرهای دیگر نیز به پیروی از اقدامات شهرداری تهران به سمت شفافیت رفته‌اند.از جمله آنکه شهرداری یزد در اقدامی از پورتال شفافیت خود رونمایی کرده است.

فروردین ماه امسال بود که از سامانه شفافیت شهرداری تهران رونمایی شد. انتشار قراردادهای کلان شهرداری و اطلاعات کلی بودجه پیشنهادی شهرداری، دو بخش این سامانه را تشکیل می‌داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شفافیت در نهادهای عمومی و دولتی از ارزش ذاتی برخوردار است، اما این کار در سازمان پر رمز و رازی مانند شهرداری تهران از اهمیت دوچندان برخوردار است. چرا که این نهاد به علت ماهیت کاری و وجود قراردادهای عمرانی و برون‌سپاری‌های مختلف، بیش از سایر سازمان‌های دیگر در معرض فساد قرار دارد.

اکنون خبرها حاکی از آن است که شفاف‌سازی در شهرداری تهران تنها منحصر به اقدام فروردین ماه نبوده و اقدامات دیگری با محوریت بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران انجام شده است. این عضو شورای شهر تهران پیش‌تر در اقدامی با انتشار عملکرد یکساله خود، اطلاعاتی در مورد میزان حقوق و مزایایی که از شهرداری تهران دریافت کرده، منتشر کرده بود.

در راستای اقدامات شفاف‌ساز شهرداری تهران، اعضای شورای شهر طرحی را با عنوان «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» به تصویب رسانده‌اند. از جمله مفاد این طرح می‌توان به شفافیت حقوق، مزایا و دریافتی مدیران، منع بکارگیری بستگان، شفافیت شرکت‌های مدیران، منع معامله با بستگان، شفافیت سفرهای خارجی و برخی موارد اینگونه اشاره کرد.

شهرداری تهران در اقدام دیگری اقدام به انتشار قراردادهای بالای 250 میلیون تومان در سامانه شفافیت شهرداری تهران کرده است. پیش از آن در این سامانه تنها قراردادهای بالای یک میلیارد تومان منتشر می‌شد.

اکنون با مراجعه به سامانه شفافیت شهرداری تهران می‌توان به اطلاعاتی دست یافت که شاید در گذشته کسی تصور دسترسی به این اطلاعات را نداشت. در بخشی از این سامانه که مربوط به قراردادهای منعقد شده با شهرداری تهران است، جزئیات مربوط به تعداد 1737 قرارداد منتشر شده است.

این جزئیات شامل موضوع قرارداد، نام پیمانکار، نام کارفرما، مبلغ نهایی قرارداد، نام امضاکننده قرارداد، مدت قرارداد، شرح خدمات، کد اقتصادی و برخی اطلاعات دیگر است. در بخش دیگری از این سامانه اطلاعات مربوط به بودجه پیشنهادی و مصوب سال 97 آمده است.

در قسمت مربوط به بودجه، اطلاعاتی مانند «منابع بودجه»، «مصارف بودجه» به همراه جزئیات آنها آمده است. در بخش دیگری از سامانه شفافیت شهرداری تهران اسامی 2240 نفر از خبرنگارانی که طرح ترافیک خبرنگاری دریافت کرده‌اند، منتشر شده است.

علاوه بر موارد فوق، در قسمت دیگری از این سامانه، اطلاعات مربوط به مدیران شهرداری تهران منتشر شده است. در این بخش اطلاعاتی مانند، نام، وضعیت استخدامی، سمت قبلی، رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل، سمت فعلی، سوابق در شهرداری، کل سوابق کاری و برخی اطلاعات دیگر منتشر شده است.

در نهایت در قسمت دیگری از سامانه شهرداری تهران گزارش عملکرد مالی شهرداری تهران در شش ماه اول سال 97 منتشر شده است. این بخش شامل «گزارش نقدی»، «گزارش غیرنقدی» و «عملکرد درآمد و منابع نقد و غیرنقد» است.

در بخش گزارش نقدی برای تمام مناطق 22‌گانه تهران اطلاعات مربوط به اعتبارات و بودجه تخصیص یافته و پرداخت شده آمده است. در بخش گزارش غیرنقدی نیز اطلاعات مربوط به گزارش اعتبار، تخصیص و پرداخت غیر نقدی شهرداری تهران برای تمام مناطق 22‌گانه آمده است.

اما در بخش عملکرد درآمد و منابع نقد و غیرنقد نیز اطلاعات درآمدی شهرداری تهران تا تاریخ پایان شهریور ماه 97 آمده است. در این قسمت درآمد بخش‌های مختلف شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف تا تاریخ مذکور آمده است.

اعضای شورای شهر تهران در اقدام دیگری در سایت شورای شهر تهران و در بخش صورت جلسات، اطلاعات مربوط به هر جلسه را منتشر کرده‌اند. این اطلاعات شامل موارد مطرح شده در هر جلسه، حضور و غیاب، موضع‌گیری اعضای شورا، و برخی موارد دیگر است.

به طور کل، به نظر می‌رسد اکنون بعد از مدتی که شهرداری تهران موضوع شفافیت را در این نهاد پر رمز و راز پیگیری کرده، سایر شهرداری‌ها و اعضای شوراهای شهرهای دیگر نیز به پیروی از اقدامات شهرداری تهران دست به انجام برخی اقدامات شفاف‌زا زده‌اند. از جمله آنکه شهرداری یزد در اقدامی از پورتال شفافیت این شهرداری رونمایی کرده است.

شفافیت در پارلمان‌های محلی و ملی در کشورهای توسعه‌یافته از مواردی است که در سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته و منجر به تقویت نظارت عمومی و درگیر شدن عموم شهروندان در تصمیمات و جلوگیری از مفاسد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.