کد مطلب: ۳۹۸۹۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۵ صنعت بورسی که از گرانی بنزین متاثر می‌شوند

5 صنعت بورسی که از گرانی بنزین متاثر می‌شوند

مساله افزایش قیمت بنزین در ماه‌های اخیر موضوع سخن تمامی محافل است؛ اما تاثیرات این مساله در اقتصاد کشور به ویژه بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مساله افزایش قیمت بنزین در ماه‌های اخیر موضوع سخن برخی محافل است؛ اما تاثیرات این مساله در اقتصاد کشور به ویژه بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی چگونه است؟

شهلا حیدری، کارشناس بازار سرمایه و بازارگردانی تامین سرمایه امین معتقد است که افزایش قیمت بنزین در صنعت روانکارها و پالایشی‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد.

حیدری گفت: به دلیل وابسته بودن محصولات این صنایع به بنزین ، در نتیجه با افزایش قیمت بنزین ، شاهد افزایش نرخ این محصولات خواهیم بود.

کارشناس بازارگردانی تامین سرمایه امین در عین حال تصریح کرد که افزایش قیمت بنزین می‌تواند روی برخی از شرکت‌های شیمیایی که از بنزین به عنوان مواد مصرفی خود استفاده می‌کنند، تاثیر بگذارد.

تاثیر تبعی افزایش قیمت بنزین

اما مهدی رضایتی، مدیر تحلیل مدبران اقتصاد و کارشناس سرمایه‌گذاری و بورس در پاسخ این پرسش به تجارت‌نیوز عنوان کرد:«شرکت‌های پالایشی به صورت مستقیم با بنزین سر و کار دارند، اما اثری روی آنها نخواهد گذاشت.»

وی اثر قیمت بنزین در صنایع را ناشی از آثار تبعی آن دانست و اضافه کرد: «اثر افزایش قیمت بنزین از مسیر افزایش تبعی تورم است؛ به طور مثال شرکت‌هایی که مساله حمل و نقل روی آنها تاثیر گذار است، از این افزایش قیمت تاثیر می‌پذیرند. صنایعی همچون سیمانی‌ها و فولادی به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل، با افزایش نرخ مواجه می‌شوند.»

رضایتی در ادامه تصریح کرد:«این مساله به دلیل اینکه باعث ایجاد تورم خواهد شد، تاثیرات متعددی را در شرکت‌های خدماتی نیز خواهد گذاشت و آنها می‌توانند افزایش نرخ بگیرند.»

مدیر تحلیل مدبران اقتصاد با تاکید بر اینکه تورم برای اقتصاد ما مساله بدی نیست، عنوان کرد: «بنابراین افزایش قیمت بنزین اثر منفی بر بازار نخواهد گذاشت. اما اینکه انتظار داشته باشیم برخی از صنایع به صورت مستقیم از افزایش قیمت بنزین تاثیر بگیرند، انتظار بجایی نیست.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «اما به طور کلی افزایش قیمت بنزین تاثیر مثبتی در بازار خواهد گذاشت و شرکت‌ها به صورت غیرمستقیم از این مساله تاثیر می‌گیرند، که در نتیجه باعث افزایش سودآوری آنها خواهد شد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جدیراثر مثبت داره….

  • هموطن

    گران شدن بنزین به طبع تاثیرزیادی برگرانی خواهدگذاشت وتورم بیستر ازاین خواهدشد وتاثیرمستقیم بر قشربی بضاعت.ومثل همبشه صدای ماملت بجایی نخواهد رسید.باز ماهستیم ظالم و حکومت مظلوم .

  • کریمی

    کارشناس محترم شما که میگید افزایش قیمت بنزین هزینه حمل و نقل سیمان و فولاد رو افزایش خواهد داد. خدمتتون عرض کنم که سیمان و فولاد با کامیون حمل میشه نبا تاکسی سوخت کامیون هم گازوئیل هستش نه بنرین.

    • ناشناس

      بحث گرانی که باشه میگن گرانی بنزین تاثیری تو اجناس نداره پای بازار بورس که میاد وسط میگن رو همه چیز تاثیر گذاره تا کی دروغ و…….

    • ناشناس

      انگار حالت خوب نیس…تو کل این سالها هروقت بنزین گرون شده یکماه بعدش گازوییل هم ب همون اندازه گرون شده