کد مطلب: ۳۹۸۶۵۴

تجارت نیوز بررسی می‌کند:

افزایش قیمت سوخت کدام سهام را متاثر می‌کند؟

افزایش قیمت سوخت کدام سهام را متاثر می‌کند؟

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بار افزایش قیمت‌ سوخت صرفا به مصرف‌کننده منتقل می‌شود. اما اگر برخی کالاها به دلیل رقابتی بودن یا نرخ‌گذاری‌های دستوری نتوانند این افزایش را به مصرف‌کننده منتقل کنند، این افزایش قیمت می‌تواند حاشیه سود شرکت‌ها را کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با آغاز سهمیه‌بندی بنزین در کارت سوخت خودرو ها، بار دیگر صحبت از دو نرخی شدن این سوخت نیز به میان آمده است؛ افزایش قیمت سوخت ، افزایش هزینه‌های حمل و نقل را در پی دارد و این مساله به دنبال خود، زمینه رشد نرخ بسیاری از محصولات را می‌تواند فراهم کند.

حسام‌الدین جعفری، معاون عملیات و مدیر صندوق‌های کارگزاری بانک ملی در گفتگو با تجارت‌نیوز به ارزیابی تاثیر افزایش احتمالی قیمت بنزین و سوخت بر نرخ محصولات، به ویژه تولیدات شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه پرداخته است.

وی در ابتدا به لزوم تفکیک مساله افزایش نرخ سوخت در صنایع و سوخت‌های مختلف نظیر بنزین، گاز و گازوئیل اشاره کرد و گفت:«به طور مثال افزایش قیمت گاز، افزایش قیمت برق را به دنبال خواهد داشت. اما مشخصا قیمت بنزین، بر قیمت حمل‌ونقل اثرگذار خواهد بود. قیمت حمل‌ونقل هم بهای تمام شده کالاها را افزایش می‌دهد و اگر واحدهای تولیدی بتوانند بهای تمام شده خود را متناسب با آن، افزایش دهند، تاثیر و اتفاق خاصی در صنایع مختلف بورسی نمی‌گذارد.»

جعفری در ادامه افزود: «در نتیجه بار افزایش قیمت‌ها صرفا به مصرف‌کننده منتقل می‌شود. اما اگر برخی کالاها به دلیل رقابتی بودن و یا نرخ‌گذاری‌های دستوری نتوانند این افزایش را به مصرف‌کننده منتقل کنند، این افزایش قیمت می‌تواند حاشیه سود شرکت‌ها را کاهش دهد.»

وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ سوخت در شرکت‌های با اهمیت بورسی، تاثیر خاصی نخواهد گذاشت، گفت: «به طور مثال در شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی تا قبل از تولیدشان هزینه حملی ندارند، چرا که عموما محصولات آنها به کمک خطوط لوله جابه‌جا می‌شود. بنابراین روی پالایشی و پتروشیمی تاثیری نخواهیم دید، اما در صنایع پایین دستی آنها به دلیل حمل و نقل خارج از خطوط لوله، شاهد افزایش نرخ خواهیم بود.»

معاون عملیات کارگزاری بانک ملی گفت: «رشد قیمت سوخت در صنایع بالادستی دیگری همچون فولاد و معدنی‌ هم بی‌تاثیر است، چرا که معمولا معادن در کنار کارخانجات فولادی قرار دارد. اما تولیدکنندگان محصولات نهایی فولاد و شمش تحت تاثیر قرار می‌گیرند، چرا که حمل‌ونقل آنها چه به صورت ریلی و چه به صورت جاده‌ای، دچار افزایش قیمت می‌شود.»

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: «شرکت‌های بزرگ که عمدتا از حمل و نقل ریلی استفاده می‌کنند، با توجه به اینکه هزینه سوخت در خطوط راه آهن هزینه کمتری دارد، نسبت به جاده‌ای‌ها، تاثیر کمتری می‌پذیرند، اما در صنایع کوچکتر که تامین مواد اولیه آنها از طریق حمل و نقل جاده‌ای است، روی بهای تمام شده آنها اثر می‌گذارد.»

مدیر صندوق‌های کارگزاری بانک ملی در پایان خاطرنشان کرد: «در مجموع اگر بخواهیم تاثیر این مسئله را بر کلیت بازار ارزیابی کنیم، می‌توان گفت که اثر چندانی روی بازار نخواهد گذاشت. چرا که سهم بنزین در هزینه‌های ترانزیت داخلی کمتر است و آن قدر نیست که بازار از آن ترسی داشته باشد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    افزایش سرسام آور قیمت بنزین …شیرینی دولت به ملت در باره کشف میدان نفتی جدید…!!!