کد مطلب: ۳۷۳۸۳۷

واکنش‌های توییتری به حذف رمز دوم ثابت / هزینه رمز دوم چگونه پرداخت می‌شود؟

واکنش‌های توییتری به حذف رمز دوم ثابت / هزینه رمز دوم چگونه پرداخت می‌شود؟

رمز دوم ثابت کارت‌های بانکی از ابتدای خرداد ماه سال جاری حذف می‌شود و رمز دوم با اعتبار 60 ثانیه‌ای برای دارندگان کارت‌های بانکی از طریق پیامک یا نرم‌افزار ارسال می‌شود؛ این تصمیم بانک مرکزی ابهامات زیادی را برای دارندگان این کارت‌ها به همراه داشته و موجب واکنش کاربران توییتری شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق ابلاغیه بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور، رمز دوم ثابت برای کارت‌های بانکی تا پایان اردیبهشت ماه امسال قابل استفاده است.

بر این اساس، دارندگان کارت‌های بانکی از ابتدای خرداد ماه سال جاری از طریق نرم‌افزار یا پیامک رمز دوم با تاریخ انقضای 60 ثانیه‌ای دریافت می‌کنند.

اما این تصمیم بانک مرکزی ابهامات زیادی را برای دارندگان این کارت‌ها به همراه داشته به نحوی که کاربران توییتری به این موضوع پرداخته‌اند.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود درباره رمز دوم کارت‌های بانکی نوشت: در قضیه تبدیل رمز دوم ایستای بانکی به رمز پویا، به حوزه فناوری تأکید کردم که دقت بیشتری کنند. اجرای طرح برای تأمین امنیت حساب‌ها، نبایستی به کسب و کارهای نوپا لطمه بزند و در اجرای آن هیچ هزینه‌ای نباید به مشتریان بانک‌ها تحمیل شود.

اما حسین سلاحورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در توییت خود نوشت: « اجباری کردن رمز دوم یک‌بار مصرف هم از پدیده‌های عجیب است!

این که بانک مرکزی از صاحب حساب بیشتر نگران امنیت حساب باشد نه معقول است و نه طبیعی.»

کاربری به نام دارا در خصوص دسترسی نرم‌افزار دریافت رمز دوم به همه اطلاعات برای نصب نوشت: « نرم‌افزار مورد نظر بانک مرکزی برای رمز دم دسترسی نامحدود به اطلاعات گوشی شما دارد. این خلاف حریم شخصی افراد است.»

کاربری به نام علی بهمنی نیز در اعتراض به این تصمیم نوشت: « من یک کارت دارم. رمزش باید با من باشه، همه‌ تبعاتش هم بامن. حالا هر بار بخوام از رمز دوم استفاده کنم باید منتظر پیامک باشم.»

کاربر دیگری به نام شبنم ایرانی در دفاع از این اقدام بانک مرکزی با اشاره به کلاهبرداری‌های اینترنتی توییت خود را با یک سوال مطرح کرده است:« یعنی اگر الان حسابتون حک بشه نمی‌رید شکایت کنید؟ تمام این شکایت‌ها که تعدادشون هم کم نیست، دردسر بزرگی برای پلیس فتا و بانک مرکزی ایجاد کرده، بانک ضامن امنیته و رمز ثابت امن نیست.»

کاهش پولشویی نیز از مواردی است که به موضع دفاع برخی از کاربران این شبکه اجتماعی تبدیل شده، و کاربری به نام محمد صدر در این خصوص نوشت: « علاوه بر کاهش ریسک کلاهبرداری، امکان پولشویی توسط حساب‌های دلال‌های ارز و طلا و … را هم کاهش می‌ده»

یکی از نگرانی‌های هزاران استفاده‌کننده از رمز دوم اینترنتی برای کارت‌های عضو شبکه شتاب این است که هزینه دریافت این رمز چه از طریق پیامک و چه از طریق نرم افزار آن چگونه پرداخت می‌شود؟ سازوکار نرم افزار دریافت رمز دوم چگونه است؟

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در بخشی از توییت خود که به موضوع رمز دوم بانکی پرداخته، درباره هزینه این پیامک‌ها نوشت: « راستی هزینه پیامک‌های رمز چگونه تامین می‌شود؟ سودش به جیب چه کسی خواهد رفت؟»

درباره نحوه کار نرم‌افزار نبز در بین کاربران توییتری اظهار نظرهای مختلفی وجود دارد.

کاربری به اسم سعید معتمدی نوشت: « اپ که باشه دیگه پیامک نمیشه. اما هزینه تولید و نصب اپ رو شرکت‌های مجری دریافت می‌کنند که قابل توجه است!! ضمن این که مشتریانی که گوشی هوشمند ندارند جای تامل است.»

مهدیه کاربر دیگری است که در این خصوص نوشت:« معمولا همه بانک‌ها دستور USSD هم برای تولید رمز دارند. بدون گوشی هوشمند و بدون هزینه پیامک.»

یکی از کاربرها هم به دفاع از این تصمیم بانک مرکزی پرداخت و در توییت خود نوشت: « رمز یکبار مصرف برای امنیت حساب‌ها ضروری بود و جلوی کلاهبرداری‌های اینترنتی رو میگیره. فعلا مجانی هست ولی حتی با هزینه هم ارزشش رو داره. قبل این هم برای حواله‌های با مبلغ بالا باید یا دستگاه otp می‌گرفتی یا از طریق اس.ام.اس کد می‌گرفتی»

احسان نیز به کیفیت و نحوه کار نرم‌افزارها اشاره کرد و در توییت خود نوشت: «با نصب اپلیکیشن نیازی به دریافت پیامک نیست. البته دردسرهای زیادی داره. اگه در شش بانک حساب داشته باشی باید شش تا اپلیکیشن نصب کنی. اپ‌هایی که اکثرا کند، سنگین و پرایراد هستند.»

کاربری به اسم سیاوش نیز در توییت خود به تعدد نرم‌افزارها اشاره کرد و نوشت: « قرار است رمز دوم کارت‌های بانکی از اول خرداد حذف و رمز یک بار مصرف جایگزین آن شود. تا این لحظه که 10 روز به اجرای آن مانده، راه حل خام و کارشناسی نشده بانک‌ها این است: به ازای کارت هر بانک، یک نرم‌افزار روی گوشی نصب کن و رمز بگیر.»

با توجه به انتقاداتی که به این تصمیم بانک مرکزی شده، ابهام بزرگی که وجود دارد هزینه این پیامک‌ها است؛ که آیا شبکه بانکی این هزینه را عهده‌دار می‌شود یا به هزینه‌های دارندگان کارت‌های بانکی افزوده می‌شود؟ ضمن اینکه نگرانی‌های مردم بابت دسترسی به اطلاعات گوشی‌های موبایل آنها را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آخه یکی بگه این رمز دوم 7 رقمی رو که ارسال می شه کی می تونی حفظ کنه مثلا شما داری کارت به کارت می کنی باید سرعت نور داشته باشی که بتونی ظرف 60 ثانیه قبل از تغییر رمز بتونی رمز دوم رو بزنی

  • ناشناس

    […]به جای اینکه برن دنبال دزدها و اختلاسگرایی[…]

  • ناشناس

    ای بابا دیدم تو این کارت بانکی و رمز دوم و اینترنت و دنیای مجازی که زندگی ما رو به گند کشیده..[…]

  • علی ندائی

    این موضوع باید اختیاری باشد و نه اجباری.کسانی که موبایل هوشمند ندارندو برای افراد سن بالا بسیار دردسر ساز خواهد شد.بخصوص اگر در جند بانک حساب داشته باشند.امروز به بانک پارسیان رفتم و لی به دلیل پیچیدکی نصب و گرفتن کد از دستگاه عابر و عدم پذیرش دستگاه عابر بانک در مورد رمز اختیاری بنده موفق به انجام این کار نشدم.
    مشکل دیکراین طرح برای کسانی است که بیشتر در خارج از کشور اقامت دارند و با رمز یک بار مصرف نقل و انتقال مالی خود را انجام می داند.
    اجرای احباری این طرح ،مشکلات عدیده ای برای مردم ایجادو کسب و کار را مختل خواهد کرد.نمی دانم چرا در این مملکت همه طرح ها حالت افراطی دارد.بهتر است که طرح اختیاری باشد تا هر کس بر حسب توان و دانش خود از این طرح استفاده کند. دادن دستگاه توکن به بسیاری از افراد میتواندراه حل به مراتب ساده تر ی باشد .هیچوقت یک راه حل رافع تمام مشکلات نیست

  • ناشناس

    واقعا مسخره هست ديگه شورشو اين بانك مركز در آورده از كجا پول بياريم گوشي اندرويد بالاي 4/2 بخريم تازه اين رمز دوم را اختياري باشد اجباري كردنش واقعا مسخره و اذيت مشتريان هست دست از سر مردم برداريد اينقدر مردم رااذيت نكنيد با چه زباني بايد بگوييم […]

  • ناشناس

    رمز دوم را اختياري كنيد براي همه مشخص هست و ديگر از بانك مركزي هيچ گلايه اي وجود ندارد فقط اختياري كنيد

  • ناشناس

    مني كه موبايل ندارم چكاركنم؟!

  • ناشناس

    من جز مخالفین این طرح هستم . رمز کارت باید فقط در اختیار خودم باشد و نه شخص سومی. اونهایی هم که دفاع میکنن، کلاهشون رو محکم بگیرن تا باد نبره ، نه اینکه بخوان راه سخت و سنگین رو برن که به نظرم کاملا غیر کارشناسی است. ضمنا برای مبارزه با پولشویی هم باید کارهای دیگه انجام داد و نه این کارهای مبتدی گونه و غیر منطقی را.

  • ناشناس

    حذف رمز ثابت کار کارشناسی نشده است و رمز یک بار مصرف باعث اتلاف وقت کاربران و مشتریان بانک ها می شود.

  • ناشناس

    سلام،یه فکری به حال اونهایی که گوشی هوشمند ندارند بکنند،تو اون گرونی چیزهای واجب تری از خرید گوشی هوشمند لااقل برای من وجود داره.