کد مطلب: ۴۱۶۴۹۴

گیربکس اتوماتیک خودروهای داخلی چگونه تامین می‌شود؟

گیربکس اتوماتیک خودروهای داخلی چگونه تامین می‌شود؟

یک کارشناس خودرو گفت: ایران گیربکس اتوماتیک تولید نمی‌کند اما خودروسازان به صورت جدی دنبال تامین هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در مورد ساخت گیربکس اتوماتیک در ایران اظهار کرد: در خصوص موتور حدود ۲۰ سال پیش سرمایه‌گذاری تحقیقاتی خوبی کردیم و حرف‌هایی برای گفتن داریم. اما در رابطه با گیربکس متاسفانه در ایران هیچ مرکزی عملیات عمیق انجام نداد و تنها گیربکس دنده‌ای تولید می‌شود. در همین راستا باید گفت که گیربکس اتوماتیک در هیچ نوعی در ایران تولید نمی‌شود.

وی ادامه داد: در مورد گیربکس اتوماتیک تقاضا به گونه‌ای در دنیا بالا است که اگر در صف خرید باشید ممکن است چهار سال بعد قطعه به دست خریدار برسد. در کل دنیا تمایل به سمت گیربکس‌های اتوماتیک در انواع مختلف وجود دارد. تکنولوژي گیربکس‌های اتوماتیک پیشرفته‌تر است ضمن این که نیاز به دانش بالایی وجود دارد. البته در سال‌های گذشته و در جریان برجام سرمایه‌گذاری کوچکی با شرکت پانچ بلژیک در ایران برای مونتاژ گیربکس‌های CVT صورت گرفت که این داستان نیز متوقف شد.

کاکایی افزود: اخیرا ایران‌خودرو و سایپا به شدت در حال کار کردن روی تامین گیربکس‌های اتوماتیک هستند. اما همانطور که گفته شد تقاضا در دنیا بالا است و مشکلات تحریم نیز در این زمینه وجود دارد. با توجه به تیراژ فعلی تولید خودرو در کشور، ساخت گیربکس اتوماتیک به صرفه نیست همچنین فناوری آن به راحتی دست یافتنی نیست. به صورت تئوری ممکن است یک سری موارد توسط دانشگاه‌ها ارائه شود اما خط تولید این نوع گیربکس‌ها بسیار گران‌قیمت است. زمانی، گیربکس اتوماتیک یک قطعه فانتزی بود اما در حال حاضر با توجه به ترافیک‌های سنگینی که در کلانشهرها وجود دارد این قطعه تبدیل به یک الزام شده و خودروسازان آن را جدی گرفته‌اند.

وی در پایان اشاره‌ای به بحث تامین گیربکس اتوماتیک برای خودروهای داخلی کرد و گفت: در حال حاضر گیربکس‌های اتوماتیک استفاده شده در خودروهای داخلی از چین تامین می‌شود و پیش از آن فرانسوی‌ها به ما قطعه می‌دادند. چینی‌ها در حال آماده‌سازی گیربکس اتوماتیک هستند تا ۶ ماه الی یک سال آینده به کشور راه پیدا کنند. گیربکس‌های استفاده شده در محصولی مانند پژو ۲۰۷ اتوماتیک، فرانسوی است و از موجودی‌های قبلی تامین شده است.

منبع: گسترش نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.