خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۷۴۶۳

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت عنوان کرد:

۱۰ هزار واحد صنعتی با رکود مواجه هستند / ۴۷ میلیارد یارانه بلاعوض برای تولید

10 هزار واحد صنعتی با رکود مواجه هستند / ۴۷ میلیارد یارانه بلاعوض برای تولید

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت می‌گوید: امسال ۲۲ درصد واحدها یعنی حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی با رکود در تولید مواجه شدند. ۳۰ درصد واحدها با ظرفیت زیر ۵۰ درصد، ۳۰ درصد با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۱۵ درصد واحدهای تولیدی با ظرفیت بالای ۷۰ درصد مشغول فعالیت هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، فضای کسب و کار وضعیت مطلوبی ندارد. صنایع کوچک و متوسط هم از این قاعده مستثنی نیستند. امروز محسن صالحی‌نیا، رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در جمع خبرنگاران حاضر شد تا از وضعیت این صنایع و اهم اقدامات این سازمان سخن بگوید.

براساس آمارهای ارایه شده در حال حاضر ۹۸۳ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که شامل ۵۶۱ شهرک، ۴۱۲ ناحیه صنعتی و ۹ منطقه ویژه اقتصادی است. ۱۴۷ هزار هکتار اراضی در اختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط زیرمجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار گرفته است که تاکنون ۵۹ هزار هکتار آن به ثبت رسیده و در حال فعالیت هستند و بقیه نیز در حال اجرای طرح هستند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه براساس مشاهده‌های میدانی شاهد زمین‌های خالی بلااستفاده در شهرک‌ها بودیم. حال سازمان صنایع و شهرک‌های صنعتی برای بازپس‌گیری این اراضی و واگذاری آنها به فعالان واقعی تولیدی چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: در شهرک‌های صنعتی برخی زمین‌های بلااستفاده وجود دارد که متعلق به برخی سرمایه‌گذاران است. در حقیقت دلیل بالااستفاده بودن این نوع زمین‌ها این است که سرمایه گذار بنا بر برخی مشکلات نتوانسته واحد تولیدی را راه‌اندازی و به بهره‌برداری برساند. از اینرو شرکت شهرک‌ها در این زمینه ورود کرده و زمان‌های مجددی را برای راه‌اندازی واحدها به سرمایه‌گذاران داده است.

محسن صالحی نیا در ادامه افزود: در حقیقت سازمان در برخی موارد نیز با برخی صاحبان سرمایه وارد مذاکره شده تا نسبت به چرایی عدم اجرای پروژه‌ها راه حل‌هایی جهت برطرف‌سازی مشکلات ارایه شود. گاهی چنانچه مشکلات سرمایه‌گذاران از هیچ طرقی برطرف نشود و عدم اهلیت آنها ثابت شود سازمان به سمت خلع ید گام برداشته و پروژه را به سرمایه‌گذاران دیگر ارایه داده است.

6541654864

محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صمت از تخصیص ۴۷ میلیارد تومان یارانه بلاعوض در سال ۹۷ برای بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داد که از طریق مراکز مشاوره‌ای، کلینیک‌های کسب و کار و غیره عمل می‌کند.

این مقام مسئول با بیان‌اینکه به هیچ کس در شهرک‌های صنعتی زمین واگذار نمی‌کنیم، گفت: در واقع حق بهره‌برداری را به متقاضیان در شهرک‌های صنعتی واگذار خواهیم کرد و به هیچ عنوان زمین واگذار نخواهیم کرد. این در حالی است که زمانی زمین متعلق به یک فرد می‌شود که در آن سرمایه گذاری کرده و واحد تولیدی خود را به بهره‌برداری رسانده باشد. از اینرو بنا نداریم زمین به کسی واگذار کنیم.

ترک‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران علاقه‌مندند

صالحی‌نیا همچنین در بخش دیگر سخنانش از ارایه دو شهرک صنعتی به ترک‌ها جهت سرمایه‌گذاری مشترک خبر داد و گفت: ترک‌ها برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک با سرمایه‌گذاران ایرانی علاقه‌مند هستند. ترک‌ها متقاضی انرژی ارزان ایران برای تولید مشترک هستند که در صورتی‌که بتوانیم با وزارت نیرو به جمع‌بندی برسیم، این شهرک مشترک راه‌اندازی خواهد شد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت درباره پیشرفت کار با سرمایه‌گذاران ترک ‌افزود: مذاکراتی در این راستا با اتاق بازرگانی استانبول و وزارت صنعت ترکیه انجام گرفته و چندین نقطه برای احداث شهرک صنعتی مشترک به آنها پیشنهاد شده است.

او تصریح کرد: به وزارت صنعت این کشور در دو فاز دو برنامه پیشنهاد داده‌ایم که بر اساس آن یک برنامه در شهرک صنعتی واقع در استان آذربایجان شرقی و برنامه دیگر شهرک صنعتی واقع در استان آذربایجان غربی است اما با توجه به تغییراتی که در ترکیه صورت گرفته منتظر اعلام نظر نهایی از سوی دولت این کشور هستیم.

صالحی‌نیا ادامه داد: همچنین ۱۵ نقطه را با محوریت مرکز در استان‌های مجاور به ترکیه معرفی کرده‌ایم که مطالعات آن نیز انجام شده و اتاق بازرگانی استانبول به دنبال آن است که بتواند از انرژی ارزان ایران برای تولید استفاده کند.

صالحی نیا در بخش دیگری از سخنان خود به مفهوم رکود در واحدهای صنعتی اشاره‌کرد و گفت: باید تعریف دقیقی از رکود و واحدهای صنعتی راکد در شهرک‌های صنعتی ارائه داد. به این معنا که آن دسته از واحدهایی که دارای فعالیت تولیدی در زمان مراجعه آمارگیران شرکت شهرک‌های صنعتی نیستند، در دسته صنایع راکد قرار می‌گیرند که البته با انجام فعل و انفعالاتی از جمله تأمین نقدینگی، استفاده از فناوری و نوآوری در ماشین آلات و تجهیزات، می‌توانند فعال شوند. اما همه مشکل این واحدها به تأمین نقدینگی ختم نمی‌شود.

صادرات سه میلیارد دلاری بنگاه‌های کوچک

معاون وزیر صمت همچنین از صادرات سه میلیارد دلاری بنگاه‌های کوچک و متوسط توسط دو هزار واحد صادراتی از آغاز امسال تاکنون هم خبر داد و گفت: ۶۰ کنسرسیوم صادراتی و ۵۸ شرکت مدیریت صادراتی در این سازمان تشکیل شده است که شرکت‌های صادراتی بیشتر در بخش غذایی، خشکبار، سنگ و پوشاک فعالیت می‌کنند.

صالحی‌نیا در ادامه با اشاره به اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی از منابع ریالی صندوق توسعه ملی، منابع داخلی بانک‌ها و یارانه از سوی دولت، تصریح کرد: حدود ۹ هزار میلیارد تومان از این پول برای پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهایی که در حال بهره‌برداری هستند، اختصاص یافته است.

این مقام مسئول همچنین از تخصیص ۴۷ میلیارد تومان یارانه بلاعوض در سال ۹۷ برای بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داد که از طریق مراکز مشاوره‌ای، کلینیک‌های کسب و کار و غیره عمل می‌کند.

او همچنین با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد واحدهای در حال بهره‌برداری کشور در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، اظهار کرد: امسال به ۶ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط تسهیلات اختصاص یافته تا به اصلاح ساختارشان بپردازند و در پی آن حدود ۱۱۵ هزار نفر توانستند در این واحدها شاغل شوند.

صالحی‌نیا درباره ساز و کار مالی اروپا نیز گفت: اگر این کانال مالی راه‌اندازی شود شاید بتواند در حوزه تامین مالی صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز مؤثر واقع شود، اما این تمام داستان نیست، چراکه در مرحله کنونی فعلاً کالاهای نهایی مدنظر است ولی در صورت دوام این کانال مالی، می‌تواند در زنجیره تامین مالی حوزه دانش فنی و مواد اولیه صنایع نقش موثرتری ایفا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.