کد مطلب: ۴۸۰۴۵۷

۱۳۲ شرکت بورسی دارای بازارگردان فعال هستند

۱۳۲ شرکت بورسی دارای بازارگردان فعال هستند

معاون بازار بورس گفت: هم‌اکنون 132 شرکت از میان شرکت‌های بورسی دارای بازارگردان فعال می‌باشند. لیکن آنچه که در شرایط موجود حائز اهمیت می‌باشد موثر بودن فرآیند بازارگردانی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به اهمیت ابزارهای نوین مالی در رشد و توسعه بازار سرمایه و اهمیت آن برای فعالان و سرمایه‌گذاران، روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران گفت‌وگوی کوتاهی با محمود گودرزی، معاون بازار بورس اوراق بهادار انجام داده است که شرح آن در زیر می‌آید:

تاکنون چه میزان اوراق اختیار فروش تبعی جهت حمایت از سهام منتشر شده است و مزیت‌های آن را توضیح دهید؟

در ماه اخیر اوراق اختیار فروش تبعی به منظور حمایت از بازار در بورس اوراق بهادار تهران در 22 نماد و با ارزش اعمال بیش از 3600 میلیارد تومان منتشر شده است.

سرمایه‌گذاران محترم می‌توانند با خرید اوراق اختیار فروش تبعی و با نگهداری سهام پایه آن تا سررسید اوراق، سهام خود را بیمه نموده و به بازدهی تضمین شده دست یابند. همچنین اشخاصی که تمایل به خرید اوراق اختیار فروش تبعی دارند حتما باید شرایط و محدودیت‌های خرید اوراق تبعی را که در اطلاعیه عرضه اوراق و پیام‌های ناظر مربوطه ذکر شده، رعایت کنند.

قیمت فروش اوراق اختیار فروش تبعی نیز به شکلی تعیین می‌شود که با خرید سهام پایه و اختیار فروش تبعی آن در یک روز، بازدهی تضمین شده‌ای توسط عرضه‌کننده برای خریداران محقق گردد.

آیا بازارگردانی فعال در راستای صیانت از حقوق سهامداران صورت می‌گیرد؟

در راستای آئین‌نامه حفظ و صیانت از حقوق سهامداران در بازار سرمایه و الزام به بازارگردانی توسط کلیه ناشران بورسی، از همه ناشران تقاضا شد نسبت به شروع عملیات بازارگردانی موثر و فعال در اسرع وقت اقدام کنند. به همین منظور طی اطلاعیه‌ای به صورت مشخص، پارامترهای بازارگردانی به اطلاع ناشران و سهامداران رسانده می‌شود تا فعالیت‌های بازار گردانی به صورت رسمی از 10 مهر ماه آغاز شود.

در واقع بورس تهران با ابزارهای بازارگردانی و اختیار فروش تبعی که نوعی بیمه سهام است، قصد دارد نقدشوندگی بازار را ارتقا و بهبود دهد.

چند شرکت درخواست بازار گردانی را اعلام کرده‌اند؟

هم‌اکنون 132 شرکت از میان شرکت‌های بورسی دارای بازارگردان فعال می‌باشند. لیکن آنچه که در شرایط موجود حائز اهمیت می‌باشد موثر بودن فرآیند بازارگردانی است. با توجه به مصوبه شورای عالی بورس، ناشرین و سهامداران آنها ملزم به اجرای عملیات بازار گردانی مطابق با پارامترهای مدنظر بورس تهران شده‌اند.

همچنین تاکنون 16 شرکت درخواست رسمی مبنی بر شروع عملیات بازارگردانی موثر اعلام کرده‌اند و به زودی بازارگردانی بر روی این نمادها آغاز خواهد شد.

منبع: سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام حالا بازرگردان داریم تو بورس وضعیت اینه اگه نداشتیم چی می شد

  • ناشناس

    چه فاید های داره .وقتی دستور میدند به نمادی چرا مثبت شدی بازار گردان چه کاره ست.چرابه اصلموضوع تجارت نیوز نمی پردازه وهمش آدرس اشتباه میده.بازار دستوری ودستکاری در بازار یعنی چی؟

  • ناشناس

    132 شرکت دارای نوسانگیر قهار می‌باشند ??

  • ناشناس

    امکان برگشت بازار فعلا وجود ندارد

  • حسن

    با این روش چنبره دولت بر بورس بیشتر می شود دولت نوسانگیر در خدمت ملت نوسان ده

  • ناشناس

    باسلام.به نظر میرسد با عزل مسئولین بورس شاخص رو به مثبت پیش رود.فقط همین.باتشکر

  • محمدرضا

    غیر از اونایی گه در بورس کاملا بلند مدت هستند، دو دسته فعال در بورس هست
    دسته ی اول: افراد عادی با سرمایه های کم
    دسته ی دوم: صاحبان سرمایهساده انگاری هست که فکر کنیم قانون هایی مثل نگهداری یک روزه ی سهم، تأثیری روی دسته ی دوم میذاره
    قانون برا افراد عادی هست نه جریان سازهاپس بهتره خودتونو درگیر این موارد نکنید، اصل مطلب اینه که
    حقوقی های دولتی در اوج بازار پول رو از بازار خارج کردند و تا برنرگردونن، صعودی در کار نیستما افراد عادی باید این موضوع بشه مطالبه ی اصلی مون