خبر مهم:

کد مطلب: ۵۵۵۶۵۳

۳ روش دریافت پول از مشتری برای کسب و کارهای کوچک

۳ روش دریافت پول از مشتری برای کسب و کارهای کوچک

در این نوشته روش‌های دریافت پول از مشتری‌ها برای فروشگاه‌های اینترنتی رو بررسی کرده و به مزایا و معایب هرکدام، با تمرکز روی کسب‌وکارهای نوپا و کوچک می‌پردازیم.

کسب‌وکارهای اینترنتی با چالش‌های ویژه خودشون روبه‌رو هستن؛ از انتخاب پلت‌فرم مناسب برای عرضه کالا و محصولات بگیر تا راهکارهای مدیریت تراکنش‌های مالی. در این نوشته روش‌های دریافت پول از مشتری‌ها برای فروشگاه‌های اینترنتی رو بررسی کرده و به مزایا و معایب هرکدام، با تمرکز روی کسب‌وکارهای نوپا و کوچک می‌پردازیم. پس اگه کسب‌وکاری راه انداخته‌اید و به‌دنبال روش مناسبی برای دریافت پول هستید، این نوشته رو بادقت بخوانید.

۱. درخواست واریز یا کارت‌به‌کارت

قدیمی‌ترین روش در بانکداری الکترونیکی همین است؛ یعنی شماره کارت یا شماره حساب اعلام کنیم. از مشتری بخواهیم کارت ‌به‌کارت کرده یا به هر شیوه دیگه‌ای پول رو به حساب ما واریز کنه. بعد هم تصویر تراکنش رو برامون بفرسته.

خیلی از کسب‌وکارهای اینستاگرامی یا حتی بعضی وب‌سایت‌ها از همین روش استفاده می‌کنن. اما چالش اصلی در این روش، اثبات واریز پول است! بارها دیده شده کلاهبرداران با جعل تصویر تراکنش، اون رو برای فروشنده می‌فرستن و مدعی واریز پول می‌شوند.

البته فروشنده با مراجعه به صورت‌حساب بانکی و تطبیق اون با تصویر ارسالی، می‌تونه به حقیقی یا جعلی بودن اون پی ببره، ولی همین مراجعه و تطبیق دادن، فرایند فروش رو کندتر می‌کنه. اون هم توی این دنیای اینترنتی که همه‌چیز باید تو کسری از ثانیه اتفاق بیفته!

چالش دیگه‌ای که این‌بار مشتری با اون روبه‌روست، اعتماد به فروشنده است. اعلام شماره کارت و درخواست واریز، کمکی به جلب اعتماد مشتری‌ها نمی‌کنه. اون‌ها تمایل دارن از سازوکارهای مطمئن‌تری برای واریز استفاده کنن، هرچند که این فرآیند، بیشتر بار روان‌شناختی داشته باشه.

مزایای کارت‌به‌کارت

۱. نیاز به هیچ مجوزی نداره.

۲. پول به‌طور مستقیم به حساب فروشنده میاد.

معایب کارت‌به‌کارت

۱. احتمال کلاهبرداری در این روش بالاست.

۲. اعتماد مشتری جلب نمی‌شه.

۳. برای مشتری زمان‌بر است.

۴. احتمال خطا در میزان واریزی هم بالاست.

۲. درگاه پرداخت مستقیم

درگاه پرداخت مستقیم همون سازوکاری است که فروشگاهی مثل دیجی‌کالا از اون استفاده می‌کنه. این درگاه و حساب متصل به اون، همگی به‌نام فروشنده هستن. پولی هم که مشتری واریز می‌کنه، به‌طور مستقیم و بدون کسر هیچ کارمزدی به حساب فروشنده منتقل می‌شه.

اما بزرگ‌ترین چالشی که در مسیر راه‌اندازی درگاه پرداخت مستقیم وجود داره، نیاز به مجوزهای کسب‌وکار، از جمله نماد اعتماد الکترونیکی (ای‌نماد) است. همه ما به‌خوبی می‌دونیم که فرایند گرفتن ای‌نماد چقدر زمان‌بر و هزینه‌بر است! اگرچه بهترین راه برای جلب اعتماد مشتری هم داشتن همین نماد الکترونیکی محسوب می‌شه.

توصیه‌ای که به صاحبان کسب‌وکارها می‌شه، این که بعد از رشد کافی کسب‌وکارشون، حتما سراغ نماد اعتماد و بعد هم راه‌اندازی درگاه پرداخت مستقیم برن، چون اعتبار بیشتری به کارشون می‌ده و حتی باعث افزایش تعداد مشتری و رشد فروش می‌شه، ولی برای کسب‌وکارهای تازه‌کار، راه بهتری هم وجود داره.

مزایای استفاده از درگاه پرداخت مستقیم

۱. پول به‌طور مستقیم به حساب فروشنده میاد.

۲. هیچ کارمزدی کسر نمی‌شه.

۳. احتمال کلاهبرداری وجود نداره.

۴. اعتماد مشتری به‌طور کامل جلب می‌شه.

۵. برای مشتری زمان‌بر نیست.

۶. احتمال خطا در میزان واریزی وجود نداره.

معایب استفاده از درگاه پرداخت مستقیم

۱. باید مجوزهای لازم، از جمله ای‌نماد رو داشته باشید.

۳. پرداخت‌یاری

تفاوت مهمی که درگاه پرداخت واسط با درگاه‌های مستقیم دارد، مجوز است. استفاده از خدمت پرداخت‌یاری هیچ نیازی به مجوزهایی مثل نماد اعتماد الکترونیکی نداره و از این منظر، برای کسب‌وکارهای نوپایی که تازه در ابتدای مسیر هستن، انتخاب مناسب‌تری محسوب می‌شه.

البته پرداخت‌یاری چالش‌های خودش رو هم داره. برای نمونه، باید کارمزد شرکت پرداخت‌یار رو در حساب‌کتاب‌های کسب‌وکارتون در نظر بگیرید. البته بعضی پرداخت‌یارها، مثل دیجی‌پی، شرایطی رو فراهم کرده‌ن تا این کارمزد فشاری روی کسب‌وکارهای کوچک نیاره.

مزایای استفاده از پرداخت‌یاری

۱. نیاز به هیچ مجوزی نداره.

۲. احتمال کلاهبرداری وجود نداره.

۳. اعتماد مشتری جلب می‌شه.

۴. برای مشتری زمان‌بر نیست.

۵. احتمال خطا در میزان واریزی وجود نداره.

معایب استفاده از پرداخت‌یاری

۱. پول به‌طور مستقیم به حساب فروشنده نمیاد.

۲. کارمزد کسر می‌شه، که البته بعضی از شرکت‌ها سه ماه نخست استفاده از درگاه پرداخت واسط رو به صورت رایگان در اختیار مشتریان قراره داده‌اند .

جمع‌بندی

در این نوشته به ۳ روش برای دریافت پول در فروشگاه‌های اینترنتی اشاره، و بعد هم مزایا و معایب هرکدوم رو بررسی کردیم. انتخاب بهترین روش دریافت پول برای کسب‌وکار شما، با توجه به منابع و امکاناتی که در اختیار دارید، به عهده خودتون است. اعلام شماره کارت، راه‌اندازی درگاه پرداخت مستقیم یا استفاده از پرداخت‌یاری؟ انتخاب شما کدومه؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • زاهد

    در واریز وجه فرقی بین بانک و پرداخت یار برای پرداخت کننده و دریافت کننده وجود ندارد. در انتقال بانکی هم پول به حساب بانک میاد و بعد به فروشنده حواله میشه. تنها تفاوت دریافت کارمزد توسط پرداخت یارها هست …