کد مطلب: ۲۶۷۹۱۰

آثار روز سینمای جهان در ایران روی پرده می‌رود

آثار روز سینمای جهان در ایران روی پرده می‌رود

فیلم‌های خارجی در ایران طرفداران زیادی دارد اما بازار سینما سال‌هاست از این ظرفیت به سود رونق گیشه استفاده نمی‌کند. این در حالی است که اکران فیلم‌های خارجی در ایران در سال‌های پس از انقلاب هم ادامه داشت و پای علاقه‌مندان سینما را به سالن‌ها بازمی‌کرد.

از یک‌جایی به بعد اما سیاست‌گذاران فرهنگی به این نتیجه رسیدند که نمایش فیلم‌های خارجی باعث می‌شود بدنه سینمای ایران دچار آسیب‌هایی جدی شود به همین دلیل جلوی اکران این فیلم‌ها را گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال‌های اخیر بحث اکران یا عدم اکران فیلم‌های خارجی همواره یکی از موضوعات چالشی سینمای ایران بوده و موافقان و مخالفان فراوانی هم داشته است.

با روی کار آمدن دولت دوازدهم یک‌بار دیگر این بحث در محافل تصمیم‌سازان فرهنگی داغ شد و سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم چندی پیش اعلام کرد اگرچه اکران فیلم خارجی به اقتصاد سینمای داخلی کمک می‌کند اما این کار عرصه را برای اکران فیلم‌های داخلی تنگ می‌کند.

بعد از این اظهارنظر حوزه هنری به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سینماداران ایران که بیش از ۳۰ هزار صندلی برای نمایش فیلم در اختیار دارد، موافقت رسمی و البته مشروط خود را درباره اکران فیلم‌های خارجی خود اعلام کرد.

رئیس سازمان سینمایی این نهاد گفت اگر سینمای ایران با همین روند فعلی در زمینه تولید فیلم پیش برود و به بخش تجاری توجه نکند ما به عنوان یکی از بخش‌های سینماداری کشور اکران فیلم‌های خارجی را در دستور کار قرار می‌دهیم.

البته در سال‌های اخیر رشد فروش فیلم‌ها چشمگیر بود و همین موضوع هم بهانه‌ای بود برای مخالفان اکران آثار سینمایی جهان. با این حال کشمکش بر سر اکران فیلم‌های خارجی در ماه‌های اخیر در بین موافقان و مخالفان این طرح وجود داشت و به‌نظر می‌رسید که این‌بار قرار است مدیران فرهنگی به جمع‌بندی نهایی برسند.

روز گذشته اما علی آشتیانی‌پور مدیر پخش فیلم‌های خارجی خبری را اعلام کرد که به نظر می‌رسد بن‌بست اکران این فیلم‌ها به پایان رسیده است. آشتیانی‌پور درباره آخرین جزئیات اکران آثاری از سینمای جهان در ایران گفت: این طرح با هدف ایجاد تنوع در سبد اکران سینمای ایران طراحی شده و به‌زودی اجرایی می‌شود.

وی افزود: در ابتدای راه یک فیلم خارجی در سینماهای کشور اکران می‌شود و پس از سنجیدن جوانب طرح، فیلم‌های بعدی در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گفته مدیر پخش فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران، سینماهایی که بالای ۷ سالن داشته باشند می‌توانند یک سالن کامل به اکران فیلم خارجی اختصاص دهند و دیگر سینماها فقط می‌توانند در تک سانس فوق‌العاده فیلم خارجی نمایش دهند.

این مدیر سینمایی می‌گوید اجرای این طرح ابزار کمکی به سینمای ایران است و ۴۰ درصد از درآمد این طرح در اختیار سینمادار قرار می‌گیرد و ۶۰ درصد باقی فروش بلیت در اختیار خانه سینما خواهد بود تا برای ساخت مرکز درمانی ویژه اهالی هنر مورد استفاده قرار گیرد.

آشتیانی‌پور در پاسخ به اینکه آیا فیلم‌های روز سینمای جهان برای اکران در نظر گرفته شده‌اند، عنوان کرد: هدف ما این است که به جریان اکران جهان نزدیک باشیم و این فیلمی که به‌زودی در سینماها اکران خواهد شداز جمله آثار روز جهان است که مدت زمان زیادی از اکران آن نمی‌گذرد.

آنگونه که مدیر پخش فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران اعلام کرده است، مالکیت این فیلم‌ها متعلق به موسسه رسانه‌های تصویری است که حق پخش فیلم‌های خارجی را خریداری کرده است و این طرح نیز زیر نظر این موسسه اجرا می‌شود و گرفتن حواله اکران از شورای صنفی نمایش ضروری است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.