کد مطلب: ۳۳۶۵۲۴

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه بررسی کرد:

بورس چه خواهد شد؟ / آخرین امید برای برگشت بازار

بورس چه خواهد شد؟ / آخرین امید برای برگشت بازار

با توجه به در پیش بودن موعد انتشار گزارش‌های آذرماه و همچنین 9ماهه شرکت‌های بورسی شاخص در هفته پیش رو چه می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از مهم‌ترین عامل رشد و ریزش‌های بزرگ بورس ایران، قیمت دلار در بازار آزاد و قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی است که از آبان‌ ماه تا امروز هم قیمت دلار در بازار آزاد و هم قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی روند پرنوسانی در پیش داشته‌‌اند.

این روزها نگرانی و ابهام سرمایه‌گذاران در خصوص تداوم روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد، ریزش هرچه بیشتر قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، تاثیر تحریم‌ها بر مقدار فروش شرکت‌های صادراتی، افت قیمت نفت به 54 دلار ، احتمال رکود در اقتصاد جهانی و نامعلوم بودن سرنوشت جنگ تجاری بین چین و آمریکا باعث شده که سرمایه‌گذاران نسبت به آینده به‌ویژه سهام شرکت‌های ارز محور و صادراتی بی‌اعتماد شوند و فشار فروش در بازار همچنان ادامه پیدا کند و سرمایه‌گذاران تنها به نوسان‌گیری سهم‌های صنایع کوچک و متوسط با ارزش بازار پایین اکتفا کنند.

انتظار می‌رود که با نزدیک شدن نرخ ارز در بازار آزاد به نرخ ارز در سامانه نیما به منظور کاهش چشمگیر قیمت‌های جهانی نفت و حجم صادرات و درآمدهای نفتی ایران نرخ ارز در سامانه نیما به نرخ ارز در بازار آزاد به منظور افزایش درآمد از محل تبدیل درآمدهای صادراتی متمایل شود که افزایش نرخ دلار نیمایی باعث افزایش سطح درآمد حاصل از نرخ تسعیر ارز شرکت‌های صادراتی خواهد شد.

اما مهم‌ترین ترس سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمت سهم‌های دلاری، تاثیر تحریم‌ها بر مقدار فروش شرکت‌های صادراتی است که برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که صادرات کشور از لحاظ دلاری در آبان ماه با افتی تقریبا 50 درصدی نسبت به ماه‌های قبل همراه بوده است.

مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار در هفته پیش رو به سطح کلیدی 155 هزار واحد نزدیک می‌شود که تراز 38 درصد فیبوناچی اصلاحی و کف مینور قبلی خواهد بود.

میرزایی افزود: اسیلاتورهایی که نشان‌دهنده هیجانات خرید و فروش یا مناطق پیش‌فروش و پیش‌خرید هستند، اکنون به محدوده اشباع فروش رسیده‌اند. کاهش حجم معاملات و کاهش حجم صفوف فروش در بازار هم این موضوع را تایید می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گزارش‌های آذر ماه و همچنین 9ماهه شرکت‌های بورسی اهمیت بسیار بالایی برای بازار دارد و به نظر می‌رسد که آخرین امید برای برگشت بازار از سطح تکنیکالی باشد، زیرا سرمایه‌گذاران طی مدت زمان اخیر نگران کاهش مقداری حجم فروش شرکت‌ها بودند و بسیاری در بازار اعتقاد داشتند که تحریم‌ها اثرات بسیار چشم‌گیری برحجم فروش شرکت‌ها دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: اگر گزارش‌های 9ماهه و گزارش‌های فروش آذر ماه شرکت‌های بورسی وضعیت مطلوبی را نشان می‌دهند تا سطح بسیار زیادی از نگرانی‌های بازار کاسته خواهد شد.

همچنین سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: انتظار می‌رود با توجه به در پیش بودن سه رویداد انتشار گزارش‌های ماهانه آذر، سه‌ماهه و 9 ماهه منتهی به پاییز و همچنین اصلاح قیمتی محسوس اکثر سهام‌ ارزنده بازار و ثبات نسبی در بازار ارز، شاهد کاهش فروش‌های هیجانی باشیم و رفته‌رفته بازار به تعادل برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بازدهی شاخص بورس کاهش یافت