کد مطلب: ۵۷۳۰۶۵

آخرین اخبار از افغانستان / از هرج و مرج تا ادعای روابط با همه کشورها

آخرین اخبار از افغانستان / از هرج و مرج تا ادعای روابط با همه کشورها

سخنگو و وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی طالبان تاکید کرد که «امارت اسلامی افغانستان خواهان روابط دیپلماتیک و تجاری بهتر با تمامی کشورهاست». در عین گفته می‌شود طالبان خانواده افرادی که با آمریکا همکاری داشته‌‌اند را تهدید به مرگ کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار پیامی توییتری گفت: امارت اسلامی با تمام کشورها خواهان روابط بهتر دیپلماتیک و تجاری است. ما در مورد تجارت نکردن باهیچ کشور سخنی نگفته‌ایم. شایعاتی که در این مورد پخش شده، حقیقت ندارد و ما آن را رد می‌کنیم.

ذبیح‌الله مجاهد امروز همچنین در پیامی توییتری، یک اعلامیه به مناسب روز استقلال افغانستان (۲۸ مرداد) منتشر کرد. سخنگوی طالبان لینکی به یک سند منتشر و تاکید کرد که این «اعلامیه امارت اسلامی افغانستان به مناسبت صد و دومین سالروز استقلال این کشور از حاکمیت بریتانیاست.»

در این سند آمده است: افغان‌ها بسیار مفتخر هستند که کشورشان امروز در آستانه استقلال از اشغال آمریکا قرار دارد. این یک نعمت الهی است که همه افغان‌ها باید بابت آن سپاسگزار باشند. ما باید در راستای منافع نظام اسلامی در کشورمان و به منظور بازسازی و رفاه ملت با وحدت و صداقت کار کنیم.

این اولین سند رسمی در نوع خود از سوی طالبان است که به مناسبت این رویداد ملی پس از به دست گرفتن کنترل این این کشور منتشر می‌شود ( ایسنا ).

دسترسی دشوار افغان‌ها به فرودگاه کابل

در خبری دیگر از افغانستان، وزارت خارجه آمریکا طالبان را به عدم پایبندی به وعده اش مبنی بر فراهم کردن زمینه دسترسی «امن» به فرودگاه کابل برای شهروندان افغان متهم کرد.

بسیاری از افغان هایی که طی سال‌های گذشته با کشورهای خارجی در افغانستان همکاری کرده‌اند و همچنین فعالان جامعه مدنی این کشور به دنبال به قدرت رسیدن گروه طالبان برای ترک کشور تلاش می‌کنند.

گزارش‌ها از پایتخت افغانستان نیز از دشواری در دسترسی به فرودگاه کابل برای شهروندان افغان به دنبال ایجاد ایست‌های بازرسی متعدد حکایت دارد.

وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «اطلاعاتی داریم که براساس آن طالبان برخلاف اظهارات علنی و وعده شان به دولت ما اجازه دسترسی به فرودگاه را به افغان‌هایی که به دنبال خروج از کشور هستند نمی دهند.»

وی افزود که دیپلمات های آمریکایی از مقامات طالبان در دوحه خواسته اند که زمینه دسترسی به فرودگاه کابل را به شکل «امن» و «بدون اذیت و آزار» فراهم کنند ( یورونیوز ).

وزیر دفاع آمریکا: بر فرودگاه کابل متمرکز هستیم

در همین رابطه، وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه اکنون چهار هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی در فرودگاه کابل حضور دارند، گفت که واشنگتن بر این فرودگاه متمرکز است.

لوید آستین در نشستی خبری افزود: ماموریت ما کنترل فرودگاه کابل و تخلیه همه آمریکایی‌ها و همکاران افغانستانی است.

این مقام نظامی آمریکا تصریح کرد تهدیدها در مجاورت فرودگاه کابل وجود دارد ولی قصد نداریم منطقه‌ای را که می‌خواهیم کنترل کنیم به شهر کابل گسترش دهیم.

وی تاکید کرد اکنون بر فرودگاه کابل متمرکز هستیم و هرآنچه بتوانیم برای تخلیه آمریکایی‌ها، متحدان و افغانستانی‌ها انجام می‌دهیم.

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد ما تعهد اخلاقی داریم که به افغانستانی‌های که با آمریکا همکاری کرده‌اند، کمک کنیم ( ایرنا ).

تهدید خانواده افرادی که با آمریکا همکاری داشته‌‌اند

در این میان، ​به گزارش نیویورک تایمز، طالبان در حال جست‌وجوی افرادی است که با نیروهای آمریکایی و ناتو همکاری کردند (خصوصا در بین افرادی که در فرودگاه کابل حضور داشتند).

آنها همچنین تهدید کرده‌اند که اگر خودشان را پیدا نکنند، اعضای خانواده‌هایشان را خواهند کشت ( افتصاد آنلاین ).

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.