کد مطلب: ۲۱۵۹۹۷

آخرین وضعیت بازسازی کرمانشاه پس از وقوع زمین‌لرزه

آخرین وضعیت بازسازی کرمانشاه پس از وقوع زمین‌لرزه

بعد از زلزله ۲۱ آبان ماه غرب کشور، با وجود انتقاد استاندار کرمانشاه از سرعت پرداخت تسهیلات و نیز گلایه‌مندی از تعلل سازمان نظام مهندسی برای تاخیر ایجاد شده در روند صدور پروانه، بازسازی با رضایت نسبی مردم ادامه دارد.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه اظهار کرد: من از روند کار نظام مهندسی گلایه‌مند هستم. علی‌رغم اینکه مهندس سالاری پیگیر این بود که موضوع را حل کند و حل شد اما مقداری تعلل و تاخیر در بحث صدور پروانه‌ها صورت گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز اول اعلام کردیم اگر نظام مهندسی استان کوتاهی کند مجبوریم از استان‌های دیگر مهندس بیاوریم. واقعیت این است که استانهای دیگر راضی بودند با قیمت‌های کمتری به ازای هر متر مربع کار را انجام دهند ولی ما به دلیل اینکه مهندسان استان مشغول به کار شوند، به ازای هر متر مربع طراحی و نظارت ۱۰ هزار تومان توافق کردیم.

البته در شهر ۱۲۰ متر رایگان است و مازاد ۱۲۰ متر را مردم باید پرداخت کنند. این نرخی است که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده و نظام مهندسی نباید بیشتر از این مبلغ بگیرد. حتما اگر بیش از این دریافت کنند برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد: قرار شد سازمان نظام مهندسی تا روز چهارشنبه هفته‌ای ۳۰۰ پلاک تحویل دهد و تا ۱۵ اردیبهشت ماه کلیه مسائل نظام مهندسی حل شود. من امروز گزارشی از مهندس‌سالاری گرفتم که نشان می‌دهد تقریبا ۸۵ درصد برنامه را اجرایی کردند. تا ۱۵ اردیبهشت ماه امیدواریم موضوع صدور پروانه‌ها و نظام مهندسی در شهر به اتمام برسد.

سرعت کند بانک‌ها در پرداخت مراحل تسهیلات

بازوند درخصوص عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نیز گفت: من ضمن تقدیر و تشکر از دوستان عزیزمان در بانکها همچنان نسبت به مبلغی که تاکنون پرداخت کرده‌اند گلایه مند هستم و انتظار داشتیم بانکها سرعت عمل بیشتری در پرداختها نشان دهند. روند مطلوب و قابل قبولی نیست. این هفته جلسه‌ای با بانکها دارم و تقاضا داریم که نیروهایشان را افزایش دهند.

پرداخت تسهیلات در شهرها آسان‌تر از روستاها است

در ادامه، عزیزالله مهدیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: تسهیلات در روستاها پرداخت می‌شود و خانه‌ها در حال ساخت است. در شهر مردم بعد از اینکه پروانه اخذ کردند به بانک معرفی می‌شوند.

خوشبختانه بازسازی در شهر هم آغاز شده است. آنجا تسهیلات راحت‌تر پرداخت می‌شود؛ چرا که هم بانکها شعب بیشتری دارند و هم دسترسی مردم به بانکها راحت‌تر است.

اما در روستاها باید مردم با خودرو به شعب بانکها بروند و مقداری کار سخت‌تر است. در شهر تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با سود ۵ درصد و در روستاها ۳۰ میلیون تومان با ۴ درصد کارمزد پرداخت می‌کنیم.

سالم ماندن مدرسه در روستایی که ۱۰۰ خانه تخریب شدند

در بخشی از این برنامه، گزارشی از روند بازسازی روستای زلزله زده بیلوله با ۱۳۰ خانوار که بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی در آنجا تخریب شده بود پخش شد. اهالی گفتند از همان روزهای اول کار آواربرداری و بازسازی شروع شد و امروز هم ساخت و سازها با شتاب خوبی در حال انجام است.

یکی از اهالی روستا اظهار کرد: تقاضای ما از ستاد بازسازی بنیاد مسکن این است که در روند آزاد کردن اقساط مقداری بیشتر همکاری کنند.

یکی دیگر از روستاییان با اشاره به مدرسه روستا گفت: مدرسه ما که توسط بنیاد برکت ساخته شده و نوساز است در جریان زلزله تخریب نشد.

عدم آواربرداری در بعضی خانه‌های روستای هوز سیمراد

روستای هوز سیمراد با ۳۵ خانوار و ۱۲۰ نفر جمعیت مقصد بعدی گزارش بود. یکی از اهالی روستا گفت حدود ۳۰ مورد تخریب در این روستا صورت گرفت که ۲۴ مورد تخریب نوع یک بوده، ۶ مورد هم احداثی نوع ۲ داشتیم و ۶ مورد هم تعمیری داشتیم. اهالی می‌گفتند به دلیل نبود وسایل و تجهیزات، هنوز آواربرداری برخی واحدها انجام نشده است.

منبع: ساعت 24

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.