کد مطلب: ۴۲۹۹۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین وضعیت پیش‌فروش‌ خودروهای ایران‌خودرو و سایپا / نام‌نویسی چه خودروهایی ادامه دارد؟

آخرین وضعیت پیش‌فروش‌ خودروهای ایران‌خودرو و سایپا / نام‌نویسی چه خودروهایی ادامه دارد؟

در هفته اخیر در حالی پیش‌فروش‌های ایران‌خودرو و سایپا ادامه داشت که به گفته رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خودروسازان بیش از 300 هزار خودرو معوقه دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته اخیر در حالی پیش‌فروش‌های ایران‌خودرو و سایپا ادامه داشت که به گفته رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خودروسازان بیش از 300 هزار خودرو معوقه دارند.

ساعت 11 روز شنبه 19 بهمن ماه امسال پـیش فـروش شـرکت ایران خودرو آغاز شد و علاوه بر این، این خودروساز، پیش فروش ويژه به مناسبت دھه مبارك فجر در روز یکشنبه 20 اسفند ماه هم داشت.

هرچند ایران‌خودرو تغییری در نحوه پیش‌فروش نداشت و ظرفیت‌ها محدود بود اما پیش‌فروش شرکت سایپا به گونه‌ای دیگر انجام شد.

در حالی که تا پیش از این در پیش‌فروش‌های خودرو اعلام می‌شد خودروساز مجاز است در صورت تکمیل ظرفیت، نسبت به قطع ثبت نام اقدام کند اما در پیش‌فروش جدید سایپا اعلام شد در صورت تکمیل ظرفیت هر خودرو، ظرفیت ثبت نام آن خودرو جهت ماه‌های آتی نیز فعال خواهد شد.

روز یکشنبه ۱۹ بهمن ماه اعلام شده بود که احتمالا طرح جدید وزارت صمت برای مدیریت تقاضای خودرو، قرعه‌کشی بین متقاضیان است.

به نظر می‌رسد انتقادهای مکرر از رانت در پیش‌فروش و فروش فوری خودروسازان واکنش خودروسازان را به همراه داشته و بالاخره آنها قرار است سیاست خود را تغییر دهند. اما سازوکار جدید چیست؟ تحویل خودرو به متقاضیان با قرعه‌کشی!

وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی قصد دارد به زودی از طرح خود برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو رونمایی کند که شنیده می‌شود طبق این طرح، واگذاری خودرو به مشتریان از طریق قرعه‌کشی انجام خواهد شد.

در همین حال رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم در هفته اخیر اعلام کرده است که خودروسازان ۳۰۰ هزار خودرو معوق دارند. عباس تابش علاوه بر اعلام 300 هزار خودرو معوق خودروسازان ، بیان کرد: برای ثبت نام خودرو در حال مدیریت هستیم. ما به دنبال تغییر مدل ثبت نام هستیم تا از تقاضای کاذب بازار جلوگیری کنیم همچنین به دنبال این هستیم تا به کمک متولیان شبکه‌های مجازی جلوی سفته بازی را بگیریم.

در همین حال، به نظر می‌رسد خودروسازان تغییر در سازوکار پیش‌فروش خودرو را آغاز کرده‌اند و احتمالا دیگر محدودیت ظرفیت در پیش‌فروش نخواهند داشت.

در همین مورد سایپا اعلام کرده است: «احتراماً ، پیرو بخشنامه شماره ۴۵۰۴۰۰ مورخ ۰۶/۱۱/۱۳۹۸ در خصوص شرایط فروش محصولات گروه سایپا به مناسبت دهه مبارک فجر بدینوسیله به اطلاع مشتریان محترم و نمایندگی‌های مجاز گروه خودروسازی سایپا می‌رساند؛ با توجه با استقبال مشتریان از شرایط فروش ویژه دهه مبارک فجر، در صورت تکمیل ظرفیت هر خودرو ، ظرفیت ثبت نام آن خودرو جهت ماه‌های آتی نیز فعال خواهد شد.»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد همچنان ثبت‌نام خودروهای سایپا ادامه دارد اما در ایران‌خودرو پیش‌فروش محصولات در این مرحله تمام شده است.

این وضعیت درحالیست که همچنان گلایه‌های مردم از پیش‌فروش خودرو تداوم دارد.

اظهارات برخی از کسانی که قصد پیش‌خرید کردن خودرو در روز ۱۹ بهمن ماه را داشتند اما موفق نشده‌اند را در این جا بخوانید:

« یکساله دارم تلاش میکنم ثبت نام کنم ، یک نفر ندیدم بگه من اینترنتی ثبت نام کنم ، ولی هرچی محصول ایران خودرو بخوای توی نمایشگاهها هست ، این شرایط فروش رو برای کی میزارن ؟ چرا فقط دلالها و نمایشگاه دارا میتونن به نام عمه و خاله و … ثبت نام کنن ؟ چرا هیچکس به این موضوع رسیدگی نمیکنه ؟»

« سایتشون که افتضاحه… از ساعت ۱۱ هرچی سعی میکنم وارو سیستم نمیشه … ربات چرا … خودشون روباید حذف کرد»

« سلام. دیشب ایران خودرو اعلام کرد رباتهارو حذف میکنه ولی خود اون بنده خدا که گفت بیاد پشت کامپیوتر ببینه میتونه ثبت نام کنه فقط شعار میدن و کار خودشونو میکنن.هرکی تونست ثبت نام کنه به بقیه هم یاد بده ثواب داره…..»

«سایت ازاول مثل قبل بود وامکان ثبت نام نبود»

کامنت‌های دیگر مردم را در گزارش تجارت‌نیوز با عنوان «پیش‌فروش ۹ محصول ایران خودرو از ساعتی دیگر» می‌توانید بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانی

    چون دروغ در قانون مدنی ایران هیچ مجازاتی نداره اکثر مسؤلین دروغ میگین و کسی پاسخ گو نیست.

  • ناشناس

    بیش از یک سال است میخوام ثبت نام کنم نمیدانم سایت برای چه کسی وچه موقع بسته می شود هروقت خواستم ثبت نام کنم سایت برایم باز نشد

  • ناشناس

    واقعا شما چه جور ادمایی هستین برای خودرویی که ارزش واقعی خیلی
    کم هست صف میبندین نخرین بذار ورشکست بشه تموم سرمایه رو بذارتو بورس تو بانک بذار بیشتر بشه
    چشم هم چشمی بسه من لکسوس هم سوار بشم برای تو فرقی نداره بیکان هم فرقی نداره اینا خرجشون رو از جیب منو تو در میارن بذار نون دونیشون کور بشه عاقلان دادند

  • ناشناس

    قانون ندارید واسه ثبت نام کردن یکی همیشه راحت ثبت نام میکنه ما اولیشم نمیتونیم ثبت نام کنیم اخه چرااااااااا

  • ناشناس

    سلام یک فرد جانبازم که حدود دو ماه می خواهم یک ماشین را شرکت سایپا نقد بخرم به هیچ عنوان موفق نشدم چرا ما پولمان حرامه مییکن ساعت ده صبح می تونی ثبت نام کنی ملی همش دورغ وارد انترنت که میشی در پیش فروشه این همه دورغ ورانت خاری فروش نقدی به ما نمیدن اما کسهای دیگر مانند نمایندگی وبنگاهای شخصی همه روزنه میارن ولی ما برای یک ماشین باید یک سال سگ دو بزنم کسی نیست به داد ما برسه شما را بخدابعداز چهل سال می خواستیم یک ماشین بگیرم موفق نمشیم خدا ما بهکی دادبیاریم کسی هست به داد ما برسه شما را به خدا ما را هم کمک کنید

  • محمد

    سلام، بنده دقیق ریز به ریز راهنماییهای ایرانخودرو عمل کردم،، با اینترنت رایتل در منزل دقیقا ساعت باز شدن سایت تا چندین مرتبه داخل سایت خارج و داخل شدم تلاش کردم و بالاخره ثبت نام کردم،، من از اون افرادی بودن که معترض بودم چرا نمیشه ثبت نام کرد،، خداروشکر دوتا ماشین برا خودم و دوستم ثبت نام کردم،، ایرانخودرو عزیز همین طرح ثبت نام اینترنتی عالیه چون حق هیچکس ضایع نمیشه،، هرکس بخواد باید طبق ملزومات و دستورات پیش بره تا بتونه ثبت نام کنه

    • ناشناس

      سلام .شما چطور موفق به ثبت نام شدید؟تو کدوم سایت؟چجوری؟راهنمایی کنید ممنون میشم.

  • ناشناس

    بهترین را این هست که دولت ماشینو به قرعه کشی انجام بده هر ماه ۱۰۰ عدد و۱۲ ماهه هر نماینده خودرو تا از دالال بازی برای مشتری ومصرف کنده واقعی برسد

  • ناشناس

    واله من رفتم‌کافی نت ظرف چند دقیقه ثبت نام‌کردم خیلی ازدوستان هم بااین روش به سادگی ثبت نام کردن شما چطورنتونستید جای تعجب داره

  • ناشناس

    همش دروغه من دوبار توی هردوشرکت ثبت نام کردمهیچکدوم درنیومد همش دروغ وپارتی بازیه

  • شاهین

    سلام خسته نباشید
    من تو خرداد برنده ۲۰۷ شدم که ۵۰میلیون یعنی نصف مبلغ خودرو رو‌ واریز کردم و قرارداد من یکساله و قیمت در روز تحویل هست
    الان قرار شده هر ۳ماه یکبار خودروسازان با توجه به تورم قیمت جدید اعلام کنه که تا الان ۲۰۷ صد میلیونی رو کردن ۱۵۵میلیون
    از یه طرف هر ماه قرعه کشی میشه
    خوب اگه ماشین موجود هست چرا منی که قرارداد دارم مونده برای ۱سال بعد با این روند قیمت افزایشی
    اول باید خودرویی که قرار داد داره تحویل بدن بعد ثبت‌نام های تحویل فوری
    با این شرایط من برنده قرعه کشی خرداد با قیمت خیلی بالاتر از ثبت‌نام های جدید تحویل میگیرم
    اگه ماشین هست چرا من مجبورم یکسال منتظر و نگران از قیمتهای اعلامی جدید باشم
    سود مشارکت که نمیدن لاقل چون از من پول گرفته شده باید قیمت عادلانه باشه
    من با حساب ۱۰۱ میلیون وارد این قرارداد شدم نه اینکه موقع تحویل تو جور کردن اضافه پولش لنگ‌ بمونم
    اگه خرداد پولمو به یه ماشین آزاد داده بودم الان حداقل ۷۰ درصد ارزشش حفظ شده بود.
    لطفاً بگین چیکار میشه کرد از کجا و چجوری باید پیگیری کنم؟