کد مطلب: ۳۰۱۲۵۰

آرامش بازارها با عرضه کل زنجیره تولید در بورس کالا

آرامش بازارها با عرضه کل زنجیره تولید در بورس کالا

قائم مقام وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت معتقد است که با وجود همه رویدادهایی که طی چند ماه اخیر به دلیل نوسانات ارزی رخ داد، امروز باید به حمایت از زنجیره تولید از ابتدا تا انتها توجه شود، از این رو همین تجربه هفته‌های اخیر نشان داد که بهترین و کارآمدترین حمایت، واقعی بودن قیمت‌هاست؛ از این رو عرضه کل زنجیره تولید کالاها در بورس کالا به منظور واقعی بودن قیمت‌ها و شفافیت توصیه می‌شود.

محمد صادق مفتح عنوان کرد: با وجود تجربیات قبلی در بازارهای جهانی و داخلی، اما مسیرهایی به منظور مهار تورم و افزایش قیمت‌ها اتخاذ شد که مورد تایید کارشناسان نبود و امروز در مسیر اصلاح سریع قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوزبه هر حال باید با فرمول های اقتصادی و با استفاده از تجربیات فعالان صنایع نسبت به بهبود اوضاع حرکت کرد که به نظر می‌رسد پس از پیچ التهابی که در این هفته‌ها با آن مواجه هستیم، یکی از بهترین نسخه‌ها، عرضه کل زنجیره کالاها در بورس به منظور شفافیت کل تولیدات از بالادستی تا پایین دستی است.

قائم مقام وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بدون شک اگر بخشی از محصولات در طول زنجیره تولید در بورس کالا و بخش دیگر در خارج از بورس باشد، نمی‌توان شفافیت حداکثری را مهیا کرد و نسبت به حرکت در مسیری درست و حمایتی مطمئن بود.

وی گفت: اگر مواد اولیه ای در بورس کالا و در تلاقی عرضه و تقاضا با قیمت n معامله می‌شود و واحدهای تولیدی پایین دست نیز پس از خرید این مواد، محصول تولیدیشان را با قیمت b روی تابلوی بورس کالا ببرند، هم حجم خرید و مصرف مواد مشخص می‌شود، هم قیمت‌ها در اتاقی شیشه ای کشف می شود و شک نکنید اخباری که امروز از احتکار می‌شنویم به حداقل می‌رسد.

مفتح با تاکید چندباره بر ایجاد شفافیت در اقتصاد تصریح کرد: بورس کالا برای ایجاد رقابت و شفافیت در فضایی عادلانه در اقتصاد متولد شد و امروز درمان اقتصاد غیرشفاف ما در بخش کالا، استفاده از این بازار است.

قائم مقام وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید از تزریق روحیه ناامیدی در میان مردم که امروز به هجوم برای خرید مایحتاج آنها منجر شده است، خودداری کنیم، گفت: وقتی کل معاملات کالاها در بورس انجام شود، به دلیل وجود شفافیت و امکان مشاهده روندها و قیمت‌ها، یک اطمینان خاطر در میان مردم نیز ایجاد می‌شود که قیمت مواد اولیه‌ای که به طور مستقیم بر سبد خانوار ارتباط دارد بدون دلیل و به واسطه احتکار و به صورت پنهانی جهش نمی کند. بلکه در این بازار با امکان ایجاد تعادل در طرف عرضه و تقاضا با مکانیسم های بازار، شاهد متعادل شدن قیمت‌ها خواهیم بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.