کد مطلب: ۲۳۹۱۳۱

آغاز بارگذاری سوخت در راکتور AP۱۰۰۰ چین

آغاز بارگذاری سوخت در راکتور AP1000 چین

چین بارگذاری سوخت در راکتور هسته‌ای AP1000 خود را در حالی آغاز کرد که این، اولین راکتور از این نوع در جهان به شمار می‌آید.

بارگذاری سوخت در راکتور هسته‌ای AP1000 در شرق استان ژجیانگ چین روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد. این مرحله یک گام کلیدی در روند عملیاتی شدن این راکتور محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عملیات بارگذاری سوخت عصر روز 25 آوریل پس از آن‌که مقررات طراحی و نصب مورد نیاز این راکتور تکمیل شد، آغاز گردید. انتظار می‌رود این واحد به‌زودی عملیاتی شود.

بنابر این گزارش، انتظار می‌رفت راکتور هسته‌ای AP1000 که ساخت شرکت وستینگ هاوس است در سال 2014 آغاز به کار کند اما به دلیل نگرانی‌های ایمنی و تغییرات در طراحی آن، این روند بیش از سه سال است که به تعویق افتاده است.

چین قصد دارد دو پروژه راکتورهای نسل سوم خود که توسط شرکت‌های خارجی طراحی شده و مدت‌هاست به تعویق افتاده‌اند، تکمیل کند شامل راکتور AP1000 وستینگ هاوس در استان ژجیانگ و اولین واحد پروژه موسوم به راکتور فشار بالای اروپایی تایشان که توسط شرکت آروای فرانسه طراحی شده است.

به گزارش رویترز، وستینگ هاوس که هم‌اکنون در تملک شرکت توشیبای ژاپن قرار دارد، یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان سوخت هسته‌ای در جهان به شمار می‌آید و به گونه‌ای به 80 درصد از 450 راکتور تجاری جهان خدمات می‌دهد.

پکن قصد دارد ظرفیت هسته‌ای نصب شده خود را تا پایان دهه جاری (میلادی) از 35.8 گیگاوات تا پایان سال 2017 به 58 گیگاوات برساند. این کشور همچنین قصد دارد 30 گیگاوات را در دست ساخت دارد که انتظار می‌رود تا پایان 2020 کامل شود.

چین همچنین قصد دارد در سال جاری شش تا هشت راکتور هسته‌ای را در این کشور راه‌اندازی کند که ظرفیت برق هسته‌ای‌ این کشور را شش گیگاوات افزایش می‌دهد.

این راکتورها از نوع نسل سوم محسوب می‌شوند که عمدتا در «سیستم‌های ایمنی» آنها سعی شده از پمپ و فن‌های برقی استفاده نشود.

گرچه برای سیستم‌های ایمنی از مسیرهای مختلف و منابع مختلف برق برای راه‌اندازی به کار گرفته می‌شود.

در عین حال ممکن است در شرایط حادثه برق رسانی به سیستم‌ها صورت نپذیرد از این رو نتوان حرارت را از قلب راکتور گرفت. در این صورت همان می‌شود که برای نیروگاه‌های «فوکوشیما» اتفاق افتاد.

به‌طور مثال، آب‌رسانی به صورت گردش طبیعی با استفاده از مخزن آب در بالاتر از سطح راکتور و استفاده از مخازن با فشار نیتروژن صورت می‌گیرد. هوا نیز با تماس با محیط سردتر به صورت طبیعی جابجا می‌شود.

در این نسل از راکتورها «سیستم‌های ایمنی» برای شرایط حادثه طراحی می‌شوند که معمولا نقش مهم‌تری دارند و حتما از کاربرد آنها باید اطمینان داشت.

منبع: رویترز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.