کد مطلب: ۱۲۶۲۳۷

آغاز تولید آزمایشی از لایه نفتی پارس جنوبی

آغاز تولید آزمایشی از لایه نفتی پارس جنوبی

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی از آغاز مرحله آزمایشی راه اندازی و تولید در لایه نفتی پارس جنوبی همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت خبر داد. به گزارش روابط عمومی وزارت نفت غلامرضا منوچهری با اشاره به استمرار فعالیت‎ها برای راه‎اندازی شناور فرآورش و ذخیره سازی نفت (FPSO)،

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی از آغاز مرحله آزمایشی راه اندازی و تولید در لایه نفتی پارس جنوبی همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت خبر داد.
به گزارش روابط عمومی وزارت نفت غلامرضا منوچهری با اشاره به استمرار فعالیت‎ها برای راه‎اندازی شناور فرآورش و ذخیره سازی نفت (FPSO)، چا‎ه‎ها و سکوی تولید در لایه نفتی پارس جنوبی،گفت: نخستین چاه‎های لایه نفتی پارس جنوبی از امروز (٢٩ اسفندماه ٩٥) همزمان با میلاد دخت نبی اکرم (ص) و سالروز ملی شدن صنعت نفت، باز می‎شوند و برداشت نفت خام از این پروژه به تدریج به روزانه ٣٥ هزار بشکه در روز می‎رسد.

وی افزود: به طور طبیعی برداشت از هر چاه با روزانه پنج هزار بشکه آغاز می‎شود و ظرف پنج تا هفت روز به تدریج به رقم برداشت روزانه ٣٥ هزار بشکه می‎رسیم و این رقم تولید استمرار خواهد داشت.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: به محض این که ظرفیت مخزن شناور پالایشی کوروش که همزمان کار جمع آوری و تصفیه نفت خام را انجام می‎دهد به مقداری مشخص رسید، نفتکش برای بارگیری محموله نفتی در کنار آن پهلو می‎گیرد و امیدواریم که ظرف ٣٠ تا ٤٥ روز آینده نخستین محموله صادراتی از لایه نفتی پارس جنوبی را داشته باشیم.

منوچهری با اشاره به این که نخستین باری است که این کار در ایران انجام می‎شود، گفت: پروتکل صادراتی و پیش نیازها برای صادرات نخستین محموله نفت خام برداشتی از لایه نفتی پارس جنوبی از همین حالا آماده شده است.

این گزارش حاکی است عملیات استقرار نخستین شناور پالایشگاهی کشور به نام FPSO CYRUS در کنار سکوی چاه‌های لایه میدان نفتی پارس جنوبی از اوایل اسفندماه آغاز شده بود.

حجم ذخایر درجای نفت خام لایه نفتی پارس جنوبی بیش از ١٤ میلیارد بشکه برآورد می شود که فرآیند برداشت از آن با بهره‌گیری از یک سکوی تولیدی با هفت حلقه چاه و پیش‌بینی سه حلقه چاه تزریقی، همچنین شناور پالایشگاهی مجهز به تازه‎ترین فناوری‌های روزآمد صنعت نفت که همه فرآیندهای تولید، آماده‌سازی، ذخیره‌سازی و سرانجام صادرات را به طور متمرکز امکان‌پذیر می‌کند میسر خواهد شد.

آغاز برداشت نفت خام از لایه نفتی پارس جنوبی از چند جهت ارزشمند است که مهمترین آن آغاز رقابت در عرصه تولید نفت با رقیب قطری، بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های روز صنعت نفت و راهبری این تاسیسات پیشرفته است.

براساس برنامه پیش‌بینی شده، قرار است پس از نصب این شناور پالایشگاهی، نفت موجود در لایه نفتی پارس جنوبی از طریق خط لوله ١٢ اینچی وارد این شناور شده و پس از انجام مراحل تصفیه، به نفتکش‌های صادراتی منتقل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.