کد مطلب: ۵۵۷۲۶۰

آغاز قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو

آغاز قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو

قرعه‌کشی پیش فروش یک ساله محصولات ایران خودرو با حضور نهادهای نظارتی در حال برگزاری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در پیش فروش یک ساله محصولات ایران خودرو، قرعه‌کشی آن فردا هم اکنون با حضور نهادهای نظارتی در حال برگزاری است.

۲ محصول ارائه شده شامل سورن پلاس و دنال پلاس توربو شارژ دستی است ( باشگاه خبرنگاران جوان ).

Capture 16

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق آخرین آمار منتشر شده توسط خودروسازان میزان تولید خودرو دنا که اکنون پیش‌فروش آن آغاز شده، نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افت داشته است. آیا می‌توان به تحویل این خودروها در زمان موعود امیدوار بود؟

از روز پنجشنبه اخیر به مدت سه روز ثبت‌نام پیش‌فروش دو خودرو سورن و دناپلاس ایران‌خودرو آغاز شد و مشتریانی که اکنون در قرعه‌کشی برنده شوند یک سال بعد می‌توانند خودرو خود را تحویل بگیرند. اما آیا خرید این خودروها از نظر اقتصادی به صرفه است؟

در این طرح قرار است دو اتفاق جدید رخ دهد. شرط الزام در رهن ماندن یکساله سند خودروها و ممنوعیت ثبت‌نام و صدور فاکتور نزد مجموعه‌های سایپا و ایران‌خودرو در ۴۸ ماهه گذشته حذف شود. با این اتفاق احتمالا کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را دارند هم می‌توانند به خرید خودروهای پیش‌فروش فکر کنند. اما آیا این سرمایه‌گذاری ریسک زیادی ندارد؟

طبق آخرین آمار منتشر شده توسط خودروسازان میزان تولید خودرو دنا که اکنون پیش‌فروش آن آغاز شده، نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افت داشته است. آیا می‌توان به تحویل این خودروها در زمان موعود امیدوار بود؟

در حال حاضر خودروسازان کشور طبق آخرین اطلاعات هم‌اکنون یعنی در ماه چهارم سال توانسته‌اند خودروهای پیش‌فروش اسفند ماه سال گذشته را تا حدی تحویل دهند و تعهدات آنها برای چند ماه به تعویق افتاده است.

آیا افت تولید و تجربه تعویق در تحویل خودرو مانع سرمایه‌گذاری افراد در زمینه خرید خودروهای پیش‌فروش نخواهد شد؟ به نظر می‌رسد این دو عامل باعث شود کسانی برای خرید اقدام کنند که نیاز فوری و ناگهانی به پول خود نداشته باشند و نگاه سرمایه‌گذاری بر نگاه مصرفی غلبه کند.

با این حال پیش از این نیز وزیر صمت اعلام کرده بود که تعداد قابل توجهی از خودروهای خریداری شده در پیش‌فروش‌ها پس از خرید برای بهره‌مندی از گارانتی به خودروسازان مراجعه نمی‌کنند که این نشان می‌دهد افراد با وجود سخت بودن شرایط معامله این خودروها اما آنها را برای مصرف نخریده‌اند. به نظر می‌رسد با اتفاق جدید این تعداد از خودروهای با هدف سرمایه‌گذاری خرید شده بیشتر هم شود.

۱۸ بهمن ماه سال گذشته علیرضا رزم حسینی گفته بود: علی‌رغم اجرای طرح‌های مختلف همچون قرعه‌کشی برای عرضه خودرو، باز در همین شرایط نیز حدود ۵۰ درصد خودروهای فروش رفته گارانتی شان باطل شده و صرفاً در برخی انبارها نگهداری می‌شوند تا با افزایش کاذب قیمت‌ها به حفظ سرمایه عده‌ای کمک کند.

طبق آخرین آمار اعلام شده توسط مرکز آمار ایران نرخ تورم از مرز ۴۳ درصد عبور کرده و پژوهشکده آمار هم پیش‌بینی کرده این نرخ تا مرداد ماه امسال به ۴۶ درصد خواهد رسید. با این روند تورم و از سوی دیگر آرامش نسبی در بازارهای دلار و طلا به نظر می‌رسد خودروسازان با اقدام جدید خود بازاری دیگر را به عنوان گزینه سرمایه‌گذاری برای مردم معرفی و از آنها دعوت به سرمایه‌گذاری کرده باشند.

از سوی دیگر با توجه به افزایش منظم قیمت خودرو توسط شورای رقابت ممکن است این بازار کمی جذاب به نظر می‌رسد اما نکته مهم در قیمت نهایی روز تحویل خودرو است. در حال حاضر قیمت روز سورن پلاس در بازار ۲۸۷ میلیون و دنا پلاس توربو شارژ دستی بیش از ۳۸۲ میلیون تومان است. کسانی که برای خرید این خودروها در امروز بییش از ۱۰۰ میلیون و ۱۴۲ میلیون تومان پرداخت می‌کنند آیا ممکن است در نهایت خودرویی را خرید کنند که فاصله قابل توجهی در روز تحویل با قیمت خودرو در بازار داشته باشد؟

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا

    سلام . مگه قیمت خودرو قرار بالا بره. اگه با صد میلیون ماشین ثبت‌نام کنی سال بعد تحویل میدن .قیمت تمام شده محصولات توی سال بعد چقدر.نمایندگی چقدر اضافه میکنه به قیمت.اینجوری که فقط به خاطر سود خودشون .پول واریز میکنم ماشین میگیرم وگرنه این که کلاه برداری .پیش فروش اینطور شده که یه مرغ دارم اگه سال بعد تخم کرد تخم مرغ باقیمت امسال میدم اینم پیش فروش تخم مرغ اگه مرغ مرد تخم مرغ نداریم قرارداد تعطیل. فقط دلال واونایی که پول دارن پولدارتر وبی پولا فقیرتر میشن

  • ناشناس

    بخدا نگاه کنید که به کجا رسیدیم
    من۱۳ ساله کارمندم نمیتونم ماشین بگیرم.
    هی تا یک کم پول جمع می کنم قیمت میره بالاتر
    فکر نکنم با این اوضاع مملکت بتونم بخرم.

  • حسین

    خیر