کد مطلب: ۴۸۴۲۷۹

آغاز معاملات «صندوق پالایشی یکم» از اوایل آبان‌ ماه

آغاز معاملات «صندوق پالایشی یکم» از اوایل آبان‌ ماه

معاملات صندوق پالایشی یکم که متشکل از نمادهای پالایشی است و حدود یک ماه از پذیره‌نویسی این صندوق می‌گذرد در اویل آبان ماه شروع می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: مطابق مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره‌نویسی باید امکان معامله برای صندوق‌های ETF فراهم شود، به همین دلیل به نظر می‌رسد از ابتدای آبان‌ماه شاهد بازگشایی نماد صندوق پالایشی یکم و انجام معاملات آن در بورس خواهیم بود.

طبق گزارش سنا، صباغیان افزود: اکنون منتظر هستیم تا اقدام‌های لازم جهت نقل و انتقال‌ سهام پالایشی‌ها از سوی دولت به نام صندوق انجام و اطلاعات سرمایه‌گذاران در سپرده‌گذاری به روز شود تا از این طریق، این صندوق قابلیت بازگشایی نماد و مجوز فعالیت را پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام من بجای ۵میلیون ۹میلیون کم شده ۴میلیون اضافه کی برگشت میخوره

  • ناشناس

    طبق اعلام سازمان خصوصیسازی قیمت مبنای سهام پالایشی یکم قیمت روز قبل از پذیره نویسی اعلام شد؛ این قیمت برای شپنا ۳۵۰۴ تومان، شبندر ۴۰۲۸ تومان، شتران ۳۴۷۵ تومان و شبریز ۴۳۱۶ تومان است.با احتساب ۲۰ درصد تخفیف که برای سبد این صندوق در نظر گرفته می‌شود در واقع سهام هرکدام از پالایشگاه ها با قیمت های زیر خریداری می شود:شپنا: ۲۸۰۳شبندر: ۳۲۲۲شتران: ۲۷۸۰شبریز: ۳۴۵۲با احتساب قیمت های فوق و همچنین تعداد سهام موجود در هر پالایشگاه بدین معنی است که قیمت کل پالایشگاه های مذکور مقادیر زیر می باشد:شپنا: ۱۴۲.۹۵۳.۰۰۰ میلیون تومانشبندر: ۹۲.۴۳۳.۰۰۰ میلیون تومانشتران: ۱۲۲.۳۲۰.۰۰۰ میلیون تومانشبریز: ۳۴.۵۲۰.۰۰۰ میلیون تومانحال ارزش بدست آمده پالایشگاه های فوق را به دلار تبدیل کرده و با قیمت واقعی دلاری این پالایشگاه ها مقایسه می کنیم تا مشخص شود، پولی که برای پالایشی یکم پرداخت می شود، چند درصد ارزش ذاتی سهام آن شرکت است:شپنا: ۵.۷ میلیارد دلارشبندر: ۳.۷ میلیارد دلارشتران: ۴.۹ میلیارد دلارشبریز: ۱.۳۸ میلیارد دلارارزش ذاتی پالایشگاه هایی با ظرفیت و امکانات مشابه در بازارهای جهانی برابر است با:شپنا: ۱۲ میلیارد دلارشبندر: ۱۲ میلیارد دلارشتران: ۱۰ میلیارد دلارشبریز: ۴ میلیارد دلار اعداد بالا به این معنی است که اگر می توانستیم پالایشگاه های اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز را در بازار جهانی به شرکتهای معتبر مثل توتال، شل، شورون یا … بفروشیم، قیمت آن با رقمی در حدود رقم‌های فوق کشف می شد، در حالی که به خوبی می دانیم در ایران ارزش کالاهای دلاری بالاتر از ارزش اسمی آن هاست؛ مثلا یک خودروی تویوتا که در بازارهای جهانی ۲۰ هزار دلار خرید و فروش می شود، در بازار تهران حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان قیمت دارد، یعنی ۳.۵ برابر ارزش جهانی کالا. اگر جهش قیمتی که روی کالاهای دیگر وجود دارد برای پالایشگاه‌ها در نظر نگیریم (با توجه به اینکه استراتژیک بودن و سودآوری آن برای پالایشگاه صادق است)، یعنی هم اکنون پالایشگاه اصفهان با ۴۷.۵ درصد ارزش ذاتی، پالایشگاه بندرعباس با ۳۰ درصد ارزش ذاتی، پالایشگاه تهران با ۴۹ درصد ارزش ذاتی و پالایشگاه تبریز با ۳۴ درصد ارزش ذاتی آن در سبد پالایشی یکم در حال عرضه هستند و اگر شرایط کشور و قیمت کالاهای دلاری در داخل را در نظر بگیریم، اعداد فوق تقسیم بر ۳.۵ خواهند شد.با این اوصاف به نظر می رسد بر اساس تحلیل پالایشی یکم سودی بیشتر از دارا یکم نصیب سهامداران خود کند، زیرا بازار نشان داده شرکت‌ها بعد از مدتی ارزش ذاتی خود را پیدا خواهند کرد.نفروشیدددددد

  • کوروش

    همه چیزما به دلار بستگی داره . زورمون هم به دلار نمی رسه پس چرا دارید با صاحب دلار هر روز طبل جنگ می زنید . شما که نه اقتصاد نه وزیر اقتصاد دان دارید نه مدیران اقتصادان دارید نه مشاورران اقتصادان دارید .هیچی ندارید . هیچی . به نظر شما مشکلات اقتصادی تا چند قرن دیگه حل میشه بگیت تا برنامه ریزی کنیم گرانی تا کجا ادامه دارد .

  • باران

    خوشم نمیاد از حسادت بی موقع بعضیاخب پول نداشتین نخریدین چرا این همه منفی بافی میکنین ؟نگران نباشین سود میبریم همگی هرکس مدتی رو درنظر گرفته باشه کوتاه مدت میان مدت طولانی مدت
    بستگی داره به خودتون

    • علی

      سلام
      مگه قرار نبود یکماهه باز شه پس چرا نشد!!

  • احمدی

    کسانی هستن که می توانند حال این کشور را به نصف روز خوب کنند ولی دیگه بعد از ظهرش نمی زارن زنده بمونن که نتیجه کارشونو را ببیند .

  • Farid

    خب الان یعنی چی؟ یک ماه شده سهام خرید شده هنوز معاملات نمیشه ک هیچ ارزش سهام پایین تر اومده .وعده خوبی ک ب مردم داذن برای تشویق خرید پالایش یکم این بود؟یک ماه پول خوابید بدون سود با ضرر با تخفیفی ک گذاشته شد

  • علی

    سلام
    آقا پس کی پالایش باز میشه مگه قرار نبود اول آبان باز بشه…

  • علی

    با سلام
    پالایش پس کی باز میشه مگه قرار نبود تا اول آبان باز شه!!!

    • میثم

      علی داداش فقط میتونم بگم خدا میدونه من 75روزه خریداری کردم فقط امیدم به خداست بلکه سودی ببرم از شرمنده زنو بچم در بیام

    • میثم

      اول آذر همین روزها باز میشه مطمئنم

  • علی

    پالایش کی باز میشه؟

  • ناشناس

    سلام
    پالایش کی باز میشه؟؟؟