کد مطلب: ۷۵۱۶۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آلودگی هوا در تهران تا دوشنبه ادامه دارد

آلودگی هوا در تهران تا دوشنبه ادامه دارد

فریبا گودرزی، کارشناس هواشناسی با اشاره به آلودگی هوا در تهران گفت: «تهران و کرج در مرز هشدار نارنجی هستند. این شرایط تا دوشنبه هفته آینده ادامه دارد و ممکن است هوا برای همه گروه‌های سنی بسیار ناسالم شود.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، آلودگی هوا امان شهروندان تهرانی را بریده است. با این حال بنا بر پیش‌بینی‌ها همچنان تا دوشنبه ادامه دارد.
تنفس هوای سالم برای شهروندان تهرانی دیگر به یک رویا تبدیل شده است. تهران با جمعیتی بیش از 9 میلیون نفر از ابتدای سال تا کنون تنها 2 روز هوای پاک داشت.

نه قانون هوای پاک توانست، هوای تهران را از آلودگی نجات دهد نه جلسات گاه و بیگاه شورای شهر تهران. هوای آلوده را هر دوره شورا میراثی به جا مانده از دوره قبل می‌دانند که باید به داد آن برسند. با این حال در همین دوره نه‌تنها به تعداد روزهای هوای سالم یا قابل قبول اضافه نشد، بلکه از آن کاست.

ادامه آلودگی هوا در تهران تا دوشنبه

پیش‌بینی‌ها برای روزهای آینده نیز نشان از ادامه آلودگی هوا در تهران دارد. فریبا گودرزی، کارشناس هواشناسی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به وضعیت بارش‌های تهران، این موضوع را تائید کرد.

این کارشناس هواشناسی گفت: «پایداری هوا موجب می‌شود که در شهرهای صنعتی و پرجمعیت شاهد انباشت آلاینده‌های جوی باشیم.»

گودرزی گفت: «تهران و کرج در مرز هشدار نارنجی هستند. شاخص آلایندگی نیز امروز به 147 رسیده است. این شرایط در تهران و کرج تا دوشنبه هفته آینده ادامه دارد.»

او ادامه داد: «ممکن است وضعیت برای همه گروه‌های سنی بسیار ناسالم شود.»

گودرزی با هشدار نسبت به وضعیت هوای آلوده تهران گفت: «توصیه به کاهش تردد خودروها، کنترل فعالیت واحدهای صنعتی و مدیریت منابع آلوده داریم.»

این کارشناس هواشناسی گفت: «علاوه بر تهران در شهرهای تبریز، قم، سمنان، اراک، مشهد، اصفهان و زنجان نیز وضعیت هوا ناسالم است.»

هوای تهران نسبت به سال گذشته آلوده‌تر شد

بنا بر داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، در سال جاری تهران 155 روز هوای قابل قبول داشت. در حالی‌که سال 1400 شمار روزهای قابل قبول 209 روز ثبت شده بود. ضمن این‌که هنوز 2 ماه تا پایان سال مانده و احتمالا این آمار باز هم به ضرر هوای تهران تغییر کند.

همچنین تعداد روزهای هوای ناسالم برای گروه‌های حساس از ابتدای سال جاری تا کنون 117 روز ثبت شده است. در حالی‌که کل سال گذشته، 88 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد.

ناگفته نماند سال گذشته برای تهران هوای ناسالم و خطرناک ثبت نشد، در حالی‌که در سال جاری در مجموع چهار روز هوای خطرناک و ناسالم را پشت سر گذاشت.

مرگ 6400 نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا

آلوگی هوا داستانی تکراری اما کشنده است. پاسکاری دولت‌ها و شورای شهرها هم از عمر شهروندانی که در این هوای آلوده تنفس می‌کنند، کم می‌کند.

آنطور که رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفته سالانه 6400 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران ثبت می‌شود.
عباس شاهسونی گفت: «بر اساس پژوهش‌های وزارت بهداشت در 27 شهر کشور با جمعیت تقریبی 35 میلیون نفری، برآورد شده که سالانه 20 هزار و 800 مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور رخ می‌دهد.»

او همچنین گفت: «طبق نتایج این بررسی، حدود 12.6 درصد از مرگ‌هایی که سالانه در کشور رخ می‌دهد، منتسب به آلودگی هوا است.»

شاهسونی با اشاره به اینکه آلودگی هوا سالانه 8.2 میلیارد دلار هزینه اقتصادی به کشور تحمیل می‌کند، ادامه داد: «بیماری‌های ایسکمیک قلبی، سکته مغزی،‌ سرطان ریه و بیماری‌های مزمن انسداد ریوی از شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از آلودگی هواست.»

نکته دیگر گفته‌های شاهسونی تعداد روزهای هوای پاک در آمارهای رسمی است. به گفته رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در سال جاری، تهران هوای پاک نداشت، در حالی‌که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران 2 روز هوای پاک برای تهران در سال جاری ثبت کرده است.

افت تحصیلی دانش‌آموزان با تعطیلی‌های پی در پی

به نظر می‌رسد مسئولان مرتبط هم خسارت‌های جانی و مالی آلودگی هوا را فراموش کرده‌اند. تنها راهکاری هم که پیش رو گرفته‌اند تعطیلی مدارس و ادارات است.

آنطور که همشهری گزارش داده، کودکان و نوجوانان در چهار ماه گذشته، کمتر از ۴۰ روز به مدرسه رفته و آموزش حضوری داشته‌اند. بخشی از این تعطیلات به علت تشدید آلودگی هوا بود. بحرانی که دانش‌آموزان در ایجاد آن نقشی نداشته اما باید تاوان آن را با افت تحصیلی و تنفس هوای آلوده پس دهند.

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس حوزه آموزش در این مورد گفت: «شکی نیست که خود مسئولان هم می‌دانند تعطیلی مدارس راه حل نیست. هر مشکلی پیش می‌آید، به جای حل مشکل، فوری مدارس را تعطیل می‌کنند.»

او ادامه داد: «مدارس انگار مرغ عزا و عروسی شده‌اند. در آلودگی هوا، مسائل سیاسی، زمان شیوع کرونا، در باد و باران و … مدارس اولین جایی هستند که تعطیل می‌شوند. درحالی‌که آلودگی هوا و کرونا و … مسائلی هستند که از بیرون به مدارس تحمیل می‌شوند. همه چیز سر مدارس دارد می‌شکند اما مدرسه در هیچ یک از اینها تقصیری ندارد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.