کد مطلب: ۲۵۹۳۴۳

آمارهای ناهمخوان از مصرف چای در ایران

آمارهای ناهمخوان از مصرف چای در ایران

مسئولان سازمان چای آمارهای متناقضی را درباره سرانه مصرف چای در کشور و همچنین کل مصرف چای در کشور اعلام می‌کنند. این درحالیست که آمار صحیح از سرانه مصرف نقش بسیار تاثیرگذاری در اثربخشی برنامه‌های بازاریابی،برندسازی، ارتباطات و کمپین‌های تبلیغاتی و روابط عمومی‌ دارد.

داشتن اطلاعات دقیق از جمله آمار و ارقام صحیح درباره وضعیت صنعت یکی از ضرورت‌های تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان درباره آن صنعت است. صنعت چای ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و مسئولان فعالان بخش‌های مختلف آن برای داشتن تصویری جامع از وضعیت صنعت و همچنین گرفتن تصمیم‌های درست در حوزه‌های سیاستگذاری، تولید، بازاریابی، تبلیغات و… به اطلاعات درست و دقیقی نیاز دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسئولان سازمان چای در چند سال گذشته مسئولیت ارائه آمار و ارقام درباره وضعیت صنعت چای را به نوعی پذیرفته‌اند و در زمان‎ها و موقعیت‌های مختلف، آمار و ارقامی‌را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند. یکی از این آمار مربوط به سرانه مصرف چای در ایران است. محمد ولی روزبهان، رئیس سازمان چای کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه در فروردین سال ۹۶ اعلام کرد که مصرف سرانه چای از سوی هر خانوار ایرانی 1.5 کیلو گرم است.

به گفته امید علی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران تعداد خانوار ایرانی در سال ١٣٩٥ به ٢٤ میلیون و ١٩٦ هزار و ٣٥ بوده است و اگر این تعداد با سریعترین رشد ممکن در سال ۹۶ به ۲۵ میلیون خانوار رسیده باشد آنگاه باید میزان مصرف چای در ایران ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلو یا 37.5 هزار تن باشد که آمار قابل قبولی به نظر نمی‌رسد، زیرا به گفته مسئولان سازمان چای سالانه ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تن چای در کشور مصرف می‌شود.

این فرض محتمل به نظر می‌رسد که در انتشار این خبر اشتباهی صورت گرفته و به جای واحد«فرد» به اشتباه از «خانوار» استفاده شده است. اشتباهی که البته از سوی مسئولان سازمان چای اصلاح نشده و همچنان در خبرگزاری‌های رسمی‌کشور به عنوان آمار موجود است.

روزبهان در مصاحبه دیگر با خبرگزاری رسمی‌جمهوری اسلامی‌ایران در دیماه ۱۳۹۶ اعلام کرد: «طبق آمارها، ایران چهارمین کشور مصرف کننده چای خشک در دنیاست؛ براساس آمارها سرانه مصرف چای خشک در کشور بیش از ۱٫۵ کیلوگرم برای هر نفر است»

امید علی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران، در ۲۳ اسفند سال ١٣٩٥ اعلام کرد که کل جمعیت کشور در سال ١٣٩٥ به ٧٩ میلیون و ٩٢٦ هزار و ٢٧٠ رسیده است که اگر در دیماه ۹۶ به ۸۰ میلیون نفر رسیده باشد آنگاه با سرانه مصرف ۱/۵ کیلوگرم میزان مصرف چای در کشور باید سالانه ۱۲۰ میلیون کیلو یا ۱۲۰ هزار تن باشد. این عدد هم با آمار ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تنی مصرف چای در کشور که از سوی مسئولان سازمان چای از جمله گودرز خردادپور، معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای اعلام شده ۱۰ تا ۱۵ هزار تن فاصله دارد که عدد بسیار قابل توجهی است.

آمار متناقض درباره سرانه مصرف چای از سوی مسئولان صنعت چای کشور در حالی اعلام می‌شود که آمار صحیح از سرانه مصرف نقش بسیار تاثیرگذاری در اثربخشی برنامه‌های بازاریابی،برندسازی، ارتباطات و کمپین‌های تبلیغاتی و روابط عمومی‌دارد و در عین حال ارائه آمار مبهم می‌تواند باعث بی‌اعتمادی به سایر آمارهای ارائه شده از سوی سازمان چای شود. همچنین این آمارها و گزارش‌ها در نهایت می‌تواند مسئولان ارشد چای کشور از جمله وزیر کشاورزی را در تعامل با دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی از جمله مجلس دچار مشکلات عدیده‌ای کند.

منبع: نوش آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.