کد مطلب: ۷۴۴۸۰۸

تیراژ تولید خودروسازان تا پایان آذر ۱۴۰۱:

عقب‌ماندگی ۲۴ درصدی خودروسازان از برنامه تولید

عقب‌ماندگی ۲۴ درصدی خودروسازان از برنامه تولید

آمار منتشر شده از تولید خودرو در سه شرکت خودروسازی اصلی کشور، یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نشان می‌دهد که رشد تولیدات آن‌ها به 792 هزار و 735 دستگاه رسیده است. این یعنی عقب‌ماندگی حداقل ۲۴ درصدی از برنامه تولید. اما آیا خودروسازان می‌توانند تا پایان سال به برنامه جدید وزارت صمت برسند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سامانه کدال این ماه نیز آمار تولید محصولات سه خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در 9 ماه سال را منتشر کرد.

بر اساس این آمار تولید خودروسازان نسبت به سال گذشته 19 درصد افزایش یافت. اما این شرکت‌ها همچنان 24 درصد از برنامه وزیر صمت، یعنی تولید سالانه یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو عقب هستند.سامانه کدال این ماه نیز آمار تولید محصولات سه خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در 9 ماه سال را منتشر کرد.

در این میان، باید یادآور شد که چندی پیش، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم فرمان افزایش 50 درصدی تولید خودرو را به خودروسازان صادر کرده بود. اما همانطور که مشاهده می‌شود، این‌بار نیز خودروسازان از برنامه‌ مقررشده عقب ماندند و بار دیگر نیز ثابت شد که سیاسیت دستوری دولت و وزارت صمت، به بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور کمکی نمی‌کند.

شرکت خودروساز ایران‌خودرو در 9 ماهه نخست سال 435 هزار و 994 دستگاه خودرو تولید کرد. این در حالیست که سایپا تولید 287 هزار و 453 دستگاه خودرو را در کارنامه تیراژ خود به ثبت رسانده است.

همچنین، پارس خودرو از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، توانست 99 هزار و 228 خودرو تولید کند که نسبت به دو خودروساز دیگر، کمترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است.

خودروسازان به برنامه می‌رسند؟

گرچه سه خودروساز بزرگ کشور رشد تولید را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند، اما همچنان از برنامه وزیر مبنی بر تولید یک میلیارد و 600 هزار دستگاهی در سال 1401 عقب هستند.

در میان عقب‌ماندگی خودروسازان از برنامه تولید قبلی وزارت صمت، برنامه جدیدی از عرضه خودرو به بازار ابلاغ شده است.

‎در همین رابطه، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در صفجه توییتر خود نوشت: یک میلیون خودرو طی شش ماه آینده وارد بازار می‌شود و عطش بازار را برطرف می‌کند. از بازار آزاد خرید نکنید و خودرو را برای ارزش پول انتخاب نکنید.

با توجه به صحبت‌های قالیباف، تا شش ماه آینده قرار است 200 هزار دستگاه خودرو خارجی به کشور برسد. در نتیجه وزارت صمت نمی‌تواند به تنهایی وعده عرضه یک میلیون خودرو تا شش ماه آینده را محقق کند. پس خودروسازان نیز باید به کمک وزارت صمت بیایند.

حال این پرسش مطرح می‌شود که خودروسازانی که طی 9 ماه حدود 792 هزار خودرو تولید کردند، می‌توانند طی شش ماه آینده 800 هزار دستگاه دیگر تولید کنند تا به برنامه جدید وزارت صمت برسند؟

کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش هزینه‌های تولید خودرو، خودروسازان کار سختی را در رابطه با افزایش تولید محصول و حتی ادامه حیات در پیش دارند.

بورس کالا، تولید خودرو را افزایش می‌دهد؟

اکنون که خودروسازان محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و قیمت تمام‌شده این محصولات بسیار بالاتر از قیمت کارخانه است، ادامه حیات و حتی افزایش تعداد تولید خودرو را برای آن‌ها راحت‌تر می‌کند. چراکه خودروسازان مشکلات تولید را تا به اینجا گردن قیمت‌گذاری دستوری می‌دانستند و هم‌اکنون که فرآیند قیمت‌گذاری دستوری به نوعی برچیده شده است، به نظر می‌رسد دیگر مشکلی در این رابطه نداشته باشند.

در این میان، باید یادآور شد که خودروسازان به صورت ماهانه آمارهایی مبنی بر افزایش تولید محصولات خود منتشر می‌کنند، اما همچنان تفاوتی در میزان عرضه آن‌ها دیده نمی‌شود و تنها محدود خودروهای این خودروسازان که در بورس عرضه می‌شوند به نسبت گذشته عرضه بیشتری داشته‌ است.

برای مطالعه بیشتر، خبر خودروهای وارداتی تاکسی می‌شوند؟/ آغاز سهم‌خواهی از یک رانت را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.