کد مطلب: ۷۱۹۳۶۲

متقاضیان مصرفی از مسکن ملی جاماندند

متقاضیان مصرفی از مسکن ملی جاماندند

آمار ثبتی تقاضای ۵٫۵ میلیونی تقاضای مطلق مسکن را نشان می‌دهد که از این تعداد تنها ۹ درصد واجد شرایط مسکن ملی انتخاب شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اگرچه فقط ۹درصد متقاضیان واجد شرایط نهضت ملی مسکن در چرخه دریافت خانه قرار دارند، آمار ثبت نامی‌ها جمعیت ۵.۵ میلیون نفری تقاضای مطلق در بازار مسکن را نشان می‌دهد که وزارت راه و شهرسازی برنامه مشخصی برای پاسخگویی به نیاز مسکن این جمعیت ارایه نکرده است.

به نقل از ایسنا، طرح نهضت ملی مسکن اگرچه پتانسیل مدنظر طراحان خود را هنوز محقق نکرده، اما ظرفیت تقاضای پنهان مسکن در کشور را به سیاست‌گذار و قانون‌گذار نشان داده است. طبق آمار ۵.۵ میلیون نفر برای واحدهای این پروژه ثبت نام کردند که می‌تواند به نوعی تقاضای مطلق در بازار مسکن محسوب شود؛ هرچند وزارت راه و شهرسازی بر اساس شاخص‌های پنج‌گانه ۳.۶ میلیون نفر را واجد شرایط تشخیص داد.

از ۳.۶ میلیون نفری که مشمول دریافت واحدهای نهضت ملی مسکن هستند تا کنون فقط ۳۳۳ هزار نفر معادل ۹ درصد افراد واجد شرایط آورده اولیه ۴۰ میلیون تومان را واریز کرده‌اند که متقاضیان موثر محسوب می‌شوند. این تعداد نیز بر اساس شواهد و قرائن در فراخوان‌های دوم و سوم با ریزش مواجه شده‌اند.

بزرگترین طرح وزارت راه و شهرسازی با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در شرایطی قرار دارد که طرف تقاضا توان چندانی برای تامین آورده ندارد و بانک‌ها نیز که مکلف به تامین تسهیلات ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی به ازای هر واحد هستند در ۱۴ ماه گذشته به نوعی از این پروژه جاخالی داده‌اند.

آنطور که از صحبتهای مسئولان برمی‌آید در بیش از یک سال گذشته که از تصویب قانون و تکلیف وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن می‌گذرد، بجز آورده متقاضیان، مدل جایگزین برای تامین آورده پیش‌بینی نشده و به پیشنهادات انبوه‌سازان برای تامین منابع نیز پاسخ مثبتی داده نشده است.

در صورتی که عدد ۵.۵ میلیون نفر متقاضی نهضت ملی مسکن را به عنوان تقاضای پنهان در بازار مسکن لحاظ کنیم تا کنون فقط ۶ درصد از این جمعیت وارد فرآیند دریافت مسکن شده‌اند. در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده ۴۳۰ هزار واحد را به مرحله ساخت رسانده است ۳۳۳ هزار نفر مبلغ ۴۰ میلیون تومان آورده را واریز کرده‌اند. در واقع دولت با مازاد حدود ۱۰۰ هزار واحدی مسکن مواجه است که طرف تقاضا توانی برای خرید آن ندارد. طی بیش از یک سال گذشته تعلل وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، انگیزه تقاضای موثر و مطلق را به تدریج کمرنگ کرده است.

از سوی دیگر آمار پروانه‌های ساختمانی از کاهش ۱۳ درصدی ساخت و ساز در کل کشور حکایت دارد. بهار امسال برای ۹۰ هزار و ۲۹۰ واحد مسکونی شهری در کشور پروانه ساختمانی صادر شده است. با این پیش فرض ممکن است تولید مسکن تا پایان سال ۱۴۰۱ در کشور به حدود ۳۶۰ هزار واحد برسد که در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

فرشید پورحاجت ـ عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان با انتقاد از عملکرد مسئولان وزارت راه و شهرسازی در حمایت از بخش خصوصی گفت: در یک سال و دو ماه گذشته که با نوعی انفعال در اجرایی کردن پروژه نهضت ملی مسکن در این وزارتخانه مواجه بودیم هزینه‌های ساخت مرتبا افزایش یافت و تلنبار شد. اگر تا یک سال قبل می‌شد با حدود متری ۵ میلیون تومان این پروژه را جمع و جور کرد امروز هزینه‌ها به حدود متری ۹ میلیون تومان رسیده است. در همین یک هفته اخیر از بابت افزایش قیمت یونولیت و بلوک‌های سقفی، قیمت هر متر از واحدهای نهضت ملی مسکن ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی تاکید کرد: آقایان در وزارت راه و شهرسازی، اصل را رها کرده و فرع را چسبیده‌اند. وزارتخانه به جای تسهیل‌گری، نقش پیمانکاری به خود گرفته است. باید شرایط را برای ورود بخش خصوصی به طرح جهش تولید مسکن مهیا می‌کردند اما این اقدام را صورت ندادند و حتی اعتنایی به هزینه‌های بالای تولید مسکن نکردند. شرایط به گونه‌ای است که سازندگان در دالان‌های پرپیچ و خم اداری رها شده‌اند.

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان با اشاره به کاهش ۴۶ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران گفت: بخش خصوصی بدون اغراق، توانایی ساخت سالیانه ۸۰۰ هزار واحد مسکونی را دارد اما اقدامات وزارت راه و شهرسازی شامل مداخلات و عدم مداخلات، دست و پای فعالان صنعت ساختمان را بسته است. ما حتی در حوزه‌ی صدور پروانه‌ی صلاحیتی که می‌بایست از وزارت راه و شهرسازی اخذ کنیم دچار مشکل هستیم.

پورحاجت بیان کرد: امروز روشن شده که اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن از مشکلاتی همچون نبود تسهیلات بانکی، پایین بودن توان متقاضیان و نبود زمین قابل ساخت رنج می‌برد. از آن طرف سازندگان بخش خصوصی با مشکلات عدیده‌ای شامل تورم نهاده‌های ساختمانی، طولانی بودن فرآیند صدور پروانه، خدمات مهندسی معیوب و هزینه‌های دستمزد، بیمه و غیره مواجهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام. ما مرحله یک پول واریز کردیم. حالا چیکارکنیم مرحله دو بریزیم یا نه ؟ سر دوراهی ماندیم لطفا راهنمایی کنید

    • M

      سلام پروفایل مسکن ملی خودتون رو چک کنید قسمت اطلاعات بانکی رو نگاه کنید اگر برداشت پول انجام شود شما باید اماده واریز مرحله دوم باشید

    • حمزه

      سلام توهرمرحله ساخت اس برات میادتااس نیادپولی واریزنکن

  • ناشناس

    سلام .ما مرحله اول رو واریز کردیم حالا مرحله دوم بریزیم یا نه راهنمایی کنید لطفا

    • ناشناس

      باید بری داخل سایت آورده شما رو تا تاریخ به روز اعلام کرده

  • ناشناس

    چه فایده تا میخواهیم ثبت نام کنیم سایت بس به نظر شما قشر متوسط باید چکار کند یه فکری بکنید اصفهان خیلی متقاضی داره اما پول ندارند با تشکرچکته ویا اینکه می‌کند اصفهان هنوز اعلام نشده

  • ناشناس

    کی دوباره میشه ثبت نام کرد

  • ناشناس

    خب باید خودمون افتتاح حساب کنیم یا خودشون پیامک میفرستن که چه وقت باید به بانک مراجعه کنیم

  • ناشناس

    بروید از تجربه احمدی نژاد استفاده کنید واقعا که مرد عمل بود یادش تودل همه جامانده با زمین مجانی و وام ۷میلیونی مردم و خانه دار کرد چه زود گذشت

    • ناشناس

      واقعاعالی بود دیگه مثل این مرد ایران رئیس جمهوربخودنمیبینه چقدرساده وراحت مردم خونه دارشدن توشهرمن زنجان که واقعامسکن مهرهاعالی ساخته شدن وکاملا مستحکم قابل استفاده

  • ناشناس

    اگه واقعا میخواهید مردم و خانه دارکنید زمین و وام بدهید تا مردم خودشان درست کنند این همه مردم و سرگرم نکنید

  • ناشناس

    من از سال ۹۸ ۳ مرحله واریز کردم فقط پول مرحله اولم پول یه پراید خشک بود که الان ۱۸۰ میلیون پولشه تازه میگن ۲ سال دیگه تحویله این یعنی مسکن از بارار گرانتر میشه برام ۵ سالم باید دربدر بشم

  • ناشناس

    سلام من 40ملیون مرحله اول واریز کردم مرحله دوم اش کی هست تقریبا

  • حمزه

    سلام توهرمرحله ساخت اس برات میادتااس نیادپولی واریزنکن