خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۴۱۴۰

معوقات بانک ها سدی در برابر پرداخت تسهیلات

معوقات بانک ها سدی در برابر پرداخت تسهیلات

بنا به گفته وزیر اقتصاد و امور دارایی معوقات بانک‌ها در چند ماه اخیر افزایشی شده است. این روند در کاهش پرداخت تسهیلات نقش بسزایی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته وزیر اقتصاد و دارایی معوقات و بدهی بانک‌ها به 32 هزار میلیارد رسیده و باید برای کاهش مشکلات اقتصادی مردم بانک‌ها راهی برای پرداخت این معوقات پیدا کنند.

خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی می‌گوید: اخیرا فهرست جدیدی از بانک مرکزی دریافت کردیم که مربوط می شود به بدهی های معوقه سال ۹۷، ۹۸ و ۱۴۰۰ است.

آمار مالیات پرداختی

وی اعلام کرد:از این تخلفات ۲ هزار میلیارد مالیات اخذ شده و ۳۰ هزار میلیارد مالیات باید اخذ شود.

تجربه نشان داده که وصول نشدن مطالبات بانک‌ها علاوه بر اتلاف وقت و منابع بانک صدمه بزرگی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

وی معتقد است وصول به موقع مطالبات باعث افزایش تولید ناخالص ملی و درآمدهای کشور خواهد شد چرا که با وصول به موقع، منابع به سمت تولیدات پربازده سوق داده خواهد شد.

یکی از دغدغه هاو مشکلات مدیران بانکی و اقتصاد کشور مطالبات معوق است و پرداخت نکردن مطالبات بانک‌ها از سوی دانه درشت ها خیانت به تولید کشور و تیر خلاصی به اقتصاد کشور است.

امروزه به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی و فشار تحریم‌ها بر کشور، عرصه بر کارآفرینان و صنعتگران تنگ شده است و به همین دلیل مسئولین نظارتی باید به صورت جدی به موضوع مطالبات معوق و وام‌های میلیاردی بپردازند.

با وصول مطالبات معوق بانک‌ه ا قدرت تسهیلات‌دهی افزایش یافته و صورت‌های مالی آنها بهبود می‌یابد.

اگر بانک‌ها بخواهند می‌توانند از طریق تخاصم، معوقات بانکی را وصول کنند و نمی‌توانند به جریمه دیرکرد دست یابند بنابراین تلاش می‌کنند تا از طریق تفاهم به منافع خود برسند که این موضوعات بیانگر منفعت طلبی و راحت طلبی بانک‌ها است.

راهکار کاهش میزان معوقات بانکی

بانک مرکزی باید نظارت بیشتری بر کارکرد بانک‌ها داشته باشد تا روند وصول معوقات بانکی تسریع شود و از استمهال پی در پی وام‌ها جلوگیری شود و تا زمانیکه مدیران بانکی خود را نماینده سهامداران ندانند و کارمند دولت باشند نباید انتظار داشت تا در روند وصول معوقات بانکی اتفاق قابل توجهی بیافتد.

باید تمهیدات مناسبی برای وصول معوقات بانکی اندیشیده شود و روند کند فعلی در وصول معوقات بانکی اصلاح شود.

ایجــاد نهادهــای جدید پولی و مالی بــه منظور کاهش ریسک اعتباری بانک‌ها برای کاهش درصد ریســک اعتباری لازم است بانک‌هــا طرف‌های قرارداد خود را به خوبی بشناســند و بــا آگاهی اقدام بــه عقد قرارداد با آنهــا نمایند، بدین منظور ایجاد مؤسسات جدید پولی و مالی نظیر مؤسسه اعتبارسنجی، رتبه‌بندی مؤسســات، مؤسسه تضمین اعتبــار، بانک جامع اطلاعات اعتباری و شــرکت‌های مشاورهای مالی و ســرمایه‌گذاری جهت پیشگیری از ایجاد مطالبات معوق ضروری است.
همچنین بایستی بانک اطلاعات و سیستم وصول مطالبات به نحوی عمل کند که قابلیت طبقه‌بندی تســهیلات در قالب تسهیلات کوتــاه مدت، میان مــدت، بلند مدت، بدهــکاران بابت اعتبار اسنادی پرداخت شــده و به تبع آن امکان شناسایی مطالبات معوق و سررســید گذشته واقعی و محاســبه ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول وجود داشته باشد.

جلوگیری از اســتفاده شــرکت‌های اقماری از تسهیلات چندین شعبه یک بانک و شعب مختلف بانکهای دیگر )بدون توجه به میزان بدهی و تعهدات شرکت‌های وابسته به گروه نزد چندین شعبه یک یا چند بانک( و همچنین عدم امکان استفاده از تســهیلات چند بانک توسط مشــتریانی که دارای بدهی و تعهدات معوق قابل توجه نزد بانک‌های مختلف هستند.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.