کد مطلب: ۷۹۸۷۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ریزش ۲۸ هزار نفری دریافت‌کنندگان وام ازدواج/ دست زوج‌ها از تسهیلات ازدواج کوتاه‌تر می‌شود؟

ریزش 28 هزار نفری دریافت‌کنندگان وام ازدواج/ دست زوج‌ها از تسهیلات ازدواج کوتاه‌تر می‌شود؟

طبق آمار بانک مرکزی مبلغ پرداختی وام ازدواج در سال 1401 معادل 55 درصد افزایش یافته است. با این وجود تعداد وام‌های پرداختی با کاهشی چشمگیر مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته بانک مرکزی آمار و ارقام مربوط به پرداخت وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن در سال 1401 را منتشر کرد. بر اساس این آمار، شبکه بانکی در سالی که گذشت به 896 هزار و 52 نفر، مبلغ 123 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کرد که حاکی از رشدی 55 درصدی نسبت به سال 1400 است.

همچنین در این سال 33 هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری به 824 هزار و 908 نفر پرداخت شده و 224 هزار و 460 نفر، حدود 13 هزار میلیارد تومان وام ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند.

بدیهی است، از آنجایی که وام‌های فرزندآوری و ودیعه مسکن در سال 1401 آغاز شده است، نمی‌توان آمار و ارقام آن را با سال گذشته مقایسه کرد. با این حال مقایسه پرداخت وام ازدواج در سال 1401 با سال 1400 نشان می‌دهد که با وجود افزایش مبلغ وام‌های پرداختی، تعداد زوج‌هایی که وام گرفته‌اند با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.

صف طولانی دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

طبق آمار بانک مرکزی، در حالی 896 هزار و 52 نفر در سال 1401 موفق به دریافت وام ازدواج شده‌اند که تعداد دریافت‌کنندگان این تسهیلات در سال 1400 معادل 924 هزار و 144 نفر بود.

از سوی دیگر، با وجود اینکه بانک مرکزی همچنان رقمی از تعداد کل متقاضیان دریافت وام ازدواج در سال 1401 منتشر نکرده اما کاملا قابل پیش‌بینی است که تعداد متقاضیان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته باشند. زیرا طبق آمار معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در سال 1400، حدود 87 درصد متقاضیان وام ازدواج موفق به دریافت این وام شده‌‌اند. با این وجود، بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، از میان یک میلیون و 155 هزار نفری که تا آبان ماه سال 1401 متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج بودند، تنها 46 درصد از این افراد موفق به دریافت آن شده‌اند.

به علاوه، طبق آمار مرکز پژوهش‌ها، ناکامی افراد در دریافت وام مختص به تسهیلات ازدواج نمی‌شود. چراکه در هشت ماه نخست سال 1401 بیش از یک میلیون و 283 هزار نفر برای دریافت وام فرزندآوری ثبت و تنها 40 درصد از آنها این وام را دریافت کردند.

دسترسی به وام ازدواج سخت‌تر می‌شود؟

در شرایطی که تعداد وام‌های ازدواج پرداخت شده در سال 1401 کاهش یافته است، پیش‌بینی می‌شود که صف دریافت این وام در سال جاری نیز طولانی‌تر شود. زیرا بر اساس ضوابط جدید پرداخت وام ازدواج در سال 1402 مبلغ وام ازدواج هر یک از زوج‌هایی که از ابتدای سال 98 ازدواج کرده‌اند به 180 میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین این رقم برای آقایان زیر 25 سال و خانم‌های زیر 23 سال، معادل 220 میلیون تومان تصویب شد.

این در حالی است که تعیین سقف برای تسهیلات تکلیفی بانک‌ها در تبصره 16 لایحه بودجه سال 1402 نیز می‌تواند پرداخت وام ازدواج را محدود کند. زیرا با تعیین این سقف از یک سو و افزایش مبلغ وام از سویی دیگر، طبیعی است که تعداد وام‌های ازدواجی که در سال جاری پرداخت می‌شوند کاهش یابد و صف تسهیلات ازدواج طولانی‌تر از قبل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من جوان میخام وام بردارم ۳تا کارمند رسمی از کجا بیارم مجبورم یا بفروشم به قیمت خیلی پایین به دلال ها یا بیخیال شم دولت یه فکری به حال ضامن کنه وگرنه وام ۱میلیاردی هم بده فایده نداره چون نمیتونن بردارن بخاطر ضامن