کد مطلب: ۵۱۱۴۲۶

آیا بورس در دهه فجر مثبت می‌شود؟!

آیا بورس در دهه فجر مثبت می‌شود؟!

اهالی بورس باورهای جالبی درخصوص بازارهای مالی دارند. برخی از این باورها درست و برخی نادرست، برخی محبوب و پرطرفدار و برخی مهجور و نادرند. برخی از این باورها نیز به قدری نادرست و غیرمنطقی به نظر می‌رسند که بیشتر به خرافه می‌مانند تا واقعیت!

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از باورهای رایج و پرطرفدار بین اهالی بورس اعتقاد به مثبت شدن همیشگی بازار در ایام دهه فجر است. در این مطلب قصد داریم به بررسی این نظریه بپردازیم و میزان صحت و سقم آن را چه به‌لحاظ منطقی و چه به‌لحاظ آماری مورد بررسی قرار دهیم.

اهالی بورس تهران معتقدند بازار سرمایه اغلب در بهمن ماه هر سال و به ویژه در جشن‌های دهه فجر، به‌صورت دستوری مثبت می‌شود و دلیل آن را نیاز دولت به نمایش رشد بورس در کارنامه اقتصادی خود می‌دانند.

مستقل از اینکه دیدگاه فوق تا چه حد درست یا غلط است، نفس این نگاه که دولت، سازمان بورس، وزارت اقتصاد یا هر نهاد دیگری بتواند به‌صورت دستوری موجب مثبت شدن بورس بشود یک باور اشتباه و ناشی از عدم شناخت صحیح ساختار و عملکرد بازار است.

همان‌طور که دولت هرگز نمی‌تواند با صدور ابلاغیه به دفاتر اسناد رسمی، ایشان را ملزم به کنترل بازار ملک و رشد اجباری قیمت مسکن کند، به همین ترتیب در بازار سهام نیز دولت قادر به تحمیل سلیقه خود بر خواست و اراده خریدار و فروشنده نخواهد بود و آنها می‌توانند با استفاده از مکانیزم نرخ‌گذاری آزاد، با هر نرخی که بخواهند اقدام به تبادل سهام دلخواه خویش کنند.

درواقع تنها راه تئوریک برای آنکه دولت بتواند بازار سهام را به اجبار مثبت کند این است که با حراج مقادیر معتنابهی از بودجه دولتی، به‌عنوان خریدار در ستون تقاضا بنشیند و سهام شرکت‌های موثر بر بازار را در قیمت‌های بالاتر از ارزش واقعی آنها خریداری کند تا به این ترتیب موجبات رشد مصنوعی قیمت را فراهم آورد.

لااقل در تمام دولت‌هایی که در طول عمر بورسی‌ام دیده ام هرگز هیچ دولتی با چنین اقتدار مالی که قادر به چنین حراج گسترده‌ای باشد، بر سر کار نبوده است!

در ادامه سعی می‌کنیم بدون هیچ پیش نگرش مثبت یا منفی، به بررسی آماری این دیدگاه درخصوص ارتباط شاخص بورس و دهه فجر بپردازیم. در جدول میزان تغییرات شاخص کل بورس را طی ۱۰ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ ملاحظه می‌کنید. تغییرات شاخص بورس را در دو حالت مختلف، یک‌بار صرفا در ایام دهه فجر و بار دیگر در کل بهمن ماه، مورد بررسی قرار داده‌ایم.

4

جالب است که برخلاف انتظار عموم، هیچ‌گونه رابطه معناداری بین ایام دهه فجر و روند مثبت و منفی بازار بورس مشاهده نمی‌شود! بازارهای مثبت و منفی تقریبا به‌طور مساوی و کاملا بدون ارتباط با ایام دهه فجر، مرتبا به‌وقوع پیوسته‌اند. حتی اگر بازه زمانی وسیع‌تری مانند بهمن ماه را موردنظر قرار دهیم، باز‌هم عدم همبستگی تقویمی با شاخص کل به‌وضوح قابل ملاحظه خواهد بود.

بنابراین مشخص می‌شود که این دیدگاه به‌رغم همه رواج و محبوبیتی که بین اهالی بازار دارد، اما هیچ‌گونه پایه و اساس درستی نداشته و چه به‌لحاظ آماری و چه به‌لحاظ منطقی کاملا مردود است.

درواقع با نگاهی عمیق‌تر، آنچه که از این بررسی به‌دست می‌آید این است که وضعیت بازار در ایام دهه فجر، بیش از آنکه به هرچیز دیگری ربط داشته باشد، مرتبط با روند طبیعی بازار در همان دوران بوده است.

بنابراین برای پیش بینی وضعیت بورس در ایام دهه فجر، اهمیت روند جاری و بلندمدت بازار به مراتب بیشتر از گمانه‌های نادرست فوق خواهد بود.

منبع: دنیای‌اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تا تازه واردها شیوه معامله در بورس یاد می گیرند بازار آشفته هست.چون ورودی ها در امسال نسبت به سالهای گذشته بسیار زیاد بود و اطلاعات آنها بسیار در خرید و فروش کم است و از طرفی دیگر دولت هم از این آب گل آلود ماهی گرفت تا مدتها بازار آشفته می ماند.

    • رهگذر

      با وضعیت امسال شک نکن ورودی سال اینده از امسال کمتراست دیگه هیچ کسی جرات وارد شدن به بورس ندارد چون میداند ممکنه 80 درصد سرمایه اش را از دست بدهد. همان زماین که در 5 ماهه اول بورس رشد چند برابری داشت خیلی ها ریسک ورود نداشتند در واقع هر کسی که اهل ریسک بود وارد شده و کمتر کسی بوده که اهل ریسک باشد و با رشد 5 ماهه اول وارد نشده پس شک نکن ورودی های ساتلهای بعد بسیار کمتر خواغهند بود متاسفانه حضرات بخاطر سود بردن چند صد درصدی بورس را نابود کردند همانهایی که سرمایه خود را 10 برابر کردند و زندند بیرون و الان در این سایتها با خواندن کامنت های مردم بیچاره میخندند و به زرنگی خودشان رشک میورزند غافل از اینکه دنیا دار مکافات است

  • ناشناس

    قصه بورس ما داستانی بس غم انگیز است

  • ناشناس

    خساپا میترسه روی منفی ۵ نمی فروشه حقوقی شیر به رباه تبدیل شده

  • ناشناس

    بورس دیگ اعتمادی نذاشته برا سهامدارانش
    تا زمانی ‌ک اعتماد برنگرده دیگ بورس جای سرمایه گذاری نیستدنبال یک فرصتم برا خروج چون این بورس فقط دستوری اداره میشه و جایی برای حقیقی بیچاره نیست
    بورسی ک دولت و حقوقی میدونن فقط چی میشه و پولهای کلان ب جیب میزنن از پولهای حقیقی جماعت

  • ناشناس

    خیلی جالبه بورس ایران
    منفی ک میشه دسته جمعی منفی میشه
    مثبتم میشه دسته جمعی مثبت میشهتا بورس رو دستکاری و دستوری کنن فایده نداره
    اینجا جای سهامدار خرد نیست بیشتر شرمنده ی زن و بچه میشن
    سره این بورس لعنتی کسایی رو میشناسم ک زندگیشون از هم‌ پاشید و ب طلاق منجر شدعلی برکت الله اقای روحانی

  • ناشناس

    آقایون، خانم ها ؛ تحلیل نیازی نیست. بور س که قبلا نهایتا سالی 30 درصد سود می داد ، در یک سال گذشته هزاران درصد سود داده. اونی که پولشو کشید بیرون کاخ و ویلاشو روی مال مردم مالباخته ساخته اونی هم که مثل همه ما سرمایه یه عمر زندگیشو به باد داده باید مطمئن باشه تا حداقل 5 سال هم به پولمون نمی رسیم. در واقع هیچ وقت نمی رسیم چون وقتی سر به سر میشیم که ارزش اون پول یک صدم الان م نمیشه پس میشه نتیجه گرفت که باختیم بدم باختیم به دولت و حقوقی ها باختیم به رانت خوار ها باختیم

  • ناشناس

    ما چرا تو ایران بدنیا اومدیم اخه بگین چرا

  • ناشناس

    تجارت نیوز عزیز،اگر بورس دستوری نیست ،پس چطور شد بعد از افت فاحش قیمت پالایش یکم و ضرر و زیان مردم و بعد از چند روز اعتراض و تجمع،یهو از اول بهمن به مدت ده روز هر روز سهام پالایشی رو ماگزیمم مثبت شدند و وقتی به قیمت عرضه رسید باز رهاش کردن و کل نمادهای پالایشی و خود پالایش یکم منفی شدند؟ لطفا جواب منطق اگر دارید بفرمایید لطفا

  • علي

    پالایش یکمی که دولت به مردم به قیمت 10 هزارتومان با وعده 30% سود داد از بدو بازگشایی تا قیمت 5 هزارتومان افت کرد دولتی که مردم و تشویق میکنه به خرید etf ها و اسم ان را توزیع ثروت میگذارد موظف است از سرمایه و اعتماد مردم حمایت کند و حداقل حرف خود را اجرایی نماید نه این که بعد از انداخت همه چیز و ملت را در ضرر رها کند ……!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    آقا این چه جوی است که راه افتاده، کارشناس اشتباه می گوید چه صیغه ای است ! کارشناسان در کل دارند درست می گویند،حالا یک کارشناسی اشتباه کرد که نباید اجماع کلی دهید.
    چرا با زور می خواهیم خودمان و دیگران را گول بزنیم. حالا خودمان هیچ باب دلخوشی هم که شده اشکال ندارد، ولی فکر کنید یک نفر می خواهد تازه وارد بورس شود، بزارید ببیند کارشناسان چه می گویند تا بتواند تحلیل درستی از شرایط کلی به دست بیاورد و در آینده گرفتار نشود.
    بورس به علم تکنیکال نیاز دارد، کارشناس با هزار دلیل و منطقی که ما ممکن است خبر نداشته باشیم، دارد نظر می دهد.
    از دوستان محترم خواهش می کنم به همدیگر در این شرایط احترام بگذاریم کار به درستی یا نادرستی تحلیل کارشناسان هم نداشته باشیم، نظر خودمان را بدهیم.
    کارشناسان مشکلات سر راه بورس را گفته اند، درست هم گفته اند.
    من به شخصه با دقت در نظر کارشناسان تا حالا ضرر نکردم.