کد مطلب: ۷۹۰۱۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چشم‌انداز ال ان جی در بازار انرژی

چشم‌انداز ال ان جی در بازار انرژی

با توجه به گسترش تفکر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک انتظار می‌رود بازار صادرات ال ان جی در آینده حسابی پر رونق باشد. قطر به عنوان اولین صادرکننده این سوخت شناخته می‌شود که از میدان گازی مشترک با ایران به چنین دستاوری رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ال ان جی یکی از انواع سوخت‌های پاک به حساب می‌آید که به گاز طبیعی نیز شناخته می‌شود. ترکیبات این سوخت شامل متان، مقادیر کمی اتان، پروپان، بوتان و برخی از آلکان‌های سنگین است.

حرکت عرصه بین‌الملل به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک به توسعه بازار تولید و عرضه ال ان جی جان تازه‌ای می‌بخشد. در حال حاضر بسیاری از کشورها در این زمینه مشغول به فعالیت هستند تا از این طریق آینده اقتصاد صادراتی خود را تا حدودی تضمین‌ کنند.

در حال حاضر قطر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان ال ان جی در جهان به شماره می‌رود. این کشور سال گذشته با صادرات 107.1 میلیارد مترمکعبی گاز طبیعی مایع یا همان ال‌ ان‌ جی در جایگاه اول فهرست کشورهای عمده صادر کننده این گاز در جهان ایستاد.

قطر با برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به چنین جایگاهی دست پیدا کرد. درآمد این کشور عربی از این میدان تا سال 2021 بیش از 105 میلیارد دلار بوده است. در حالی که کل درآمد ایران از پارس جنوبی تا سال 2021 بیش از 12 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

قطری‌ها با همکاری شرکت‌های بزرگ انرژی نظیر شل پی‌سی‌ال بریتانیا، توتال فرانسه و کونوکو فیلیپس آمریکا تاکنون پنج برابر ایران از این منطقه کسب درآمد کرده‌ است. سرمایه‌گذاری گسترده‌ی غول‌های انرژی، استفاده از فناوری‌های مدرن از جمله مزایای همکاری قطر با این شرکت‌ها به حساب می‌آید.

واردکنندگان ال ان جی کدام کشورها هستند؟

کره جنوبی با واردات 15.3 میلیارد مترمکعبی رتبه اول فهرست کشورهای عمده وارد کننده ال‌ان‌جی از قطر را به نام خود ثبت کرد. ژاپن نیز در سال گذشته با واردات 105.5 میلیارد مترمکعبی بیشترین در جایگاه نخست واردکنندگان ال‌ان‌جی قرار داشت.

چین، کره جنوبی و هند نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم، سوم و چهارم فهرست کشورهای وارد کننده ال‌ان‌جی در بازار انرژی به حساب می‌آیند. همچنین فرانسه، اسپانیا و بریتانیا به ترتیب عمده‌ترین وارد کننده اروپایی ال‌ان‌جی در جهان هستند.

استرالیا با صادرات 104.7، آمریکا 47.5 و روسیه نیز 39.4 میلیارد مترمکعبی در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در حال حاضر آمریکا با ۸۰۰ میلیارد دلار بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار جهانی در صنعت ال ان جی طی پنج سال آینده به شمار می‌رود.

همچین آمریکای شمالی قصد دارد ظرفیت سالانه صادرات ال ان جی را با سرمایه گذاری ۳۲۱.۳ میلیارد دلاری بیش از ۴۶۱ میلیون تن افزایش دهد. در حال حاضر نیز بیش از ۳۰۰ پروژه واردات و صادرات ال ان جی در سراسر جهان در مرحله طراحی یا ساخت قرار دارد.

شرکت نواتک برای ساخت فاز دوم تاسیسات قطبی سیبری با توتال فرانسه، سینوک چین و میتسویی ژاپن قراردادی ۲۰ ساله امضا کرده است. ظرفیت تولید ال ان جی این پروژه ۱۹.۸ میلیون تن در سال بوده و در سال ۲۰۲۳ میلادی راه‌اندازی آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

کریستف روهل، اقتصاددان ارشد شرکت بریتیش پترولیوم، گفت: قدرت انقلابی گازهای غیرمتعارف همگان را متعجب نموده است. و اگرچه در سال ۲۰۰۳ میلادی ، شورای ملی نفت آمریکا تخمین زده بود که آمریکای شمالی (شامل کانادا و مکزیک) ۱.۱ تریلیون مترمکعب گاز غیرمتعارف داراست ، اما حجم این تخمین ، هم اینک چند صد برابر شده است.

بر این اساس به نطر می‌رسد یکی از سوخت‌های اصلی بازار انرژی در آینده ال ان جی باشد. بنابراین توسعه میادین و ذخایر گازی در اولویت بسیاری از دولت‌ها قرار گرفته است. ایران نیز باید با استفاده از فرصت پارس جنوبی در این زمینه و بازاریابی برای عرضه این سوخت اقدام کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.