خبر مهم:

کد مطلب: ۳۹۴۲۳۹

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

کدورت‌ها بین ایران و عربستان برطرف خواهد شد / احتمال احیای روابط تجاری ایران و عربستان

کدورت‌ها بین ایران و عربستان برطرف خواهد شد / احتمال احیای روابط تجاری ایران و عربستان

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: امسال عربستانی‌ها احترام خاصی برای حجاج ایرانی قائل بودند. به نظر می‌رسد که کدورت‌ها بین ایران و عربستان برطرف می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس آمار گمرک ایران، میزان واردات ایران از عربستان در سال 91 معادل 70.4 میلیون دلار و در مقابل صادرات ما به این کشور معادل 115.1 میلیون دلار بود. اما در سال 92 سطح مبادلات کالایی میان دو کشور کاهش یافت و میزان واردات ایران از عربستان به حدود 44.2 میلیون دلار رسید. به همین میزان صادرات به عربستان هم کاهش یافته و به حدود 91.4 میلیون دلار رسید. پس از آن نیز سطح مبادلات کمتر و کمتر شده است. اما آیا ممکن است این رابطه اقتصادی در آینده احیا شود؟

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آینده روابط ایران و عربستان چه خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: امسال عربستانی‌ها احترام خاصی برای حجاج ایرانی قائل بودند و تا به این لحظه هیچ بی‌احترامی از سوی عربستانی‌ها به حجاج ایرانی دیده نشده است. البته معتقدیم عربستان باید روابطش را با کشورهای اسلامی احیا کند. در شرایط فعلی برخورد عربستان با کشورهای اسلامی به خصوص ایران چندان مناسب نیست.

علاء میرمحمدصادقی افزود: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که عربستان باید در نوع تعاملات و رفتارشان تجدید نظر کند. اینکه آنها بخواهند کشور ثالث یا واسطه کشورهایی همچون آمریکا و سایر کشورها باشند اختلاف بین کشورهای اسلامی را توسعه می‌دهد.

او اظهار کرد: ممکن است در آینده دولت عربستان در سیاست‌هایش با ایران تجدید نظر کند؛ در گذشته روابط تجاری ایران و عربستان در وضعیت خوبی قرار داشت. کالاهای ایرانی بی‌شماری به کشور عربستان صادر می‌شد و در یک بازه زمانی هم فرصت تجاری برای هر دو کشور ایجاد شد. این طور که شرایط نشان می‌دهد احتمالا در آینده کدورت‌ها بین ایران و عربستان برطرف خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.