کد مطلب: ۴۲۵۶۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سکه روز شنبه را چطور آغاز می‌کند؟ / سیگنال‌هایی برای آینده قیمت سکه طلا

سکه روز شنبه را چطور آغاز می‌کند؟ / سیگنال‌هایی برای آینده قیمت سکه طلا

آخرین قیمت سکه در هفته اخیر چقدر بوده است؟ علت نوسان چند روز اخیر قیمت سکه چه عواملی است و این مولفه‌ها چقدر احتمال دارند در آینده مجددا روی قیمت سکه تاثیر بگذارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین قیمت سکه در هفته اخیر چقدر بوده است؟ علت نوسان چند روز اخیر قیمت سکه چه عواملی است و این مولفه‌ها چقدر احتمال دارند در آینده مجددا روی قیمت سکه تاثیر بگذارند؟

قیمت سکه امامی در بازار آزاد پنجشنبه سوم بهمن ماه تا ساعت ۱۸ با 20 هزار تومان افزایش به چهار میلیون و 894 هزار تومان رسید.

قیمت سکه بهار آزادی هم در بازار آزاد روز پنجشنبه سوم بهمن ماه تا ساعت ۱۸ با 25 هزار تومان افزایش به چهار میلیون و 875 هزار تومان رسید.

قیمت نیم سکه معادل دو میلیون و 473 هزار تومان و قیمت ربع سکه هم یک میلیون و 470 هزار تومان بوده است.

اما بازار طلا هم همسو با سکه روندی صعودی داشته و قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد روز پنجشنبه سوم بهمن ماه تا ساعت ۱۸ با دو هزار و 700 تومان افزایش، به 499 هزار و 800 تومان رسیده است.

این روند قیمت سکه در حالیست که در مقایسه با دیگر بازارها در 10 ماهه نخست امسال وضعیت قابل توجهی دارد. میزان بازدهی سکه هرچند از دلار بیشتر بوده اما نسبت به دو بازار طلا و بورس بازدهی کمتری داشته است. در این دوره 10 ماهه که بازار سهام بیش از 130 درصد بازدهی داشته بازدهی طلا و سکه به ترتیب 15 و 10 درصد بوده است.

11 23

بازدهی بازارها در 10 ماهه نخست امسال

با این حال علت صعودی بودن روند قیمت سکه در چند وقت اخیر چیست؟

تحلیل دنیای اقتصاد این است که بازدهی بیشتر سکه نسبت به دلار در شرایطی که اونس جهانی تحت فشار بوده را باید به محدودیت‌های کمتر حاکم بر بازار طلای داخلی و شیفت تقاضای احتیاطی به این دارایی امن نسبت داد.

با این حال از نگاه برخی نوسان احتمالی قیمت دلار نیز می‌تواند عامل تحریک‌کننده تقاضا در بازار سکه و قیمت آن شود.

دنیای اقتصاد در این مورد هشدار داده است: با وجود برقراری ثبات موقت در بازار همچنان معامله‌گران ارزی اخبار لوایح مربوط به FATF را رصد کرده و سرنوشت نامعلوم الحاق ایران به کنوانسیون‌های مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی را عاملی برای رشد احتیاطی قیمت‌های ارز می‌دانند.از طرف دیگر، سناریوهای مختلف سیاسی در واکنش به ارجاع برجام به شورای امنیت سازمان ملل هم سبب شده تا محافظه‌کاری در بین معامله‌گران رخنه کند.

بدین ترتیب نگرانی‌هایی در بازار ارز قابل مشاهده است که شاید بتواند بر بازار سکه هم اثر بگذارد.

کمیل طیبی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده است: به نظر می‌رسد اگر FATF تصویب نشود نرخ ارز در بازه چند ماهه مانده تا پایان سال رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته باشد و به کانال ۱۵، ۱۶ هزار تومان وارد شود.

با این حال رئیس کل بانک مرکزی در هفته اخیر ضمانت داد که ثبات ارزی در اقتصاد ایران باقی بماند. عبدالناصر همتی گفته است:«قول می‌دهم که ثبات نرخ ارز را حتما تضمین کنم و قول می‌دهم که اقتصاد ایران پیش‌بینی‌پذیر شود.»

در عین حال با وجود این اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، اگر قیمت دلار از عدم تصویب احتمالی FATF متاثر شود، از نگاه خیلی ممکن است این نوسان به بازار طلا و سکه نیز سرایت کند. اما آیا در روزهای آینده اتفاق جدیدی درباره FATF می‌افتد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی دلار ۱۰۰ تومان افزایش یابد و به دنبال آن طلای ۱۸ عیار ، گرمی ۸۰۰۰تومان رشد کند ، این نشانه ی ضعف مدیریت محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جناب همتی رئیس کل بانک مرکزی هست. اگه نمی توانند قیمت طلا را کنترل کنند باید استعفا دهند .طلا در حال حاضر با این نرخ دلار باید باشه گرمی ۴۰۰هزار تومان نه ۴۹۹هزار تومان. این ضعف این دوشخص بزرگوار هست.