کد مطلب: ۳۸۹۷۶۷

یک اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

ابهامات نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها / نگرانی از صورت‌های مالی مبهم بانک‌ها

ابهامات نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها / نگرانی از صورت‌های مالی مبهم بانک‌ها

سهراب دل‌انگیزان گفت: نرخ دلار در سامانه نیما حدود 11 هزار تومان است، اما بانک مرکزی به بانک‌ها دستور داده که دارایی‌های ارزی خود را با نرخ 7500 تومان تسعیر کنند حتی به برخی بانک‌ها اعلام شده که تنها بخشی از دارایی ارزی خود را با نرخ 7500 تومان تسعیر کنند به همین جهت به ازای هر یک دلار دارایی ارزی حدود 3500 تومان کمتر از ارزش آن دارایی ارزی برآورد می‌شود، بنابراین عملا بانک‌ها در محاسبات زیان نشان می‌دهند، اما واقعا این دارایی در اختیار بانک‌ها است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته بانک مرکزی در جهت افزایش نرخ ارز در سامانه نیما، مقاومت بسیاری از خود نشان می‌داد و مانع از این می‌شد که نرخ دلار در سامانه نیما از محدوده ۸ هزار تومان بالاتر رود، اما از ابتدای سال 98 سیاست ارزی بانک مرکزی تغییر پیدا کرد به طوری که روند افزایشی نرخ ارز در سامانه نیما متوقف نشد و به تدریج نرخ دلار آمریکا در این سامانه از ۹ هزار تومان تا قیمت‌های کنونی حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

علی‌رغم افزایش 30 درصدی قیمت دلار در سامانه نیما، بانک مرکزی اجازه نداده است تا بانک‌ها دارایی‌های ارزی خود را به نرخ دلار در سامانه نیما تسعیر کنند، به طوری که نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌های برای سال 97 حدود 7500 تومان از سوی بانک مرکزی تعیین شد؛ به طوری که بانک ملت 27 خرداد سال جاری اعلام کرد گزارش عملکرد 12 ماهه سال گذشته این بانک با نرخ تسعیر دلار 7500 تومانی آماده خواهد شد، اما در حال حاضر بانک مرکزی دستور داده تا برخی بانک‌ها تنها بخشی از دارایی ارزی خود را با نرخ 7500 تومان تسعیر کنند که این موضوع می‌تواند باعث کاهش سودآوری بانک‌ها و خروج سهامداران از سهم‌های گروه بانکی شود.

سهراب دل‌انگیزان، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با تجارت‌نیوز، گفت: نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بیشتر بر ترازنامه پایان سال بانک‌ها اثر می‌گذارد. اینکه بانک‌ها بتوانند با چه نرخی دارایی‌های ارزی خود را محاسبه کنند این موضوع می‌تواند وضعیت ترازنامه آنها را مشخص کند.

این اقتصاددان تصریح کرد: طبیعتا اگر بانک‌ها بتوانند نرخ ارز بالاتری برای تسعیر دارایی‌های ارزی خود اعمال کنند ترازنامه آنها سود نشان می‌دهد و چنانچه نرخ ارز برای تسعیر دارایی‌های ارزی آنها پایین باشد تزارنامه بانک‌ها زیان نشان می‌دهد به همین دلیل بانک‌ها تمایل دارند که نرخ‌های ارز بالاتر مدنظر باشد تا حتی نرخ ارز در سامانه نیما وارد ترازنامه خود کرده تا سود بیشتری شناسایی و گزارش کنند، اما بانک مرکزی مخالف انجام این کار است.

دل‌انگیزان افزود: نرخ دلار در سامانه نیما حدود 11 هزار تومان است، اما بانک مرکزی به بانک‌ها دستور داده که دارایی‌های ارزی خود را با نرخ 7500 تومان تسعیر کنند حتی به برخی بانک‌ها اعلام شده که تنها بخشی از دارایی ارزی خود را با نرخ 7500 تومان تسعیر کنند به همین جهت به ازای هر یک دلار دارایی ارزی حدود 3500 تومان کمتر از ارزش آن دارایی ارزی برآورد می‌شود، بنابراین عملا بانک‌ها در محاسبات زیان نشان می‌دهند، اما واقعا این دارایی در اختیار بانک‌ها است.

این اقتصاددان تصریح کرد: به عبارتی این موضوع باعث می‌شود محاسباتی که بانک‌ها بر روی کاغذ نشان می‌دهند با آنچه که واقعا در اختیار دارند متفاوت باشد به همین دلیل ایجاد ابهام در صورت‌های مالی کرده و صورت‌های مالی مبهم تصمیم‌گیری افراد برای خرید و فروش سهام بانکی را مختل می‌کند.

دل‌انگیزان افزود: بانک‌ها خواهان این موضوع نیستند که دارایی‌هایشان برای سهامداران مبهم باشد، اما این رفتار بانک مرکزی باعث شده تا عملا ارزش سهام بانک‌ها کاهش پیدا کند در حالی که ارزش واقعی آنها بیشتر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این یعنی دست اندازی به پول مردم
    چون ارزی که در اختیار بانکه پشتوانه پولیه که مردم تو اون بانک گذاشتن و این پایین اوردن دستوری نرخ تسعیر یعنی بی ارزش کردن پول مردم!!!!