کد مطلب: ۲۹۳۰۴۷

معاون حجتی عنوان کرد:

اتخاذ تدابیر لازم برای کنترل بازار محصولات پروتئینی

اتخاذ تدابیر لازم برای کنترل بازار محصولات پروتئینی

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه تولید کنندگان و مردم نگران تامین نهاده‌ها و کالاهای اساسی نباشند، گفت: واسطه‌گری عامل افزایش قیمت محصولات دامی در بازار است.

مرتضی رضائی در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، مبنی‌بر اینکه شرکت پشتیبانی امور دام چندی پیش اعلام کرده بود برای تنظیم بازار از تخم‌مرغ‌های وارداتی استفاده می‌کند و این مسئله موجب اعتراض شدید تشکل‌های تولیدی شد، نظر معاونت امور دام در این زمینه چیست؟ گفت: هر زمان که تعادل قیمت در بازار به هم بخورد ممکن است برای تنظیم بازار مقدار بسیار بسیار محدودی واردات انجام شود که این به معنای مقابله با تولید کننده نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، رضائی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تولید در سال جاری به اندازه کافی باشد و نیازی به واردات نداشته باشیم.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده که تولید تخم‌مرغ در سال جاری ۹۰۰ هزار تن باشد، اظهار داشت: سال گذشته این عدد ۹۸۰ هزار تن بوده که با توجه به محدودیت صادرات، تولید امسال پاسخگوی نیاز داخل به طور کامل خواهد بود.

رضائی یادآور شد: سال گذشته ۲۵ میلیون قطعه طیور مولد در کشور براثر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم شد که بر همین اساس پیش‌بینی می‌شد امسال تولید تخم‌مرغ به کمتر از ۶۰۰ هزار تن برسد اما با تدابیر انجام شده خوشبختانه شاهد این اتفاق نبودیم.

وی گفت: سال گذشته که بازار تخم‌مرغ دچار نوسانات قیمتی شدیدی شده بود، تنها ۱۰ هزار تن واردات در این زمینه صورت گرفت ضمن اینکه با توجه به جوجه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌کنیم درنیمه دوم امسال وضعیت بهتری در این زمینه خواهیم داشت.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده برای مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان اشاره و تصریح کرد: برای جلوگیری از شیوع این بیماری در سال جاری ستاد بحران در وزارت جهاد کشاورزی و ستاد ملی آنفلوانزا در سطح کشور تشکیل شده که این مسئله را به دقت رصد می‌کند و به مرغداری‌های غیر مجاز و واحدهایی که حداقل استانداردهای بهداشتی را رعایت نکنند اجازه جوجه‌ریزی داده نخواهد شد.

رضائی درباره نوسانات قیمت محصولات پروتئینی از جمله مرغ و گوشت در بازار، خاطرنشان کرد: قیمت تمام شه تولید این محصولات نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. ضمن اینکه ما در تولید گوشت به خودکفایی نرسیده‌ایم و سالانه دولت حداقل ۸۰ هزار تن یا در برخی سال‌ها ۱۵۰ هزار تن گوشت برای تنظیم بازار وارد می‌کند که این محصولات با قیمت‌هایی کاملا متعادل به بازار تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه عرضه محصولات کشاورزی با پدیده واسطه‌گری مواجه هستیم، افزود: هر واسطه‌ای که وارد زنجیره عرضه می‌شود، باعث افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت محصول خواهد شد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: گوسفند زنده به قیمت هر کیلوگرم ۲۲ هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود و گوشت آن باید نهایتا برای مصرف کننده ۴۴ هزار تومان باشد اما به دلیل پدیده واسطه گری، قیمت بسیار بالاتر از این میزان است یا مثلا در حوزه گوشت مرغ، قیمت برای مصرف کننده نهایی باید ۹ هزار تومان باشد اما به دلیل مسائلی که عنوان شد شرایط اینگونه نیست.

رضائی گفت: البته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد این اتفاق نیستیم و می‌بینیم که در این فروشگاه‌ها گوشت با ۲۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تولید کنندگان و مصرف کنندگان نگران تولید و تهیه کالاهای اساسی مورد نظر خود نباشند، گفت: قیمت نهاده‌هایی مثل ذرت و کنجاله سویا تقریبا در بازار تثبیت شده، مکمل‌های مورد نیاز تولید کنندگان تامین و ویتامین‌های مورد نیاز نیز ثبت سفارش شده و به تدریج وارد کشور خواهد شد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: دولت و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به قیمت‌های موجود در بازار بی تفاوت نیستند و هر زمان که لازم باشد شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به توزیع گوشت، مرغ و تخم‌مرغ دولتی در بازار خواهد کرد. در این راستا نیز هم اکنون گوشت گوساله، گوشت گوسفندی و همچنین مرغ منجمد در بازار عرضه می‌شود.

رضائی با تاکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های کشاورزی به ویژه محصولات دام و طیور تامین شده است، گفت: این بزرگترین حمایتی بود که دولت می‌توانست از این صنعت به عمل آورد. ضمن اینکه واردات نهاده های دامی از جمله ذرت، کنجاله سویا، انواع دانه و جو ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته بوده و تولید کنندگان بابت تامین آن آسوده خاطر باشند.

رایزنی با وزارت صنعت برای لغو ممنوعیت صادرات شیرخشک

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در باره ممنوعیت صادرات شیرخشک در کشور گفت: در حال رایزنی با وزارت صنعت برای حل این مسئله هستیم. سال گذشته بیش از ۹۰۰ هزار تن شیر و فرآورده‌های آن از کشور صادر شده که امسال نیز باید همین اتفاق رخ دهد چرا که ما با مازاد با تولید مواجه هستیم.

رضایی افزود: به جز شیرخشک محدودیتی برای صادرات سایر فرآورده‌های لبنی ایجاد نشده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر تدابیر دولت برای به دست آوردن مجدد بازارهای صادراتی مرغ و تخم مرغ، خاطرنشان کرد: در سال‌های پررونق صادرات تخم‌مرغ از کشور به بیش از ۷۰ هزار تن نیز رسید اما سال گذشته به دلیل بیماری آنفولانزا بازارهای صادراتی را از دست دادیم و صادرات به منظور کنترل قیمت در بازار داخل و عدم افزایش آن محدود شد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت تولید مرغ در کشور خالی است، گفت: می‌توانیم از این ظرفیت استفاده و صادرات انجام دهیم چرا که با توجه به افزایش نرخ ارز در حال حاضر صادرات می تواند بسیار سودآور باشد. به همین جهت ساز و کار مناسب برای این مسئله باید در نظر گرفته شود و ما این بحث را در دستور کار خود داریم.

ارزش ۹۶ هزار میلیاردتومانی صنعت دام و طیور در سال

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به اینکه ارزش سالانه محصولات دام و طیور ۹۶ هزار میلیارد تومان است، گفت: به همین جهت است که اعلام می‌شود بعد از نفت این صنعت می‌تواند بسیار سودآور باشد.

رضائی اظهار داشت: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن شیرخام، ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز، ۹۰۰ هزار تن تخم‌مرغ، دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ و ۸۷ هزار تن عسل در کشور تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: با سازمان میادین میوه و تره بار مذاکراتی انجام داده‌ایم که بیش از ۲۰ درصد غرفه‌های عرضه پروتئین دامی به طور مستقیم در اختیار تعاونی‌ها و تشکل‌های تولید قرار بگیرد تا واسطه‌ها از این میان حذف شوند. مذاکرات نهایی نیز در این زمینه انجام شده و طی روزهای اخیر، نتیجه آن اعلام می‌شود.

مردم مصرف مرغ سایز را جایگزین مرغ درشت کنند

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه فرهنگ سازی برای مصرف مرغ سایز و استاندارد در کشور ضروری است، گفت: در دنیا ۸۰ درصد عرضه مرغ در سایزهای یک کیلو و ۲۰۰ تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم انجام می‌شود اما در کشور ما تمایل به سمت مرغ درشت است. در حالی که مرغ در سایز ریز بسیار اقتصادی تر، به صرفه تر و با کیفیت تر است.

رضائی درباره اینکه آیا وزارت جهاد کشاورزی کشتارگاه ها را ملزم به عرضه مرغ سایز خواهد کرد، افزود: این مسائل به صورت دستوری جواب نمی دهد و ما باید فرهنگ سازی کنیم تا این خوساته از سوی مردم مطرح شود.

به گفته وی ۱۶ تا ۱۸ درصد تولید مرغ در زنجیره‌های تولید انجام می‌شود و این زنجیره‌ها، مرغ را در سایز های ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ گرمی عرضه می‌کند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی به اقدامات این معاونت اشاره کرد و گفت: ایجاد واحدهای پرورش صنعتی بز (بزهای خالص اصلاح شده وارداتی) از جمله اقداماتی است که در دستور کار ما قرار دارد. چرا که هزینه پرورش بز کمتر از دام های بزرگ است و این دام به اصطلاح دام فقرا نامیده می شود.

به گفته رضایی تاکنون بیش از ۵۰ هزار رأس ظرفیت سازی در این زمینه انجام شده و در حال واردات به کشور است ضمن اینکه ۲۱ هزار راس موجودی داریم.

وی پیش‌بینی کرد تا سال ۱۴۰۰ جمعیت این بزها به یک میلیون راس و تولید شیر از این طریق به ۸۰۰ هزار تن برسد.

به گفته رضائی پرورش گوسفند اصلاح شده وارداتی، پرورش گوسفند خالص داخلی و گسترش جمعیت گاو دو منظوره در کشور از جمله دیگر برنامه‌های این معاونت است.

وی افزود: هم اکنون ۲۰۰ هزار راس گاو دومنظوره در کشور داریم که این دام‌ها هم در زمینه تولید شیر و هم در زمینه تولید گوشت پتانسیل مناسبی دارند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ جمعیت آنها بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد ضمن اینکه ۶ تا ۷ هزار کیلوگرم تولید شیر آنها در سال و بالای ۱۴۰۰ گرم تولید گوشتشان در روز است.

به گفته معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تا سال ۱۴۰۴ افزایش ۶ هزار و ۵۰۰ تنی گوشت قرمز و ۱۵۰ هزار تنی شیر از این طریق متصور است.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.