فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۲۱۹۰۵

پیمان مولوی در گفتگو با تجارت‌نیوز تشریح کرد:

تثبیت نرخ ارز تنها با دلارپاشی شدنی است/ رشد اقتصادی ۶ درصدی با رفع تحریم‌ها

تثبیت نرخ ارز تنها با دلارپاشی شدنی است/ رشد اقتصادی 6 درصدی با رفع تحریم‌ها

یک کارشناس اقتصادی با بررسی سیاست تثبیت نرخ ارز، به بررسی عوامل موثر بر رشد نرخ تورم و ارائه پیشنهاداتی برای مهار آن پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیاست تثبیت اقتصادی برای مهار تورم یکی از مهم‌ترین محورهای مورد بحث توسط محمدرضا فرزین در نخستین روز از سی‌امین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی بود. محمدرضا فرزین در این همایش با ارائه تعریفی از سیاست تثبیت، توضیح داد: «سیاست تثبیت به معنی سیاست‌ها و اقدامات طراحی شده توسط دولت و بانک مرکزی طی دوره بی‌ثباتی اقتصادی در راستای بازگرداندن ثبات به اقتصاد است؛ بنابراین منظور ما شاخص‌های اقتصاد کلان و هدف ما کنترل تورم است.»

وی همچنین در ادامه گفت: «نرخ ارز در اقتصاد ما عامل اصلی بی‌ثباتی اقتصاد و تثبیت اقتصادی در این زمینه ضروری است.»

این اظهارات در حالی مطرح شده بود که فرزین چندی پیش نیز گفته بود: «متاسفانه به طور دائم برخی می گویند که نقدینگی و اضافه برداشت بانک‌ها در حال افزایش است و بلافاصله نتیجه می‌گیرند که تورم لجام‌گسیخته در انتظار کشور است. این در حالی است که نرخ پول حقیقی کاهش پیدا کرده و به طور مشخص دلیل تورم این نبوده بلکه انتظارات تورمی علت تورم بوده است.»

وزیر اقتصاد نیز در اظهارات خود، پیشران کوتاه‌مدت تورم در اقتصاد ایران را نوسانات ارزی دانست و پیشران بلندمدت تورم را بی‌انضباطی سیاست‌های پولی و مالی عنوان کرده بود.

بنابراین به نظر می‌رسد که مسئولان ارشد اقتصادی نوسانات نرخ ارز را فاکتور مهم‌تری از نقدینگی برای رشد نرخ تورم می‌دانند و سیاست‌های خود را در راستای تثبیت بازار ارز تنظیم کرده‌اند.

در راستای بررسی این موضوع، تجارت‌نیوز با پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی به گفتگو پرداخت.

این تورم است که باعث رشد قیمت دلار می‌شود!

مولوی در ابتدای این گفتگو توضیح داد: به لحاظ علمی و آنچه که در جهان ثابت شده، آن است که کاهش ارزش واحد پول ملی یک کشور به تورم در آن کشور برمی‌گردد. یعنی تا زمانی که ما تورم داریم، کاهش ارزش ریال ادامه خواهد داشت.

وی درباره سیاست تثبیت ارز اظهار کرد: وقتی تورم وجود دارد، تثبیت نرخ ارز امکان‌پذیر است اما تنها با دلارپاشی در بازار. پس این تورم است که عامل رشد قیمت دلار، بی‌ثباتی و نااطمینانی شدید در بازارها می‌شود و بازارهای دیگر مثل مسکن، طلا و … از این موضوع تاثیر می‌پذیرند.

وی در ادامه گفت: حال اگر بانک مرکزی بخواهد بازار ارز را تثبیت کند و سیاست تک‌نرخی کردن ارز را در پیش بگیرد و کاری به سیاست‌های پولی و نرخ بهره حقیقی که در حال حاضر منفی 25 درصد است، نداشته باشد، نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

پیشنهادات مولوی برای کنترل تورم

این کارشناس اقتصادی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت نرخ تورم پرداخت و در این باره تصریح کرد: بانک مرکزی باید قبول کند که با اعمال سیاست‌های پولی، نرخ بهره حقیقی را به صفر برساند. از سوی دیگر باید مذاکرات هسته‌ای به گونه‌ای پیش برود که مشکل تحریم‌ها حل شود که البته این بخش دیگر دست بانک مرکزی نیست.

وی در ادامه افزود: با برداشته شدن تحریم‌ها رشد اقتصادی می‌تواند به بیش از 6 درصد برسد تا در نهایت، این رشد، نقدینگی در اقتصاد را جمع کند. پس از این موارد نیز باید به فکر بحث‌های کلیشه‌ای رفع کسری بودجه دولت و اصلاح ساختارهای اقتصادی بود. البته تا زمانی که موضوع تحریم‌ها و سیاست‌گذاری‌های پولی به سرانجام نرسد، باقی این موضوع بیشتر شبیه داستان است.

تورم به نقدینگی وابسته نیست؟

یکی از استدلال‌هایی که پیرامون موضوع وابسته نبودن نرخ تورم به رشد نقدینگی مطرح می‌شود، آن است که طبق گزارش‌های بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در ماه‌های اخیر کاهشی بوده اما تورم همچنان به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد.

مولوی در پاسخ به این ادعا گفت: درست است که سرعت رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده اما هنوز صفر نشده است. این می‌تواند یک قدم رو به جلو باشد اما تا زمانی که رشد اقتصادی ایجاد نشود، نمی‌توان انتظار داشت که نرخ تورم کنترل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.