کد مطلب: ۴۲۴۰۷۲

همتی مطرح کرد:

برنامه بانک مرکزی برای اجرای عملیات بازار باز

برنامه بانک مرکزی برای اجرای عملیات بازار باز

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از این پس و به تدریج با خرید و فروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، عملیات بازار باز را به کار خواهد گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جدیدترین یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: روز گذشته، 26 دی ماه 98، همزمان با پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی، سامانه معاملاتی «عملیات بازار باز» رونمایی و براساس وعده‌ای که در ابتدای حضورم در بانک مرکزی داده بودم، بحول قوه الهی، سازوکار جدید سیاستگذاری پولی رسما رونمایی شد.

وی ادامه داد: عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن، خرید و فروش اوراق قرضه یا بدهی دولت و به ویژه اوراق بدهی کوتاه مدت از قبیل اسناد خزانه با بانک‌ها و موسسات اعتباری است.

همتی بیان کرد: به طور معمول، امروزه بانک‌های مرکزی عملیات بازار باز یا خرید و فروش اوراق را برای دستیابی به اهداف اقتصاد کلان خود، یعنی، کنترل تورم و ثبات رشد اقتصادی انجام می‌دهند و برای آنکه قادر باشند نرخ تورم سطح تولید را در جهت مطلوب و مورد نظر خود تحت تاثیر قرار دهند، احتیاج به یک واسط یا هدف میانی دارند که امکان کنترل قابل توجه آن را داشته باشند.

وی تصریح کرد: متغیری که امروزه بانک‌های مرکزی به عنوان واسطه و هدف میانی برای دستیابی به تورم و تولید مطلوب از آن استفاده می‌کنند، نرخ سود بازار بین بانکی است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز، از این پس و به تدریج با خرید و فروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، این ابزار مهم سیاستگذاری پولی را به کار خواهد گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.