کد مطلب: ۴۹۶۷۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد شارپی بورس چقدر محتمل است؟ / نشانه‌های روشن شدن موتور رشد قیمت سهام

رشد شارپی بورس چقدر محتمل است؟ / نشانه‌های روشن شدن موتور رشد قیمت سهام

شاخص بازار سهام در سه هفته اخیر بازدهی مثبتی را ثبت کرده و این درحالیست که میزان معاملات خرد آن نیز به بالای 20 هزار میلیارد تومان بازگشته است. آیا در ادامه بار دیگر رشد شارپی شاخص بورس ممکن است در راه باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در معاملات هفته گذشته بازار سهام، بورس تهران در روز چهارشنبه پس از 4 روز مثبت سرانجام افت 18/ 0 درصدی را مشاهده کرد و به رقم یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل از آن 93 هزار پله بالاتر ایستاد. به این ترتیب در پایان هفته بازدهی 6/ 7 درصدی را ثبت کرد. شاخص‌کل هم‌وزن نیز که در تمام روزهای هفته روندی صعودی داشت، در پایان هفته به رقم 423 هزار و 167 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته ماقبل 28 هزار و 39 واحد بالاتر ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز بازدهی هفت درصدی را نشان داد. میانگین ارزش معاملات بازار در هفته کاری گذشته به 14 هزار و ۷۸۳ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم میانگین هفتگی ارزش معاملات از ابتدای مهرماه را نشان می‌دهد.

این آخرین روایت از بازار سهام است که دنیای اقتصاد منتشر کرده است.

علاوه بر این، میزان معاملات خرد آن نیز به بالای 20 هزار میلیارد تومان بازگشته است. آیا در ادامه بار دیگر رشد شارپی شاخص بورس ممکن است در راه باشد؟

مهشید داداش‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در این مورد به تجارت‌نیوز گفته است که احتمال رشد شاخص بورس تا دو میلیون واحد طی ماه‌های آینده تا پایان سال ممکن است منتها این رشد احتمالا دسته جمعی برای همه نمادها نباشد.

مهدی طیبی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز در دنیای اقتصاد نوشته است: همان‌طور که بازار از آن ترس و هیجان عبور کرده، عدد شاخص بازار نیز وارد محدوده تعادلی خود می‌شود (بین ۱.۴۷۰ میلیون تا ۱.۷۴۰میلیون) و کاملا محتمل است که مدتی در آن محدوده بماند تا شرکت‌هایی که حرفی برای گفتن دارند رشد کنند و باقی درجا بزنند. بازار رنگ منطق و تحلیل به خود می‌گیرد که اتفاق فرخنده‌ای است.

شکور علیشاهی، کارشناس بازار سرمایه نیز تحلیل کرده است: شاخص کل بورس اوراق بهادار از ۱۵روز کاری گذشته با حدود ۲۱ درصد افزایش از محدوده یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد به محدوده یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد رسید. این شاخص حدود ۷ روز کاری قبل روند نزولی میان‌مدت خود را به سمت بالا شکست و با تشکیل روند صعودی در کوتاه‌مدت نه تنها می‌توان گفت ریزش این شاخص به پایان رسیده بلکه می‌توان امید داشت این حرکت صعودی تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد ادامه پیدا کند.

در این سناریو که محتمل ترین سناریوی پیش روی شاخص کل بورس اوراق بهادار است، محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد به عنوان سطح مقاومتی بسیار پر قدرت، شناخته می‌شود و می‌توانند مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها شوند. مناطق مقاومتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا عرضه کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند صعودی و افزایش قیمت‌ها باشند. از طرفی سطوحی که به عنوان هدف قیمتی، در روند صعودی معرفی می‌شوند، مناطقی هستند که در آن معامله گران به جمع آوری سود ناشی از افزایش قیمت‌ها می‌پردازند، بنابراین در این محدوده‌ها علاوه بر عرضه‌کنندگان زیاد، ممکن است تقاضا کننده سهام نیز از خرید اجتناب کرده و به نوعی در منطقه اشباع خرید که بعد از چند روز تقریبا متوالی افزایش قیمت در آن قرار می‌گیریم، حضور داریم. همین موضوع ممکن است نقطه پایان افزایش قیمت‌ها باشد. البته تمامی محدوده‌های مقاومتی و اهداف قیمتی، در صورت شکسته شدن به سمت بالا با حجم زیاد می‌توانند به سطوح حمایتی تبدیل شوند.

در همین حال این روزنامه هشدار داده است: در حالی شاهد رشد شتابان تقاضا در کلیت بازار سهام هستیم که به‌نظر می‌رسد عرضه‌ آنچنان که باید پاسخگوی تقاضای موجود نیست. از این رو بار دیگر تجربه تلخ حبابی شدن قیمت‌ها و تکرار ابرنوسان دو ثلث نخست سال‌جاری، سهامداران را تهدید می‌کند. به‌ویژه آنکه به‌دلیل عدم ایفای نقش نرخ بهره در اقتصاد، احتمال شکل‌گیری مجدد تقاضای سفته‌بازانه در بازارها وجود دارد.

آخرین پیش‌بینی‌ها از بازار سهام را در صفحه پیش‌بینی بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس تا عید صد درصد صعودیه ?

    • ناشناس

      آره حتما ?

  • ناشناس

    دلار وطلا امروز شدید ریزش کرد
    شما دنبال رشد شارپی بورس هستین
    جوک سال بود

    • ناشناس

      چه ربطی داره بورس داره راه خودشو میره. مگه وقتی دلار صعود کرد بورس سقوط نکرده بود؟

  • قاسم

    از برج ۳ با ۱۷۵میلیون تومان دربورس هستم حاضرم پایاپای پولم را بگیرم وتا ابد بورس بازی نکنم .بورس ازابتدا تا انتها کلک هست .پولی که برای تولید صرف نشود وحقوقی ای که به فکر افزایش تولید نباشه وفقط سهام خریدوفروش کنه میشه کازینو ی ترامپ !!

  • غریبه

    این حرفا و نظرا چین ک میگین
    اصن بورس این نیس ک شما میگین
    یکی میگه ضرر کردم یکی میگه سود کردم یکی میگه دولت گولمون زد یکی میگه طلا سود کنه بورس میاد پاین
    یکی میگه دلار
    یکی میاد دعا میکنه برا بورسش
    این چ سهامداریه
    این ک نشد بورس
    هیچ کدوم اینا سواد و درک ودانش از بورس ندارن ندارن
    هر کی پاشد میگه من داخل بورسم
    ضرر کردم سود کردم بابا جم کنین
    بورس بیشتر از اون چیزی ک شما فکرشم میکنین
    ولی یه مشت ادم بیسواد خرابش کردن و به بازیش گرفتن
    خدایا نادانی تا کی
    التماس تفکر و اموزش و یادگیری بورس

    • ناشناس

      بله درست میفرمایید ادمهای بی پول با مایحتاج میایند با امید اینکه دو یانهایت سه ماهه سود کنند میبینند نمیشه همه راخراب میکنن همه که پول دار نیسنتد یک یادو یاچند سال صبر کنند بنده خداها میبینند طرف خانه ی انچنانی ماشین ساسی چند میلیاردی مگه شاید ماهم ازبورس بنوایی برسیم اما نمیشه

    • رضا.م.م

      شما خودت اولین فردی هستی که باید مورد اصلاح قرار بگیری.
      اول ادبیاتتو اصلاح کن که خیلی مشکل داری

    • ناشناس

      ای کاش درد ما همین ادبیات بود داداش

  • ناشناس

    قیمت ارز وطلا با اولویت جهانیش بالا نمیره
    کسی که طلا نمیخره انتظار دارین بیاد سهام بخره
    فعلا که وظعیت اینجوریه چون عوامل درهمه بازارها با سرمایه های باد آورده بدون نام ونشان دارن جولان میدن
    خدا عاقبتمون را ختم به خیر کنه
    به راحتی قیمت ارز بالا میبرن
    به راحتی قیمت ارز پایین میارن
    همه بازارها چشم به قیمت ارز بالا پایین میشن
    دلال بازی تمام عیار درتمام بازارها راه انداختن
    حساب کتاب نداره

  • اسماعیل

    سلام .دوستان از سهام فسا خبری دار ید آلان 5 ماه خریدم وهر روز منفی است. وحجم خرید هرروز زیر 20 هزار آیا بازار گردان ندارد.بین محدود سهامی است که در این 5 ماه یک روز هم مثبت نشده.احتمالا ورشکسته است وچیزی نمی گویند.خبری دارید بی زحمت اعلام کنید. متشکرم

  • رضا.م.م

    ناراحتی اعصاب گرفتم بخدا شبها با قرص خواب میخوابم
    ۴ماه نابودمون کردید ۵۰الی۷۰درصدسرمایمون دود شد رفت هوا،حتی اگر دولت ۲ماه پیاپی هم بورس رو صعودی کنه کار شاقی نکرده اکثرآ فقط میرسیم به اصل سرمایمون.
    من خودم ۱۴۰ میلیون ضرر دادم که توی اینمدت فقط ۲۵میلیونش برگشته.
    سود نمیخام ولی اصل پول من و امثال من رو پس بدید،پول ماشین زیرپامو اوردم توبورس،ضررهای مارو جبران کنید وگرنه تا عمر دارید و داریم نفرینمون پشت سرتونه.

  • ناشناس

    کارشناسان …. تقریبا ۴ ماهی که بورس قرمز پوش بود نبودین حالا شدین علامه دهر

  • ناشناس

    سهام کپشیر پشم شیشه کف قیمته هرکه بخره سودکرده

  • سویل

    دوستان سهامداری کنید تا به بیماری های روان مبتلا بشید تا روز به روز بدبخت تر شید من هفتاد میلیون ضرر کردم در بورس و با ضرر خارج شدم بخدا ارزش نداره اعصابم هم خورد شد نمیخام سود…هرکی دوست داره مریض بشه بمونه