کد مطلب: ۳۰۶۸۳۶

گزارش میدانی تجارت‌نیوز از بازار ارز:

احتمال ریزش قیمت دلار؛ دلالان ارزی چه می‌گویند؟

احتمال ریزش قیمت دلار؛ دلالان ارزی چه می‌گویند؟

از صحبت‌ها و  زمزمه‌های فعالان بازار در میدان فردوسی می‌توان فهمید که جلو روند افزایشی قیمت دلار گرفته شده و بیشتر افراد به دنبال فروش دلارهای خود هستند. این وضعیت بازار ارز در کنار خبر افزایش اختیار بانک مرکزی برای دخالت در بازار ارز، می‌تواند پیش‌بینی‌ها را به این سمت ببرد که احتمال ریزش قیمت دلار در روزهای آینده وجود دارد.

عقربه‌های ساعت، 13 ظهر یک‌شنبه هشتم مهر را نشان می‌دهد. اینجا در میدان فردوسی فعالان بازار مشغول به خرید و فروش ارز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، از فضای بازار می‌توان فهمید که این بازار آب و تاب اواخر هفته گذشته را ندارد. در حالی که روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد رقص قیمت‌ها در میدان فردوسی بودیم، امروز همانند روز گذشته و بازار از ثبات نسبی برخوردار بود.

تابلو چندین صرافی قیمت دلار آمریکا برای فروش را عددی بین 17 هزار و 200 تومان تا 17 هزار و 350 تومان نشان می‌دهد. همچنین این صرافی‌ها نرخ خرید دلار را 16 هزار و 950 تا 17 هزار و 200 تومان اعلام کرده‌اند. با این حال، صرافی‌ها تنها با ارائه بلیط و پاسپورت حاضر به فروش دلار هستند. به همین دلیل متقاضیان دلار ناچار هستند تا ارز مورد نیاز خود را از فعالان بیرون از صرافی‌ها خریداری کنند. تا لحظه تنظیم این گزارش نیز قیمت دلار با 210 تومان (1.22 درصد) کاهش نسبت به روز گذشته به 17 هزار و 21 تومان رسید.

فعالان بازار ارز بیرون از صرافی‌ها مشغول خرید و فروش هستند. اکثر آنها نرخ فروش هر دلار آمریکا را عددی نزدیک به 17 هزار و 500 و 17 هزار و 600 اعلام می‌کنند. هر چند که نرخ‌های اعلام شده اندکی تفاوت دارند، اما روند بررسی قیمت فروش دلار نشان می‌دهد که ثبات روز گذشته و پنجشنبه هفته قبل همچنان حکمفرما است.

یکی از فعالان بازار ارز میدان فردوسی در گفتگو با تجارت‌نیوز، در مورد وضعیت بازار در هفته گذشته و مقایسه آن با این هفته می‌گوید: «هفته قبل دلار تا 19 هزار و 250 و حتی 19 هزار و 500 تومان رسید. هر چقدر که قیمت دلار گران‌تر می‌شود، مردم هجوم می‌آورند. اما مقداری که قیمت پایین بیاید، مردم دست نگه می‌دارند. به همین خاطر است که الان بازار نسبت به هفته قبل راکد است. یعنی همه افراد به نوعی فروشنده هستند و خریدار کم است.»

وی ادامه می‌دهد: «وقتی که خرید دلار زیاد شود، طبیعتا دلار نیز بالا می‌رود و برعکس، هنگامی که مردم بیشتر خواهان فروش باشند، قیمت نیز پایین می‌آید که شرایط بازار امروز این گونه است.»

این فعال بازار در مورد وضعیت امروز و روز گذشته قیمت دلار در بازار می‌‌گوید: «دیروز دلار حدودا 17 هزار و 700 تا 17 هزار و 800 تومان بود. امروز نیز 17 هزار و 500 و 17 هزار و 600 تومان است. البته اندکی قیمت‌ها متفاوت است. اما در این دو روز قیمت در این حدود بوده است.»

وی ادامه می‌دهد: «به نظرم فعلا قیمت دلار بین 17 تا 18 هزار تومان باقی می‌ماند. حالا اندکی ممکن است کم یا زیاد باشد که بستگی به خرید و فروش در آن روز دارد. اگر اتفاقی خاصی نیفتد احتمالا حدود این قیمت باقی بماند و بالاتر نرود. اما به نظرم با رسیدن 13 آبان و دور دوم اعمال تحریم‌های آمریکا، دوباره قیمت دلار جهش خواهد داشت.»

وی می‌افزاید: «به نظرم حتی اگر عملا تحریمی هم در کار نباشد، اما به علت جوی که ایجاد می‌شود، دلار ممکن است دوباره جهش داشته باشد.»

اگر مردم تا حدودی دست نگه دارند و به سمت بازار هجوم نیاورند، وضعیت بهتر خواهد شد و قیمت دلار ریزش پیدا خواهد کرد.

این فعال بازار ارز اعتقاد دارد که قیمت دلار در بازار تعیین می‌شود و به دولت ربطی ندارد. وی در همین زمینه می‌گوید: «الان در دست مردم حجم قابل توجهی دلار است. اگر همین دلار موجود در دست مردم به بازار عرضه شود، قیمت پایین می‌آید.»

وی در مورد نقش مردم در تنظیم بازار ارز می‌گوید: «اگر مردم تا حدودی دست نگه دارند و به سمت بازار هجوم نیاورند، وضعیت بهتر خواهد شد و قیمت دلار ریزش پیدا خواهد کرد. اکنون شاهد وضعیتی هستیم که به محض افزایش اندک قیمت دلار مردم به بازار هجوم می‌آورند. اگر چنین روندی باشد دلار حتی به 20 هزار تومان هم می‌رسد. اما اگر خرید دلار در بین مردم کاهش پیدا کند، همین 17 هزار تومان خواهد ماند یا حتی پایین‌تر می‌آید.»

اما از صحبت‌ها و زمزمه‌های فعالان بازار در میدان فردوسی می‌توان فهمید که جلو روند افزایشی قیمت دلار گرفته شده و بیشتر افراد به دنبال فروش دلارهای خود هستند. این وضعیت بازار ارز در کنار خبر افزایش اختیار بانک مرکزی برای دخالت در بازار ارز، می‌تواند پیش‌بینی‌ها را به این سمت ببرد که احتمال ریزش قیمت دلار در روزهای آینده وجود دارد.

شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا روز گذشته در تصمیمی به بانک مرکزی این اختیار را دادند که از طریق صرافی‌ها و بانک‌ها در بازار ارز دخالت کند. تصمیمی که به گفته مرتضی پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌تواند در روزهای آینده قیمت دلار را تعدیل کند.

باید دید که ثبات حاکم بر بازار ارز طی دو سه روز اخیر تا کجا خواهد رفت و آیا قیمت‌ دلار ریزش بیشتری خواهد داشت یا اکنون در آرامش قبل از طوفان به سر می‌بریم؟ به نظر می‌رسد چنانچه اتفاق خاصی به لحاظ سیاسی رخ ندهد، قیمت دلار همچنان از ثبات برخوردار خواهد بود یا حتی ممکن است دچار ریزش شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چقدر خجالت آورده وضعیت دلاربااین تیترها

  • ناشناس

    خدا کمک کن

  • احمد

    مقاله بسیار دو پهلو نوشته شده و نتیجه گیری خاصی نمیشه ازش کرد.

    • ناشناس

      اقا چهارتا دلال كه دمشون وصله به دانه درشت هاست شدن ضامن دارندار من توليد كننده يا كارگر كم ضربه نزدن اقا توكرج يه صرافى بود پشه ميپراند حالا تواين چند مدت ده تا صرافى بازشده يارو ماهى بيست مليون تومن داره اجاره مغازه ميده ازكجا مياره شمارو به جان عزيزانتون كمى سرتون رو از زير برف دربياريد دوسال پيش به اينها ميگفتى پولى دارم چه كارى شروع كنم فورى ميگفت بزار بانك بهره بگير حالا ميگن برو دلار بخر با اون راهنمايى اول دارندار مردم نابود شد حالا مدتيه دارن ميتازن با دلار چه كسى به اينها اجازه ميده صرافى باز كنن طرف خونه فروخته دلار خريده حالا خونه گرون شده سردرگمه اينقدر مانع گذاشتن نميشه طرف توليد رفت مردانگى كنيد موانع تاسيس كارگاه رو برداريد بخدا قسم اگر ازراه خلاف جلو نريم نميشه يه كاركاه زد مثلا چيزى توليد كرد اين درد رو به كى بگيم ولله گناه داريم رحم كنيد اصلا قانون كه هيچ اقلا انسان كه هستيد كمك كنيد كارگاه ها كارشون ادامه پيدا كنه عزيزان دولتى به ولله داريم سكته ميكنيم اينقدر مانع تراشى نكنيد به خاطر خدا

  • ناشناس

    اگه کاسبای تحریم بزارن قیمت دلار پایین میاد
    از بابت تحریم هم اتفاق جدیدی نیفتاده و تازه الان وضعیت بهتر از سری قبله چون هم چین و هند رسما اعلام کردن نفت میخرن
    هم اروپا قول همکاری داده
    این یعنی درآمد ارزی ما صفر نمیشه

    • ناشناس

      وقتی اف ای تی اف تصویب نشه همون روسیه هم‌نمیتونه پول بده و تمام و تمام بانک ها ورشکست‌میشن و دلار هم فایده نداره […]