کد مطلب: ۵۲۰۸۹۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بانکی:

احتمال کاهش تحریم‌های بانکی در سال ۱۴۰۰/ ارزهای نفتی در راه ایران است؟

احتمال کاهش تحریم‌های بانکی در سال ۱۴۰۰/ ارزهای نفتی در راه ایران است؟

کامران ندری معتقد است به دنبال کاهش سخت‌گیری دولت آمریکا در تحریم‌های نفتی احتمالا به زودی تحریم‌های بانکی نیز با مقداری سهل‌گیری روبرو شود. بنابراین مشکل نقل و انتقال درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۰ تحریم‌های بانکی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آذر ماه ۹۹ رئیس جمهور در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرد: « شرایط را مناسب آن می‌دانیم که سال آینده فروش نفت را افزایش دهیم و پیش‌بینی ما فروش بیش از ۲ میلیون بشکه نفت و میعانات است».

این دست اظهارات روحانی و پیش‌بینی فروش روزانه ۲٫۳ میلیون بشکه نفت در لایحه اولیه بودجه دولت از امیدواری مقامات به افزایش برداشتن تحریم‌های نفتی و افزایش صادرات در سال پیش‌رو خبر می‌دهد.

البته گفته می‌شود که ایران رایزنی‌هایی را با کشورهای مختلف شروع کرده تا مشتریان نفت را به محض برداشته شدن تحریم، به بازار ایران برگرداند. در همین زمینه خبرگزاری رویترز نوشته است که یکی از پالایشگاه های هندی از تفاهمی با شرکت ملی نفت ایران خبر داده و توضیح داده که پس از انتخابات ریاست جمهوری، توافقنامه رسمی صادرات نفت امضا خواهد شد.

این خبرگزاری همچنین نوشته بود که ایران در ماه های اخیر به میزان قابل توجهی نفت خام برای مشتری اصلی‌اش چین صادر کرده و آمار گمرکات چین هم بر این ادعا صحه می‌گذارد.

اما اگر فرض را بر تداوم افزایش صادرات نفت ایران در سال آینده بگیریم با وجود تحریم‌های بانکی چطور قرار است پول صادرات نفت به کشور برگردد؟ کما اینکه همین حالا هم مشکل طلب‌های قبلی ایران در چند کشور خارجی حل نشده و احتمالا پول نفت با کالای اساسی تهاتر می‌شود و بنابراین گزینه برگشت پول به صورت نقد و در واقع ورود ارز از این طریق منتفی است.

مشکل انتقال پول در سال آینده

با این حال کامران ندری، کارشناس اموربانکی، به تجارت‌نیوز می‌گوید که احتمال دارد سهل‌گیری دولت بایدن در مواجهه با تحریم‌های ایران به تحریم‌های بانکی تسری پیدا کند.

او تاکید می‌کند: ظاهر امر نشان می‌دهد که دولت جدید آمریکا سخت‌گیری‌های دولت قبلی را ندارد به همین دلیل، هم پیش‌بینی داخل و هم پیش‌بینی شرکای خارجی ما این است که در ماه‌های آتی نفت بیشتری بفروشیم. حتی اگر تحریم‌ها به صورت رسمی برداشته نشده باشد. من گمان می‌کنم همین امر در رابطه با تحریم‌های بانکی هم صدق کند.

ندری ادامه می‌دهد: تحریم‌های بانکی هم مثل تحریم‌های نفتی ممکن است به صورت رسمی برداشته نشود اما سخت‌گیری سابقی که در دولت ترامپ وجود داشت، نباشد. بنابراین امکان این که ما راحت‌تر بتوانیم مطالبات نفتی‌مان را از کشورهای خریدار بگیریم بیشتر می‌شود.

به اعتقاد او چراغ سبزی که درباره آزادشدن ارزهای ایران در کره‌جنوبی و عراق داده شده، نشان‌دهنده نرمشی است که دولت بایدن در برابر تحریم‌ها از خودش نشان می‌دهد.

ندری با تاکید بر این که حتی اگر تحریم‌ها را به صورت رسمی برندارند در دوره فعلی مسئله ما تحریم‌های آمریکا نیست ، می‌افزاید: آن چه برای ما مشکل ساز است قرار گرفتن ما در لیست سیاه fatf است که ربطی به تحریم‌ها ندارد و حضور بایدن و سهل‌گیری‌هایش هم در آن اثرگذار نیست.

او ادامه می‌دهد: حضور ما در لیست سیاه به معنای بالاترین سطح هشدار است. کشورهایی که بخواهند پول ایران را جابه‌جا کنند باید نهایت احتیاط لازم را داشته باشند چون بیشترین ریسک را متحمل می‌شوند.

به گفته این کارشناس مشکل نقل و انتقالات پول نفت ایران در سال آینده تصویب نشدن fatf است. او می‌گوید: با کاهش سختگیری‌ها هم می‌توانیم نفت بیشتری صادر کنیم هم احتمال همکاری بانک‌ها با ما بیشتر است. تنها مانع ورود پول به کشور fatf است. حتی اگر آمریکا تمام تحریم‌ها را به طور کامل بردارد تا زمانی که در لیست سیاه هستیم بانک‌های دنیا برای انتقال پول به کشور با ما همکاری نمی‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    احتمالا با فرقون حمل میکنند به ایران

  • عای

    اگر سیاستمداران ما اندازه یک مسئول یک رو ستا سیاست داشتن باید بفهمند که همیشه باید مشگل را با ارباب حل کرد چون کاری ارنوکران ساخته نیست همه کاره دنیا آمریکا است نه که در برابر کسی منفعل عمل کنیم ولی حتی دادوستد هم وقتی با آمریکا داشته باشیم نوکران آمریکا میشوند نوکر ما اما اما اما داد ار فرست طلبها

  • مجید

    بهتراین راه برداشتن تحریم نفتی فرستادن تکنولوژی موشک های پیشرفته با توان انفجار خیره کننده به انثارالله است یک تیر دونشان می‌شود انثارالله پالایشگاه های عربستان با خاک یکسان کند دنیا به نفت ایران نیاز داشته باشند همین اقتصاد عربستان نابود بشود پیروزی دلاورمردان انثارالله در برداشته باشد بجز زبان زور با این احمق ها نباید با زبان دیگری سخن گفت

    • ناشناس

      نمک ساندیس خیلی گیراست

  • خسرو

    تمام مقاله دروغ برای تصویب fatfاست و طوری وانمود میکند که تمام تحریمها برداشته شده و پول نفت دارد وارد کشور میشود اما بانکهای خارجی بخاطر عدم تصویب آن نمی توانند کاری کنند مردم بدانند که fatf فقط برای ایران ایجاد شده تا جلو دور زدن تحریمها گرفته شود

  • ناشناس

    دولت بایدن که جدیدا دو نفر از مقامات رو تحریم کرد، چطوری شما میگید تسهیل روابط….دموکراتها دروغگوتر از جمهوری خواهان هستن

  • ناشناس

    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند