کد مطلب: ۸۱۰۷۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تجارت مشکوک برنج در شمال ایران/ تله‌گذاری انجمنی نوپا برای ایجاد شوک قیمتی!

تجارت مشکوک برنج در شمال ایران/ تله‌گذاری انجمنی نوپا برای ایجاد شوک قیمتی!

در حالی که برخی شالی‌کاران سال گذشته موفق به فروش برنج خود نشدند، اخیراً برخی واردکنندگان انجمنی تشکیل داده‌اند و در حال خرید گسترده این برنج‌ها هستند. اما داستان این تجارت مشکوک چیست؟ آیا باز هم پای احتکار در میان است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی شالی‌کاران شمالی اخیراً از تشکیل انجمنی در حوزه برنج خبر داده‌اند که نام برخی واردکنندگان این محصول در آن دیده می‌شود. آن‌ها با تشکیل این انجمن در حال خرید گسترده محصولاتی هستند که سال گذشته خریداری برای آن‌ها وجود نداشت و وعده می‌دهند که به‌زودی قیمت برنج را بالا ببرند. آیا باز هم قرار است احتکار برنج صورت بگیرد و این انجمن با تجارت مشکوک خود موج جدید گرانی کالاهای اساسی را به وجود آورد؟

به هر ترتیب برنج به‌عنوان مهم‌ترین غذای مرسوم ایرانی‌ها، جایگاه مهمی در سفره مردم دارد و در نوسانات بازار، كالايى است كه در زندگی یومیه، سبد غذایی و حتی قیمت سایر کالاهای اساسی تاثیر می‌گذارد. در این بین فروشندگان و کشاورزان به نوعی مهم‌ترین نقش را در زنجیره تولید و عرضه محصول ایفا می‌کنند. اما از شمال کشور که خطه اصلی کشت برنج است، اخبار چندان خوبی در خصوص فعاليت‌هاى اين حوزه به گوش نمی‌رسد.

ازجمله آنکه بخش قابل توجهى از كشاورزان، سال گذشته موفق به فروش برنج توليدى خود نشدند. در همین زمینه مرتضی رمضان‌نیا، از تولیدکنندگان برنج بابل، درباره اوضاع فعلی اين بازار در شمال کشور گفت: اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ داده، شرایط متفاوتی در بازار برنج رقم زده است. مشکل اول این بود که بخشی از برنج تولیدی به فروش نرفت؛ اما اخيرا اقداماتى جهت خريد برنج‌ها آغاز شده كه بسیار عجيب و مشکوک است.

ماجرای مشکوک در بازار برنج شمال

او درباره دلیل تعجب خود توضیح داد: اخیراً عده‌ای تشکیلاتی راه انداخته‌اند و در حال جمع‌آوری و خرید برنج‌هایی هستند که سال گذشته روی دست کشاورزان ماند. این در حالی است که برنج ایرانی آنقدر منفعت ندارد که شخصی برای آن تشکیلات به وجود آورد، ویزیتور و پرسنل استخدام کند و انبارهای خود را مملو از برنج سازد.

وی افزود: همین حالا در سیستان و بلوچستان که صدها کیلومتر با شمال کشور فاصله دارد همه مردم می‌دانند که قیمت برنج چقدر است. شما نمی‌توانید برنج طارمی که به هر کیلو از آن 80 هزار تومان فروش می‌رود را در سیستان و بلوچستان 100 هزار تومان بفروشید. این اتفاق فقط با شلوغ‌کاری و روش‌های غیرمتعارف امکان‌پذیر است. به همین دلیل هم می‌گویم که به نظرم خریداران اهداف دیگری در سر دارند و باید در آینده دید که چه اتفاقی رخ خواهد داد.

رمضان‌نیا درباره هویت اشخاصی که این تجارت مشکوک را راه انداخته‌اند، بیان کرد: اخیرا یک مجموعه که نام خود را انجمن حمایتی هم گذاشته، راه‌اندازی شده است. افرادی که این انجمن را تاسیس کرده‌اند از گذشته به فروش برنج خارجی مشغول بودند. در واقع همه این آقایان واردکننده هستند. حال سوال اصلی اینجا مطرح می‌شود که چطور شده این افراد ناگهان به فکر این صنعت و تولیدکننده افتاده‌اند؟

تله‌گذاری در بازار برنج!

این فعال صنعت برنج درباره دلیل این کار از سوی واردکننده‌ها نیز گفت: ادعای آن‌ها، این است که در عرض 10 روز می‌خواهیم فلان قدر قیمت برنج را افزایش دهیم. اين صحبت‌ها مشكوك است. تجارت برنج مانند تمام فعاليت‌های اقتصادى دیگر پیرو قاعده عرضه و تقاضاست. وقتی تقاضایی وجود نداشته باشد، شما چگونه می‌خواهید به قول خودتان قیمت برنج را بالا بکشید؟ به جز اینکه تمام برنج بازار را از شالی‌کار و فروشنده بخرید، جمع‌آوری کنید و پس از احتکار برای آن قیمت تعیین کنید. راه دیگری وجود ندارد که بشود به این نتیجه رسید.

او درباره چگونگی حمایت همزمان از تولیدکننده و واردکننده عنوان کرد: مگر می‌شود هم از تولید داخلی حمایت کرد و هم از واردات برنج خارجی؟ مطمئناً اهداف دیگری وجود دارد که ما را هم نگران کرده است. از روزی که این افراد در شمال کشور جلسه گذاشتند مشخص شد اهداف دیگری در این مجموعه پنهان شده که باید به آن توجه داشته باشیم.

رمضان‌نیا اضافه کرد: آن‌ها حتی به مسئولانِ استانی مازندران تعهد دادند که برنج‌های در انبارمانده را از برنج‌کاران بخرند. طبيعتا مسئولان هم نمی‌خواهند برنج در دست کشاورزش بماند و فروش نرود. اکنون اعضای این انجمن اعلام کرده‌اند که تمام این برنج‌ها را می‌خرند. نکته جالب توجه آنکه سه نرخ هم برای این معامله اعلام کرده‌اند که مطمئن هستم با این اعداد و ارقام هيچ كس راضی نمی‌شود حتی برنج در انبار مانده را بفروشد. درواقع می‌خواهند برنج را به قیمت ارزان بخرند تا در فروشگاه‌های خودشان به قیمت روز بفروشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تقریبا 330 کارخانه شالیکوبی در بابل فعالیت دارند که اینگونه که آقایان تصمیم گرفته‌اند، همگی باید تعطیل شوند؛ پس تکلیف معاش و خانواده آنها چه می‌شود؟ قطعاً تولیدکنندگان و شالی‌کاران در منطقه این روند را نمی‌پذیرند. درخواست ما این است که بررسی و دقت بیشتری در مورد این افراد و فعالیت‌هایشان وجود داشته باشد؛ چراکه چرخه اقتصاد برنج با اینگونه اقدامات آسیب می‌بیند و در منطقه می‌تواند مشکل‌ساز شود.

با توجه به این اظهارات به نظر می‌رسد تجارت مشکوک برنج در شمال ایران شکل گرفته است. از این رو از وزارت جهاد کشاورزی انتظار می‌رود سریع‌تر به این ماجرا ورود پیدا کند و قبل از اینکه ضربه‌ای سنگین به تولید و کشاورزی کشور وارد شود، در مقابل ادامه این روند بایستد.

برای مطالعه بیشتر صفحه‌های بازار کالا و کشاورزی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حامد

    احمق امسال برنج سرد کشت نشده،بعبارتی محصول نصف میشه،برج 1۰و1۱ برنج رو نوک درخته.

  • ناشناس

    چرا از اونایی نمگین ک بازارو به خاکو خون کشیدن همه چی بیس برابر شد جز برنجی ک ارزون شد؛ همین سبد خانواری که میکی اگ کشاورز ورشکست ش امنیت غذاییش از بین میره چرا واس تلاش برا ایجاد رفاه مصنوعی ی عده بدبخت بشن