کد مطلب: ۲۰۱۴۵۸

احیای ۶ هزار هکتار باغ چای رها شده

احیای 6 هزار هکتار باغ چای رها شده

رئیس سازمان چای کشور گفت: ۵ الی ۶ هزار هکتار باغ چای در کشور وجود دارد که از حدود ۲۰ سال پیش به حال خود رها شده است و برنامه احیای آن‌ها را در دستور کار داریم.

رئیس سازمان چای کشور گفت: ۵ الی ۶ هزار هکتار باغ چای در کشور وجود دارد که از حدود ۲۰ سال پیش به حال خود رها شده است و برنامه احیای آن‌ها را در دستور کار داریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدعلی روزبهان، در نشست خبری به مناسبت دهه فجر خبر از احیا شدن باغات رها شده چای در کشور داد و اظهار کرد: 5 الی 6 هزار هکتار باغ چای در کشور وجود دارد که از حدود 20 سال پیش به حال خود رها شده است که برنامه احیای آن‌ها در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه چای ایرانی هنوز نمی‌تواند کل نیاز مصرفی کشور را تامین کند، افزود: 24 هزار تن چای در کشور به‌طور سالیانه تولید می‌شود که از این میزان اکنون تنها 8 هزار تن باقی مانده است و می‌توانم اعلام کنم که دیگر چای ایرانی روی دست کشاورزان باقی نمی‌ماند و کلیه تولیدات کشاورزان در این بخش در بازار مصرف می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور ادامه داد: چای داخلی اگر به میزان بیشتری هم تولید شود در داخل به فروش می‌رسد زیرا علاقه برای مصرف و خرید چای داخلی در سال‌های اخیر افزایش یافته و مردم از خرید این محصول استقبال می‌کنند.

وی یادآور شد: سود فروش چای خارجی درآمد بیشتری ایجاد می‌کند به همین منظور است که تمایل برای فروش این محصول در کشور بیشتر است.

حذف مالیات بر ارزش افزوده چای خارجی به نفع تولید داخل نیست

روزبهان در پاسخ به این سوال که دولت با چه رویکردی مالیات بر ارزش افزوده واردات و توزیع چای خارجی را حذف کرده است، گفت: ما نیز این موضوع را مطرح کردیم و چنین پاسخ شنیدم که در برنامه ششم توسعه حذف مالیات بر ارزش افزوده چای خارجی حذف شده است؛ هر اقدامی که منجر به آن شود قدرت رقابت‌پذیری تولیدات داخلی ما در مقابل محصولات وارداتی کاهش یابد به ضرر تولیدکنندگان داخلی است و ما معتقدیم که می‌شود در یان ارتباط تجدید نظر داشت.

وی یادآور شد که چای داخلی نیز امسال از مالیات و ارزش افزوده معاف شد اما باید در نهایت شرایط عرضه به نحو تولیدات داخل باشد.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه دولت 128 میلیارد تومان برای چای داخلی یارانه پرداخت کرده است، گفت: فعلا چای مورد نیاز همه مردم را نمی‌توانیم تامین کنیم زیرا از طرفی هنوز معیشت چایکاران به‌طور کامل برای حضور در این بخش تامین نشده است به شکلی که هر چایکاری که بخواهد ماهیانه یک میلیون درآمد داشته باشد باید دارای دو هکتار باغ باشد اما در برخی موارد باغات کشاورزان کوچک است و پاسخ درآمد آن‌ها را نمی‌دهد.

روزبهان ادامه داد: وقتی که چایکاران ما خرده‌مالک باشند دیگر نمی‌توانند هزینه‌ای برای حرص باغات خود داشته باشند و سیستم آبیاری خود را ارتقاء دهند زیرا پولی برای این کار ندارند.

وی اظهار امیدواری کرد که شرایط تولید چای در کشورمان در حال بهبود است که از نشانه‌های آن می‌توان به خرید باغ‌های کشاورزی توسط کارخانه‌داران، تولیدکننده چای و کشاورزانی که به دنبال خرید کارخانه تولید چای هستند اشاره کرد.

رئیس سازمان چای کشور در پاسخ به سوالی که چرا در سال گذشته افزایش قیمت خرید تضمینی چای به نحوی تعیین نشد که رضایت کشاورزان را تامین کند، گفت: سال گذشته 7 درصد بر قیمت خرید تضمینی چار افزوده شد که نزدیک به نرخ تورم جامعه بود اما باید توجه داشت که در سال‌های گذشته نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در مقاطعی به صورت جهشی افزایش یافته و شاهد بالا رفتن 20، 50 و 60 درصدی نرخ خرید تضمینی بوده است که این امر می‌تواند نرخ‌های فعلی را پوشش دهد.

روزبهان افزود: از طرفی نیز باید توجه داشت که در صورتی‌که قیمت برگ سبز چای خیلی بالا برود قیمت رقابتی نخواهد داشت و کارخانجات نمی‌توانند محصول خود را در بازار به فروش برسانند.

رئیس سازمان چای کشور در ارتباط با نامه‌ای که وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با لزوم مصرف چای داخلی در وزارتخانه‌های دولتی مطرح کرده بود، گفت: دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی باید از چای داخلی استفاده کنند، در شرایط فعلی برخی از این دستگاه‌ها نیز مانند وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه کشور، بخشی از سپاه و بخشی از ارتش از چای داخلی خودمان استفاده می‌کنند اما هستند هنوز دستگاه‌هایی هستند که چای داخلی را مصرف نمی‌کنند.

وی افزود: مردم متوجه هستند که برای سلامت خود و کمک به اقتصاد کشور باید چای ایرانی بنوشند و خرید خود را در این ارتباط بیشتر کنند ا ما این مهم هنوز توسط برخی دستگاه‌های دولتی مورد توجه قرار نگرفته است.

روزبهان در پاسخ به این سوال که آیا سود بیشتر خرید چای خارجی منجر به افزایش عرضه این محصول در دستگاه‌های دولتی می‌شود یا خیر، اظهار کرد که به دلیل ملاحظات نمی‌توانم پاسخ شما را بدهم.

این مقام مسئول گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که مصرف کالاهای خارجی را باید برای خودمان حرام بدانیم باید به طور جد این امر را در دستور کار خود قرار داده و آن را سرلوحه امور قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه روند احداث آبیاری زیرسطحی در باغات چای آغاز شده است گفت: بر این اساس آب به اندازه حداقل مورد نیاز گیاه به ریشه آن رسانده می‌شود که در حال توسعه این امر در باغات چای هستیم.

رئیس سازمان چای کشور در ارتباط با مصرف چای در کشور گفت: سالانه 105 تا 110 هزار تن چای در کشور مصرف می‌شود که ما تنها توانسته‌ایم 24 هزار تن آن را از محل داخلی تامین کنیم.

آخرین وضعیت چای‌های سنواتی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به وضعیت چای‌های سنتواتی باقی‌مانده در انبارهای این سازمان گفت: این چای‌ها مربوط به سالهای 79 تا 82 است که کارخانه‌های چای وام گرفتند و بدهی خود را پرداخت نکردند که دولت مصوبه‌ای داشت که این چای‌های باقیمانده در انبار تحت کلید بانک‌ها قرار گرفته و به هیچ وجه حق اجازه تزریق در بازار به آن‌ها داده نشود.

وی درباره میزان این چای باقیمانده از نوع سنواتی گفت: میزان این چای‌ها 30 هزار تن بوده که از سال 94 تعیین تکلیف آن‌ها شروع شد و برای مصارف صنعتی در حال صادرات به خارج از کشور است.

رئیس سازمان چای کشور افزود: از چای‌های سنواتی که طی سال‌های یاد شده در انبارها باقی مانده است تنها می‌توان مشتقاتی چون رنگ و کافئین از آن استحصال کرد اما با توجه به اینکه ما این توانایی را نداریم آن را به خارج از کشور صادر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: براساس مزایده‌ای که برگزار شد 30 هزار تن از این چای با نظارت سختگیرانه خود سازمان چای، سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد و سازمان‌های دیگر نظارتی پلمپ و به خارج از کشور ارسال شد و از طرفی سیستیم قیمت‌گذاری آن به گونه‌ای اعمال شد که بعد از خروج از کشور ارزش بازگشت به داخل کشور را نداشته باشد ؛قیمت هر کیلوگرم چای فروخته شده از طریق مزایده 2790 تومان است.

رئیس سازمان چای کشور ادامه داد: بخشی دیگر از چای‌های سنواتی باقیمانده ناشی از اختلاف یک خریدار بخش خصوصی با کارخانجات چای بود که از سال 86 تا 88 به دلیل اختلافات حقوقی و تا زمانی‌که رای نهایی صادر شود چای به سازمان تعاونی روستایی برگشت که میزان آن حدود 20 هزار تن است که دولت دیگر اجازه ورود این چای‌ها را به هیچ وجه به بازار نمی‌دهد. (زیرا از سلامت لازم برای مصرف انسانی برخوردار نیست).

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.