کد مطلب: ۴۲۳۱۹۰

اخبار جدید درباره سیل سیستان / راه ارتباطی بیش از ۶۵۰ روستا مسدود شد

اخبار جدید درباره سیل سیستان / راه ارتباطی بیش از 650 روستا مسدود شد

بارش بی‌سابقه باران در مناطق جنوبی و جنوب شرق كشور كه در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده و بیش از 650 روستا را در استان‌های سیستان و بلوچستان، كرمان و هرمزگان تحت تاثیر سیلاب قرار داده است. سیلاب تاكنون جان چهار نفر را گرفته و شش روستا در سیستان و بلوچستان به طور كامل تخلیه شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها آبگرفتگی در روستاهای سیستان و بلوچستان زندگی روستاییان را مختل كرده است. آبگرفتگی در معابر و حتی منازل در برخی روستاها به حدی است كه ادامه سكونت را نه تنها در خانه‌های روستاییان برای آنها مشكل‌ساز كرده، بلكه مسدود شدن راه‌ها، امداد‌رسانی به روستاییان را دردسرساز كرده است.

27 روستای سیستان و بلوچستان با سیلاب درگیر هستند و در برخی روستاها مثل دلگان حجم آبگرفتگی به حدی زیاد است كه تعداد زیادی دام و احشام در این روستاها تلف شده‌اند.

سیل در سیستان و بلوچستان همچنین قربانی گرفت. صبح دیروز مردی میان امواج خروشان رودخانه سرباز گرفتار شد. با گزارش ماجرا به هلال احمر، امدادگران در محل حاضر شدند و پس از جست‌وجو جسد این مرد را از آب بیرون كشیدند.

همچنین پنج نفر از اهالی روستای رادو از توابع بخش پلان دشتیاری شهرستان چابهار پس از جاری شدن سیل مفقود شدند و طی تماس تلفنی به جمعیت هلال احمر یك تیم عملیاتی همراه آمبولانس به منطقه اعزام شدند. عملیات جست‌وجو و نجات بعد از پنج ساعت پایان یافت كه افراد مفقود شده در رودخانه و كانال روستای جماعت زهی پیدا شدند و نجات یافتند. دو نفر از مفقودان حال وخیمی داشتند كه بعد از اقدامات اولیه تحویل اورژانس شدند و به نزدیك‌ترین بیمارستان انتقال یافتند.

با توجه به شدت بارندگی در شهرستان كنارك و احتمال تخریب منازل در برخی روستاها، بر اساس تصمیم مدیریت بحران تعداد شش روستا در معرض خطر تخلیه و ۲۴۵ خانوار ساكن در این مناطق برای اسكان اضطراری به مدرسه از پیش تعیین شده و همچنین منازل اقوام انتقال یافتند.

طغیان رودخانه نزدیك دلگان

در بین روستاهای استان سیستان بلوچستان بخش دلگان بیشتر از بقیه روستاها تحت‌تاثیر سیلاب قرار گرفته است. آبگرفتگی قسمتی از این روستا در برخی خانه‌های بخش ایرانشهر كه به رودخانه بم پور نزدیك است، به حدود یك متر می‌رسد.

سجادی، معاون جمعیت هلال‌احمر استان سیستان و بلوچستان گفت: «در نزدیكی ایرانشهر رودخانه‌ای به نام بم‌پور واقع شده است كه بعد از راه افتادن سیلاب طغیان رودخانه‌ها و بریده شدن بندهای محدوده رودخانه سبب بالا آمدن سیلاب در شهرستان دلگان و برخی روستاهای اطراف آن شد. درواقع این منطقه بیشترین خرابی را در سیل استان داشته است. در برخی خانه‌ها آبگرفتگی تا حدود یك متر هم رسید و 17 منزل مسكونی در این منطقه به كلی تخریب شد.»

وی خاطرنشان كرد: بارندگی‌های سیل‌آسا همراه با طغیان رودخانه‌های محلی در سیستان و بلوچستان سبب تخریب ۹۳ واحد مسكونی شد. بیشترین تخریب منازل سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان با ۵۸ مورد در فنوج گزارش شد.

مسدود شدن مسیر 300 روستا

معاون استاندار سیستان و بلوچستان شامگاه دیروز گفت: راه دسترسی بیش از ۳۰۰ روستای حوزه بخش‌های دشتیاری، پلان و مرکزی این شهرستان همچنان قطع است و بارندگی‌های سیل آسا خسارت‌های زیادی به بخش‌های زیرساختی شامل راه، کشاورزی، آب، تلفن، واحدهای مسکونی و غیره وارد کرده است.

رحمدل بامری در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سرریز شدن آب سد زیردان در بالادست دشتیاری و پلان و حجم بالای سیلاب رودخانه کاجو به واحدهای مسکونی و اراضی کشاورزی پایین دست خسارت‌های سنگینی وارد کرده است.

3 قربانی سیل

سیلاب هرمزگان را هم تحت تاثیر قرار داده است.خانم علی یاری، معاون هلال احمر استان هرمزگان در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: «14 روستای استان هرمزگان با سیل درگیر هستند، اما در این میان پنج شهرستان شرقی استان بیشتر از سایر شهرها تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. جمعیت هلال احمر استان از روز گذشته تاكنون به طور پیوسته مشغول امداد‌رسانی به این روستاها هستند.»

از آنجا كه در این استان هم مشكل عمده مردم مسدود شدن راه ارتباطی روستاها است، خانم ركنی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران استان كرمان در مورد امداد‌رسانی به روستاها این‌طور توضیح داد: «بسته شدن راه‌های ارتباطی روستاها، انجام عملیات امدادرسانی را سخت كرده بود و باز كردن راه‌های ارتباطی مهم‌ترین دغدغه‌ای بود كه ستاد مدیریت بحران استان با آن درگیر بوده است. تاكنون اكثر راه‌ها باز شده و در حال حاضر معاون استاندار برای بازدید از روستاها و رفع مشكلات آنها اقدام كرده است.»

سیلاب در پنج روستای شهرستان جاسك هرمزگان به حدی شدید بود كه نیروهای امداد و نجات اقدام به تخلیه روستاها كرده‌اند.

آبگرفتگی امكان تردد خودرو و عابران را از آنها گرفته و هلال احمر اهالی روستاها را در چادرهای امدادی اسكان داده است.

سلحشور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان در تشریح عملیات امداد رسانی به ساكنان روستاهای گرفتار سیل گفت: «شهرستان جاسك و بشاگرد بیشترین تاثیر را از سیلاب اخیر گرفته‌اند. در منطقه گابریك و جاسك و همچنین كاسكو پارامون بشاگرد، آبگرفتگی منازل به حدی بود كه ساكنان روستاها امكان استقرار در مناطق مسكونی خود را نداشتند و در حال حاضر در چادرهایی كه هلال احمر برایشان فراهم كرده، مستقر شده‌اند. نیروهای هلال احمر پتو و مواد غذایی و اقلام بهداشتی هم در اختیار روستاییان قرار داده‌اند. »

سلحشور میزان آبگرفتگی را در بندرعباس بیش از 160 میلی‌متر و در جزیره قشم بیش از 215 میلی‌متر اعلام كرد و در ادامه در مورد جان‌باختگان سیلاب این‌طور توضیح داد: «روز گذشته در حالی كه سطح آبگرفتگی در بشاگرد زیاد بود، سطح آب رودخانه سیلابی پاهتك هم بالا آمده بود. در همان حال دو فرد موتور سوار كه اهل بشاگرد نبوده و از روستاهای اطراف به آنجا آمده بودند، در سیلاب رودخانه گرفتار شدند. در حالی كه یكی از آن دو نفر توسط نیروهای امداد هلال احمر نجات پیدا كرد، خبر از گرفتار شدن دوستش داد و چند ساعت بعد جسد نفر دوم در گل و لای رودخانه پیدا شد.»

دومین نفری كه تحت تاثیر سیل جان خود را از دست داد جوانی بود كه برای كوهنوردی به نزدیكی بستك هرمزگان رفته بود. سلحشور در این مورد گفت: «هر چند كشته شدن جوان هرمزگانی ارتباط مستقیم با سیل نداشت، اما تحت تاثیر سیل جوان كوهنورد نتوانسته بود بعد از بالا رفتن از كوه دوباره پایین برگردد. زمانی كه خبر مفقود شدن این جوان اطلاع داده شد، تیم جست‌وجو و نجات هلال احمر كوهستان‌های بستك را مورد بررسی قرار دادند و جسد او را در گل و لای حاصل از سیل كشف كردند.»

عصر دیروز نیز بر اثر ریزش آوار در روستای حاجی آباد یک نفر جان خود را از دست داد تا تعداد قربانیان به 4 نفر افزایش پیدا کند.همچنین 2 نفر در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان ناپدید شدند.

سیل راه ارتباطی 363 روستا را قطع کرد

در حالی كه سیل شهر كرمان و شهرستان‌های آن را هم درگیر كرده است، انسداد راه‌های ارتباطی روستاهای كرمان در وضعیت بدی قرار دارد.
به گفته مجید سعیدی، مدیركل مدیریت بحران استانداری كرمان راه ارتباطی ۳۶۳ روستا در ۹ شهرستان بافت، رابر، قلعه‌گنج، رودبار، منوجان، ریگان، كرمان، رابر و جیرفت به دلیل بارش برف و باران مسدود شده بود و تلاش برای بازگشایی این محورها ادامه دارد به طوری كه با بازگشایی راه برخی روستاها اكنون راه ارتباطی ۲۹۹ روستای كرمان بسته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان كرمان هم گفت: در مدت 48 ساعت، به بیش از ۳۸۰۰ نفر گرفتار در سیل، برف و كولاك دو روز اخیر استان كمك‌رسانی شد.

نیاز فوری به امداد‌رسانی هوایی

سیل در سیستان و بلوچستان حالا هشتگ جدید فضای مجازی است. هشتگی دردناك كه بین خبرهای داغ دیگر، سعی می‌كند خودی نشان بدهد، اما زورش نمی‌رسد! دست سیل‌زده‌های سیستان و بلوچستانی به جایی بند نیست، آسمان به‌اندازه یك سال برایشان باران باریده، آب، روستاهایشان را خالی از سكنه كرده، مردم در شرایط بحرانی خارج از خانه‌هایشان اسكان پیدا كرده‌اند، راه‌های مواصلاتی بسته شده و تا لحظه نوشته شدن گزارش، امدادرسانی به دلیل شرایط جوی نامناسب در ضعیف‌ترین حالت ممكن درحال انجام است و مردم جنوب سیستان و بلوچستان، به خصوص اهالی منطقه دشتیاری یا در محاصره سیلاب قرار گرفته‌اند یا آب ظرف امروز و فردا به خانه‌های آنها هم می‌رسد. بحرانی كه فعلا به تخلیه تعداد زیادی از روستاها انجامیده، مخصوصا در بخش دشتیاری، پلان و مركزی كه روی هم جمعیتی 120 هزار نفری را تحت تاثیر سیل قرار داده است. این اما همه ماجرا نیست و بخشدار بخش دشتیاری شهرستان چابهار از مسدود شدن راه‌های ارتباطی بیش از صد روستای این بخش خبر می‌دهد و می‌گوید كه به امدادرسانی هوایی در منطقه نیاز است.

حامد سارانی از طغیان رودخانه‌های باهوكلات و كركور خبر می‌دهد؛ طغیانی كه به بسته شدن راه‌های ارتباطی روستاهای این منطقه انجامیده و مردم گرفتار را نیازمند امدادرسانی‌های ویژه كرده است.

مردم منطقه اما می‌گویند كه با توجه به هشدارهای قبلی مبنی بر وقوع سیل، امدادرسانی به‌اندازه كافی انجام نشده و همین اتفاق به گلایه بسیاری از محلی‌ها در دشتیاری تبدیل شده است. محلی‌هایی كه معتقدند بعد از توفان گنو، همان توفان بزرگ خرداد 86، هیچ وقت آسمان و زمین را این‌قدر خشمگین ندیده بودند كه قبل از این نه باران این‌قدر كه حالا باریده برسرشان باریده بود و نه رودخانه‌ها این‌طور طغیان كرده بودند. مرد جوانی كه از دیروز فیلمش در فضای مجازی دست به دست می‌شود یكی از همین محلی‌هاست؛ مردی كه لباده طوسی پوشیده؛ همان لباس بلوچی و پر از گلایه پر از بغض، دستش را تا گردنش بالا می‌آورد و می‌گوید ما تا اینجا در آبیم. چرا كسی كمك‌مان نمی‌كند. چرا هلی‌كوپتر نمی‌فرستند؟ مگر ما جزو ایران نیستیم؟ حیوانات‌مان را آب برد، دام‌هایمان از دست رفت… خانه و زندگی برایمان نماند، چرا كسی كمك‌مان نمی‌كند؟!

گلایه او در جنوب استان سیستان و بلوچستان، حالا حرف مشترك خیلی‌هاست؛ اسكندر رامش دهیار روستای لكوكچ یكی از روستاهایی كه درگیر سیل شده به ما می‌گوید: «در سمت دشتیاری، آب رودخانه باهوكلات بالا آمده و طغیان كرده و تمام روستاهایی كه در نزدیكی این رودخانه قرار دارند در محاصره سیل هستند، تعدادی از آنها تخیله شدند و تعداد زیادی هم درحال تخیله شدن هستند، اما مشكل بزرگ اینجاست كه اگر آب رودخانه كاجو هم بالا بیاید، واقعا اوضاع مردم بحرانی می‌شود.»
او از قطع شدن راه‌های ارتباطی روستاهای مختلف منطقه می‌گوید و این‌كه مردم همه به بلندی پناه برده‌اند و وضعیت مناسبی ندارند!

عبدالمجید دهقان یكی از اهالی روستای شیرگواز باهوكلات است؛ مردی كه با خانواده پنج نفره‌اش از دیشب خانه و زندگی‌اش را ترك كرده و سیل جای آنها پا توی خانه گذاشته؛ عبدالمجید حال و روز خوشی ندارد، از نرسیدن نیروهای امدادی شكایت می‌كند، از این‌كه زن و بچه‌اش شب را زیر سایه‌بان فلزی گذرانده‌اند، بی پتو و زیرانداز، كه فعلا نه از نیروهای هلال احمر خبری بوده و نه بقیه نهادهای امدادی.

گلایه‌ای كه از زبان مراد بلوچ یكی از اهالی روستای دمپك هم می‌شنویم؛ او هم به ما می‌گوید كه خانه و زندگی‌اش را گذاشته و جانش را برداشته و رفته جایی كه از سیل دور باشد. او هم گلایه می‌كند كه كسی كمك‌شان نكرده و تا حالا خود محلی‌ها، به داد خودشان رسیده‌اند و اگر كمكی شده از خودی‌ها بوده. گلایه او هم وقتی به تلخی می‌رسد كه به جای خالی نهادهای امدادی اشاره می‌كند…

برای علی‌بخش شه‌بخش، رئیس شورای بخش دشتیاری این گلایه‌ها آشناست؛ او از وقتی كه باران سیل‌آسا در جنوب شرقی كشورمان باریدن گرفته، از وقتی كه آب خروشیده و بالا آمده از این گلایه‌ها زیاد شنیده و به ما می‌گوید: «وضعیت در منطقه ما واقعا بحرانی است، بعضی روستاها كاملا زیر آب هستند، در تعداد كمی از روستاها طغیان آب فروكش كرده اما آب به سمت بقیه روستاها در حركت است و قطعا آنها هم به زودی درگیر می‌شوند.» شه‌بخش ادامه می دهد: شنیدیم كه چند ماشین هلال احمر به سمت روستاهای ما حركت كرده بودند، اما چون مسیر بسته بود نتوانستند به مردم برسند و واقعا تنها راه استفاده از بالگرد است؛ بالگردهایی كه اگر از راه برسند می‌توانند به مردم سیل‌زده، چادر، مواد غذایی و كمك‌های درمانی برسانند.

حركت‌های خودجوش امدادی

مردم چابهار اما دست روی دست نگذاشته‌اند، منتظر نیروهای امدادی نمانده‌اند و خودشان از وقتی خبر مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستاهای محروم منطقه دهان به دهان بین‌شان پخش شده، دست به دست هم داده‌اند برای امدادرسانی؛ درست مثل نانوایی‌هایی كه از وقتی خبر را شنیده‌اند، نان رایگان پخته‌اند تا قدمی در مسیر كمك به سیل‌زده‌ها برداشته باشند.

محمدعثمان بلیده‌ای، عضو یكی از همین گروه‌های خودجوش مردمی است كه از لحظه وقوع سیل در منطقه حضور دارد. او به نمایندگی از گروهی از جوانان شهر چابهار به ما می‌گوید از دیروز درحال جمع‌آوری كمك برای سیل‌زده‌های منطقه است: «در این مدت حبوبات، كنسرو، نان و سایر مواد غذایی را كه نیاز اولیه مردم است، تهیه كردیم و به تعدادی از روستاها رساندیم، اما روستاها خیلی زیاد است و رسیدگی به همه آنها كار سختی است. او كه در حال حركت به سمت روستای عوركی است، می‌گوید شنیده مردم روستا را خالی كرده‌اند و روی دسترس‌ترین بلندی ممكن، حتی شاخه‌های درخت‌ها پناه گرفته‌اند…»

او به نمایندگی از نیروهای داوطلب حاضر در منطقه از نیاز مردم سیل‌زده به بالگرد‌های امدادی می‌گوید و از نیروهای مسلح و هلال احمر درخواست می‌كند كه بالگردهایشان را به منطقه بیاورند، چراكه دسترسی به روستاهایی كه در محاصره آب قرار گرفته‌اند فقط با بالگرد ممكن است.»

زمان نامعلوم تخلیه آب

كابوس سیل اما آن‌طور كه به نظر می‌رسد تا پایان هفته دست از سر این منطقه برنمی‌دارد و علت این اتفاق خاك نفوذ‌ناپذیر منطقه است كه آب را نمی‌بلعد. موضوعی كه علی بامری رئیس اداره راهداری چابهار به آن اشاره می‌كند. او تماس ما را درحالی جواب می‌دهد كه به بازدید محورهای مواصلاتی مسدود منطقه رفته و از نزدیك شاهد حجم آبی است كه خروشان از راه رسیده و زندگی مردم را مختل كرده. او هم به ما می‌گوید كه محورهای روستایی با توجه به حجم زیاد بارندگی و سیلاب، با مشكلات زیادی روبه‌رو هستند، كه حجم آب با توجه به سرریز شدن دو سد زیردان و پیشین درحال زیاد شدن است و نمی‌تواند تخمین بزند كه كی این همه آب از منطقه تخلیه می‌شود.

بحران سیل اما فقط در دشتیاری خسارت به بار نیاورده؛ از گوشه و كنار سیستان و بلوچستان خبر می‌رسد كه آب درخیلی جاها در حال طغیان و حال دلگان، مهرستان، سرباز، سروان، سیب و سوران، فنوج، لاشار و بخش‌های مركزی كورین هم خوب نیست، روستاهای زیادی در محاصره سیل قرار گرفته‌اند و در خیلی جاها مردم تا كمر در آب فرو رفته‌اند؛ مدارس تعطیل شده و خیلی جاها امكانات هلال احمر برای كمك رسانی كافی نیست و جای خالی زیرساخت‌های مناسب در استانی كه محرومیت از در و دیوارش می‌بارد، حالا خدمات‌رسانی را هم به سیل‌زده دشوار كرده است.

منبع: روزنامه جام جم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.