خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۹۰۱۱

اعتراض وزارت بهداشت به اختصاص ارز ارزان برای توتون و تنباکو؛

دخانیات هم‌ردیف جوجه یک‌روزه و شیر گاو ارز دولتی می‌گیرد

دخانیات هم‌ردیف جوجه یک‌روزه و شیر گاو ارز دولتی می‌گیرد

در فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی برای توتون و تنباکو اولویت‌هایی در نظر گرفته شده که آنها با عدس، جوجه یک روزه و شیر گاو در یک طبقه‌بندی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اختصاص ارز دولتی برای تولید کالاهای دخانی مانند توتون و تنباکو و قرار گرفتن اولویت این محصولات دخانی هم‌ردیف برخی کالاهای اساسی مانند عدس، جوجه یک‌روزه، شیر گاو و… از آن خبرهایی است که وقتی می‌شنوی، پیش از هر موضوعی به یاد هشدارهای پی‌درپی سخنگوی وزارت بهداشت طی چند ماه اخیر می‌افتی که درباره پایین بودن مصرف شیر و لبنیات به دلیل کاهش قدرت خرید خانواده‌ها، هشدار می‌دهد و تاکید دارد که برای تامین شیر و لبنیات در کنار اختصاص منابع هدفمند، به کنترل قیمت نیاز است، اما هیچ گوش شنوایی این هشدارها را نمی‌شنود.

نتیجه این نشنیدن‌ها افزوده شدن بر تعداد بیمارانی است که یا در نتیجه سیگار کشیدن بیمار می‌شوند یا از نخوردن لبنیات و شیر آسیب می‌بینند. به‌ویژه آن که مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت خبر داد: طبق برآوردهای قبلی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه بخش سلامت ناشی از مصرف دخانیات است. همچنین هزینه‌های مرگ زودرس و ناتوانی‌های ناشی از مصرف دخانیات ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر خسارت بر کشور وارد می‌کند. در مجموع مبلغی حدود ١٠٠ هزار میلیارد تومان ناشی از مصرف دخانیات به کشور تحمیل می‌شود.

بهزاد ولی‌زاده در گفتگو با ایسنا بیان کرد: در فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی در خصوص دریافت حمایت دولت برای واردات کالاها در زمینه برخی از مواد اولیه کالاهای دخانی مانند توتون و تنباکو، اولویت‌هایی در نظر گرفته شده است که با اولویت‌های در نظر گرفته‌شده برخی کالاهای اساسی مانند عدس، جوجه یک‌روزه، شیر گاو و… که در اولویت سوم قرار دارند، در یک طبقه‌بندی هستند. وی ادامه داد: اگر در این فهرست از یک تا ۱۰ دسته اولویت‌بندی وجود داشته باشد، آن کالاهایی که اولویت بالایی دارند، ارز دولتی بیشتری دریافت می‌کنند و اگر در اولویت ۱۰ قرار گیرند، هیچ ارز مبادله‌ای دریافت نمی‌کنند. ولی‌زاده گفت: تولیدکنندگان محصولات دخانی به دلایل مختلف مانند اینکه این محصول در حال تولید است و اگر این را تولید نکنیم با قاچاق روبه‌رو می‌شویم، کار خود را توجیه می‌کنند؛ اما این بهانه‌ای است که کشور را از اجرای یک سیاست موثر مالیاتی عقب نگه داشته است؛ جایی که می‌توانیم یک ظرفیت درآمدی حداقل ۱۲ هزار میلیارد تومانی در کشور داشته باشیم، از ظرفیت درآمدی چشم‌پوشی می‌شود. وی با تاکید بر اینکه درآمدهایی که طی چرخه عرضه محصولات دخانی ایجاد می‌شود، سودش به جیب دلالان و تولیدکنندگان محصولات دخانی می‌رود، گفت: هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد سود حاصل از تولید محصولات دخانی به جیب صنایع تولیدکننده می‌رود، بدون آن که دولت از این درآمد بهره‌مند شود.

در این زمینه سخنگوی وزارت بهداشت هم از اعتراض شدید به اختصاص ارز دولتی به محصولات دخانیات خبر داد و گفت: در این باره اعتراض شدیدی کردیم. از نظر ‏وزارت بهداشت، اختصاص حتی یک ریال تسهیلات به دخانیات ضرر دارد. ما معتقدیم هیچ ارزی نباید به دخانیات اختصاص یابد. ‏حریرچی تاکید کرد: قیمت دخانیات در ایران نسبت به دیگر کشورها کمتر است و تنها کاری که می‌توان در زمینه کاهش مصرف سیگار انجام داد افزایش قیمت آن است.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.