کد مطلب: ۳۰۵۵۵۴

دو عضو اتاق بازرگانی مطرح کردند:

شائبه اخذ زیرمیزی برای عرضه دلار در بازار ثانویه

شائبه اخذ زیرمیزی برای عرضه دلار در بازار ثانویه

دو عضو اتاق بازرگانی می‌گویند که چند نرخی بودن ارز پدیده زیرمیزی و گسترش فساد را در بخش‌های اقتصادی فراهم کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، چند روز پیش پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در توئیتی نوشت:« امروز مطلع شدم که خرید ارز از بازار ثانویه نیز به بلای زیرمیزی دچار شده! فاصله 7-6 هزار تومانی بازار آزاد با ثانویه ارزش دادن چند صد تومانی ناچیز را دارد. سیاست‌های ارزی و تجاری غلط چه سفره‌های فسادی که نگستراند. حکمرانی بد اقتصادی خدمتگزار حلقه به گوش رانت و فساد است.»

در این میان نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین هم درباره فسادهای گسترده شده در بازار چند وجهی ارز به تجارت‌نیوز می‌گوید: درحال حاضر ما با پنج نرخ متفاوت ارز در اقتصاد کشور رو به رو هستیم. اولین نرخ که با آن خوراک پتروشیمی‌ها تامین می‌شود معادل سه هزار و 800 تومان است. همچنین با ارز چهار هزار و 200 تومانی هم قرار است دولت کالاهای اساسی کشور را تامین کند. سامانه نیما هم جزو دیگر خدمات ارزی است که در این حوزه هم، نرخ ارز به قیمت 8-7 هزار تومان تعیین شده است.

مجیدرضا حریری درباره قیمت دلار می‌افزاید: مدل دیگری وجود دارد که با ارز دولتی می‌توان کالاها و خدماتی که در حوزه فراورده‌های نفتی، سوخت کشتی، هواپیما و ارز مسافرتی با نرخ 12 هزار تومان از سوی دولت برای این فعالان تامین می‌شود. ارز آزاد دیگری هم در بازار طراحی شده که نیاز کوچه و بازار را تامین می‌کنند.

او تصریح می‌کند: با وجود این ما به جای دو نرخی بودن ارز با پنج شکل متفاوت رو به رو هستیم. قاعدتا افرادی که ارز در اختیار دارند منابع دلاری خود را با بالاترین قیمت به دست مصرف‌کننده می‌رسانند در این میان خریداری هستند که قصد دارند دلار خود را در بازار با کمترین نرخ تامین کنند.

حریری می‌گوید: در گذشته با دو نرخی بودن ارز نمی‌توانستیم بازار را مدیریت و کنترل کنیم. بی‌شک با نقایصی که در بخش سیاست‌گذاری‌ها وجود دارد و در بازار ارز آزاد به دلیل مابه‌التفاوت قابل توجه آن با نرخ ارز دولتی، زمینه بروز فساد ایجاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مریم

    یه عده ای براسودبیشترکشوررادروضعیت بدی قرارمیدن مجلس این وسط چکارمیکنه