خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۹۵۳۰

یک کارشناس اقتصاد ورزش در گفتگو با تجارت‌نیوز:

فعلا نباید خشونت‌ در فوتبال را به اقتصاد ربط داد

فعلا نباید خشونت‌ در فوتبال را به اقتصاد ربط داد

یک کارشناس اقتصاد ورزش در مورد میزان ارتباط خشونت‌های جدید در فوتبال با وضع اقتصادی کشور، می‌گوید: برای پاسخ به این سوال نیاز به اطلاعات بیشتری داریم و فعلا برای قضاوت زود است. اکنون مدت زمان کوتاهی از شروع لیگ گذشته است. اگر این خشونت‌ها در ادامه لیگ به همین صورت باقی بماند آنگاه می‌توان جدی‌تر به این قضیه نگاه کرد.

اکنون چند هفته از آغاز لیگ جدید فوتبال می‌گذرد. اما شروع لیگ امسال با خشونت‌های قابل‌توجه حین انجام بازی‌ها همراه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازی هفته اول استقلال با تراکتورسازی تا پرسپولیس با استقلال خوزستان در اهواز و اخیرا بازی پرسپولیس و نفت مسجد سلیمان، همگی یک وجه اشتراک دارند و آن واژه‌ای به نام «خشونت» است.

برخی افراد خشونت‌های اخیر فوتبال را بازتابی از نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی می‌دانند.

علی مختاری، کارشناس اقتصاد ورزش در گفتگو با تجارت‌نیوز اعتقاد دارد که نمی‌توان قاطعانه در این مورد اظهارنظر کرد و می‌گوید: ابتدا باید گفت وجود ارتباط بین دو پدیده الزاما به معنای رابطه مستقیم بین آنها نیست. در واقع هر ارتباطی دال بر وجود علیت نیست.

وی می‌افزاید: به عنوان مثال، هر سال مهر ماه برگ درختان شروع به زرد شدن می‌کنند و همزمان بچه‌ها نیز به مدرسه می‌روند. دو اتفاق همزمان هستند اما اساسا هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. در واقع در اینجا این همزمانی و علیت دال بر علیت نیست.

مختاری ادامه می‌دهد: بنابراین به نظرم به سادگی نمی‌توان به این سوال پاسخ داد که آیا خشونت‌های فوتبالی بازتاب نارضایتی اقتصادی مردم بوده‌اند یا خیر. اما می‌توان یک فرضیه را مطرح کرد. فرضیه‌ای به این شیوه که شرایط بد اقتصادی در ایران بر روی رفتارهای فوتبالی تماشاگران نیز اثرگذار بوده است.

این کارشناس اقتصاد ورزش ادامه می‌دهد: حال اگر بخواهیم به این فرضیه پاسخ بدهیم باید به سراغ انواع و اقسام شواهد برویم. مقایسه‌های مختلف انجام دهیم. به نظرم ما برای پاسخ به این سوال نیاز به اطلاعات بیشتری داریم و فعلا برای قضاوت زود است. اکنون مدت زمان کوتاهی از شروع لیگ گذشته است. اگر این خشونت‌ها در ادامه لیگ به همین صورت باقی بماند آنگاه می‌توان جدی‌تر به این قضیه نگاه کرد.

مختاری در پایان می‌گوید: همچنین اگر ما در کنار این خشونت‌ها توانستیم شواهد دیگر اجتماعی مانند آمار سرقت، تعداد پرونده‌های خشونت، نرخ شکایت‌ها و…. را بیاوریم که نشان بدهد خشونت در حال افزایش است، آنگاه می‌‌توان گفت فرضیه ما تقویت شده و به واقعیت نزدیک است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.