فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۴۲۸۶۴۳

بررسی تجارت‌نیوز از اظهارات یک هفته اخیر حسن روحانی:

سیگنال‌های رئیس جمهور برای فعالان بازار ارز / ارزانی دلار در راه است؟

سیگنال‌های رئیس جمهور برای فعالان بازار ارز / ارزانی دلار در راه است؟

رئیس جمهور در هفته گذشته سه سخنرانی مهم داشت. او در اظهاراتش از بازار سرمایه و اهمیت آن سخن گفت که نشان دهد دولت بیش از گذشته در میان بازارها نگاهش به بازار سهام است. اگر با این پیام‌ها نقدینگی سرگردان به سمت بورس برود احتمالا در روند ارز و طلا نوسان قابل توجهی رخ ندهد.

ابراهیم علیزاده : رئیس جمهور روز یکشنبه اخیر بر وحدت سیاسی در داخل کشور تاکید کرد، فردای آن روز در دیدار با یک مقام ارشد اتحادیه اروپا از آمادگی ایران برای تعامل و همکاری‌های خارجی سخن گفت و چهارشنبه اخیر نیز به بهبود اوضاع اقتصادی اشاره کرد. آیا این اظهارات سیگنال‌های قابل اتکا برای فعالان بازار ارز به همراه دارد؟ حسن روحانی دقیقا چه گفته است و این جملات حاوی چه پیام‌هایی برای فعالان بازارها است؟

1- حسن روحانی، رئیس جمهور در نشست هیات دولت روز چهارشنبه، 16 بهمن ماه گفت: «امروز شما می‌بینید حرکتی که برای تولید شروع شده، بورس را می‌بینید، بازار بورس را می‌بینید چگونه است، تعادل را می‌بینید.»

او در اظهاراتش از بازار سرمایه و اهمیت آن سخن گفت که نشان دهد دولت بیش از گذشته در میان بازارها نگاهش به بازار سهام است. اگر با این پیام‌ها نقدینگی سرگردان به سمت بورس برود احتمالا در روند ارز و طلا نوسان قابل توجهی رخ ندهد. در همین مورد در هفته اخیر وزیر اقتصاد نیز با اشاره به جذب بخشی از نقدینگی سرگردان اقتصاد ایران به سمت بورس اذعان کرد که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، ممکن بود در بازارهای ارز و طلا نوسان ایجاد کند.

در همین حال، رئیس جمهور در ادامه اظهاراتش در نشست هیات دولت بیان کرد: «آخرین آماری که بانک مرکزی به ما داد این بود که در تورم پیش‌نگر، در تورم تولیدکننده، تورم دی ماه 0.7 درصد بوده، این بدان معنا است که مسیر دارد به مسیر درست هدایت می‌شود. اینکه در همین شرایط باز 4.5 میلیارد دلار در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌شود به معنای این است که مسیر ما مسیر درستی است.»

اشاره روحانی به سرمایه‌گذاری خارجی در کشور نیز می‌تواند سیگنال اطمینان‌بخشی برای بازار ارز به همراه داشته باشد.

او همچنین بر تقویت سرمایه اجتماعی تاکید کرد، مقوله‌ای که ضعیف شدن آن می‌تواند در افزایش نااطمینانی مردم به آینده و نوسانات بازارها خود را نشان دهد، اما با تاکید روحانی بر این مقوله به نظر می‌رسد حداقل در آینده نزدیک سیاست‌گذاران مولفه سرمایه اجتماعی را مدنظر دارند.

2- پیش از سخنرانی روز چهارشنبه اخیر، حسن روحانی در دیدار با هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اظهارات قابل توجهی داشت.

او دوشنبه 14 بهمن ماه در این دیدار اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده تعامل و همکاری با اتحادیه اروپا برای حل و فصل مسایل بوده و هر زمان طرف مقابل به طور کامل به تعهداتش عمل کند، ایران نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت.

این اظهارات روحانی نیز پیام اطمینان‌بخشی برای بازارهای ارز و طلا به همراه داشت.

وی همچنین عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان نسبت به نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایبند بوده و روند نظارت‌ها آنچنان که تا امروز انجام شده، ادامه خواهد داشت، مگر اینکه با شرایط جدیدی مواجه شویم. (پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری)

در این دیدار، جوزف بورل، هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز سه جمله قابل توجه در راستای تایید پیام‌های اطمینان‌بخش روحانی بیان کرد. او گفت: «توسعه همکاری‌ها با ایران در این راستا همواره برای اتحادیه اروپا حائز اهمیت بوده است.» «از اینکه طرف‌های اروپایی نتوانستند به تعهدات خود در برجام عمل کنند،‌ متأسف هستم.» «به عنوان هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همه توان خود را برای ایجاد تعاملی قدرتمند در راستای حفظ برجام بکار خواهم بست.»

3- یکشنبه 13 بهمن ماه نیز رئیس جمهور در مراسم تجدید میثاق اعضای هیأت دولت با آرمان‌های امام راحل و شهیدان، اظهارات قابل توجهی داشت.

روحانی در این روز گفت: امروز هم به وحدت و اتحاد و امید برای موفقیت نیاز داریم و ما تردیدی نداریم تا روزی که جمهوریت و اسلامیت هست، ملت ما در برابر همه توطئه‌ها پیروز خواهد شد.

تاکید او بر وحدت پیام سیاسی امیدبخشی برای تداوم ثبات در بازارهای ارز و طلا می‌تواند به همراه داشته باشد.

روحانی همچنین در این سخنرانی تاکید داشت: «امید و وحدت و نشاط را از مردم نگیریم.»

آیا تاکید رئیس جمهور بر وحدت و سرمایه اجتماعی از سویی و ارسال پیام‌های سیاسی تنش‌زدایی ایران برای دیگر کشورها می‌تواند سیگنال‌های اطمینان‌بخشی برای ثبات بازار ارز یا حتی ارزانی قیمت دلار در روزهای پیش‌رو به همراه داشته باشد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.