کد مطلب: ۳۶۹۴۰۲

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

دولت و بانک مرکزی از خطاهای ارزی درس بگیرند / پرهیز از ارزانی مصنوعی قیمت دلار

دولت و بانک مرکزی از خطاهای ارزی درس بگیرند / پرهیز از ارزانی مصنوعی قیمت دلار

حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت: دولت و بانک مرکزی باید از اشتباهات دولت‌های سابق و روسای گذشته بانک مرکزی درس عبرت بگیرند و از کنترل و ارزانی مصنوعی قیمت دلار در بازار آزاد پرهیز کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از نگاه خیلی از کارشناسان بخشی از نوسانات سال گذشته به کنترل قیمت دلار و پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت دلار بوده است. آیا این تجربه ممکن است بار دیگر در اقتصاد ایران تکرار شود؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: کنترل مصنوعی و کاذب قیمت دلار در بازار آزاد و رها شدن به یکباره فنر قیمتی به طور حتم عملکرد صحیح و کارشناسانه‌ای از سوی مسئولان نیست، بلکه ضرورت دارد که دلار به صورت هوشمندانه و به روز تعیین قیمت شود.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته برخی روسای بانک مرکزی به صورت مصنوعی و کاذب قیمت دلار را پایین نگه‌داشته بودند که شواهد حاکی از آن است عملکرد مسئولان در جهت کنترل مصنوعی نرخ دلار در بازار آزاد به هیچ عنوان منطقی و کارشناسانه نبوده است، زیرا به یک مرتبه روند قیمت دلار در بازار سینوسی شده و به ضرر ثبات اقتصادی کشور تمام شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: دولت و بانک مرکزی باید از اشتباهات دولت‌های سابق و روسای گذشته بانک مرکزی درس عبرت بگیرند و از کنترل و ارزانی مصنوعی قیمت دلار در بازار آزاد پرهیز کنند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا بازار متشکل ارزی می‌تواند بی‌ثباتی موجود در بازار ارز را كاهش دهد و سازوكاری شفاف و قابل رصد را برای معاملات انواع ارز ایجاد كند؟ تصریح کرد: راه‌اندازی بازار متشکل ارزی یک ضرورت است و بدون شک می‌تواند ثباتی در قیمت ارز ایجاد کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال آیا نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بازار متشکل ارزی به معنای مداخله مستقیم دولت در بازار ارز نیست؟ افزود: نمی‌توان کنترل و نظارتی در بازار ارز نداشت و از طرفی هم نباید دخالت بانک مرکزی در بازار ارز به حدی باشد که اگر زمانی مداخله این نهاد دولتی در بازار ارز متوقف شد دلار با نوسانات قیمتی شدیدی مواجه شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ورود بانک مرکزی باید متناسب با شرایط موجود در بازار ارز باشد، گفت: همچنین مداخله بانک مرکزی نباید به نحوی باشد که بانک از ذخایر ارزی خود استفاده کند، بلکه کنترل بازار ارز باید به نحوی هوشمندانه باشد تا مردم احساس ثبات در بازار ارز کنند. بدون شک ثبات در بازار ارز باعث رونق تولید داخلی و توسعه سرمایه‌گذاری در کشور خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بانک مرکزی درسال ۹۷دلارده بار سقوط کرد هی میبردش بالا.. […] عامل بیکاری همه ایران شده.وعامل هرچی فساد ورانت هست […]

  • ایرانی

    اینا رو به همتی بگین
    حالا اون زرنگه تزریق محدود انجام میده اما همین که پیاز و تخم مرغ صادر میکنه واسه تزریق دلار خودش به مردم فشار میاره از بالا رفتن دلار بدتره
    یه روزی این فنر دلار که همتی جمعش کرده در میره اونوقت دلار ۳۰ هزار تومنی هم داریم و بدبخت میشیم