خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۷۴۷۰

ارزش واردات در خرداد ۲۳درصد کاهش یافت

ارزش واردات در خرداد ۲۳درصد کاهش یافت

تراز تجاری اقتصاد ایران در ۱۵ ماه گذشته منتشر شد. در این گزارش به ارزش واردات و صادرات در اقتصاد ایران می‌پردازیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش واردات در خرداد بالغ بر ۲۳درصد کاهش یافته است، این در حالیست که واردات در اردیبهشت ماه بالغ بر ۸۰درصد رشد را تجربه کرده بود.

اکوایران گزارش داد، این کاهش به ارزش بالغ بر ۱٫۲ میلیارد دلار برآورد شده است. یکی از علل کاهش چشمگیر واردات در ماه خرداد را می‌توان ناشی از افزایش نرخ ارز در چند ماه گذشته دانست.

از نظر اقتصادی با افزایش قیمت ارز اصطلاحا واردات گران شده و دیگر خرید از خارج از کشور به صرفه نیست. با توجه به اینکه از اردیبهشت ماه شاهد روندی افزایشی در نرخ دلار بوده‌ایم و این جهش تقریبا در خرداد به اوج خود رسید، باعث شد تا میزان واردات نیز تحت‌تاثیر قرار گیرد و کاهش یابد.

البته با افزایش نرخ ارز بایستی میزان صادرات نیز افزایش یابد. اما چرا در این زمان کالاهای داخلی برای خارجیان ارزان شد و آنها تمایل به مصرف از کشور ما را پیدا کردند، اما در خرداد این موضوع رخ نداد و ارزش صادرات کمی نسبت به اردیبهشت ماه کاهش یافت؟

البته کاهش میزان واردات در خرداد بسیار چشم گیرتر از کاهش صادرات بود. به بیان دیگر ارزش صادرات غیرنفتی تنها حدود ۵درصد در خرداد کاهش یافته که می‌توان تحریم‌ها را علت بالا نرفتن صادرات در مواقع افزایش نرخ ارز در ایران دانست.

در این گزارش به بررسی روند صادرات و واردات اقتصاد کشور و همچنین تراز تجاری در ۱۵ ماه گذشته پرداخته شده است.

تغییر جهت صادرات و واردات در ابتدای ۱۴۰۱

رقم صادرات در نخستین ماه سال جاری ۳میلیارد و ۶۹۹میلیون دلار به ثبت رسیده است که نسبت به رقم اسفند ماه کاهش قابل توجهی داشته است.

به عبارت دیگر در فروردین میزان صادرات غیرنفتی در کشور نسبت به ماه پایانی سال ۱۴۰۰ حدود ۱٫۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. این کاهش در خصوص واردات به شکل چشم‌گیری بیشتر بود. به‌طوری که رقم واردات از حدود ۶٫۴میلیارد دلار در اسفند به ۲٫۸میلیارد دلار در فروردین رسید.

همین امر باعث شد تراز تجاری در ابتدای سال جاری مثبت ۸۷۵میلیون دلار به ثبت برسد، در حالی که در اسفند ماه تراز تجاری منفی یک میلیارد و ۳۳۲میلیون دلار بوده است. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد عموما در ماه اول سال تراز تجاری مثبت و میزان واردات کاهشی می‌شود.

نوسان تراز تجاری بین مثبت و منفی

در اردیبهشت ماه با جهش چشمگیری در میزان واردات مواجه بوده‌ایم و ارزش ماهانه آن به نزدیکی ۵٫۳میلیارد دلار رسید.

به بیان ساده‌تر ارزش ماهانه واردات در اردیبهشت بالغ بر ۸۰درصد نسبت به فروردین رشد داشت. با وجود اینکه میزان صادرات نیز در این ماه افزایش را تجربه کرد، به این دلیل که رشد واردات بسیار بالاتر بود، باعث شد تا تراز تجاری در این ماه منفی ۴۷۴میلیون دلار به ثبت رسد.

اما در خرداد رویه تراز تجاری تغییر کرد. با وجود اینکه در ماه گذشته هم میزان صادرات و هم میزان واردات کاهش یافت، اما دقیقا بر خلاف ماه قبلی کاهش در میزان واردات بیش از کاهش صادرات بوده است.

همین امر باعث شده است تا تراز تجاری مثبت شود. رقم واردات در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه حدود ۱٫۲میلیارد دلار و ارزش صادرات حدود ۲۷۰میلیون دلار کاهش یافته است.

و واردات

گزارش صادرات و واردات بدون احتساب نفت خام ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.