کد مطلب: ۵۴۴۸۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهامداران سهام عدالت چقدر ضرر کردند؟

سهامداران سهام عدالت چقدر ضرر کردند؟

سهام عدالت در مرداد پارسال به اوج خود رسید تا جایی که برگه سهام یک میلیون تومانی حدود ۴۰ میلیون تومان ارزش داشت، با افت بازار سرمایه سهامداران چقدر ضرر کرده‌اند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دقیقا ششم خرداد پارسال بود که مسئولان سهام عدالت اعلام کردند که فروش سهام عدالت آغاز شده است و اولین فروش را کارگزاری بانک ملی انجام داد.

پس از آن کارگزاری دیگر بانک‌ها و کارگزاری‌های مستقل مانند مفید، آگاه و فارابی وارد فرایند فروش سهام شدند و سهامداران به امید فروش سهامشان در این کارگزاری‌ها حساب کاربری ایجاد کردند.

در خرداد پارسال ابتدا ۳۰ درصد اول آزاد شد و در مرداد ۳۰ درصد دوم. مسئولان همچنین وعده داده بودند که ۳۰ درصد سوم در دهه فجر پارسال و ۱۰۰ درصد آن قبل از عید امسال آزاد می‌شود که هیچ کدوم عملی نشد و سقف آزادسازی همان ۶۰ درصد باقی ماند.

از خرداد تا نیمه اول مرداد فروش سهام عدالت کند بود، پول آن نیز خرد خرد واریز می‌شد تا جایی که سهامداران از دریافت کمتر از ۱۰ هزار تومان نیز می‌گفتند.

با آغاز روند کاهشی بورس بسیاری از فعالان بورسی فروش آبشاری سهام عدالت را علت ریزش بورس می‌دانستند، فشارها تاحدی بود که مدیر عامل سهام عدالت دستور به توقف فروش سهام عدالت داد. در ادامه نیز صف‌های میلیونی فروش سهام امیدها را برای فروش سهام عدالت کمتر کرد.

در زمان رشد بازار سهام عدالت نیز رشد کرد. یک برگه سهام یک میلیون تومانی در مرداد بیش از ۴۰ میلیون تومان قیمت داشت.

یعنی اگر بازار سرمایه روند صعودی و یا حداقل تعادل را حفظ می‌کرد یک خانواده پنج نفره که سهام عدالت یک میلیون تومانی دارند در تابستان پارسال ۲۰۰ میلیون تومان سهام داشتند که در همان دوره می‌توانستند ۱۲۰ میلیون تومان آن را نقد کنند. ۸۰ میلیون تومان باقی مانده نیز تا در دو ماه پایانی پارسال نقد می‌شد.

همچنین برگه سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۲۱ میلیون تومان می‌ارزید. اگر یک خانواده پنج نفره این برگه‌های سهام عدالت را داشتند در مرداد پارسال صاحب ۱۰۵ میلیون تومان دارایی در بورس بودند که ۶۳ میلیون تومان آن را در تابستان می‌توانستند بفروشند و حدود ۴۲ میلیون تومان باقی مانده نیز در دو مرحله بهمن و اسفند سال ۹۹ نقد می‌کردند.

اما بورس نتوانسته خودش از روند نزولی نجات دهد، مسئولان نیز که بارها وعده تغییر روش فروش سهام عدالت داده‌اند نتوانسته‌اند کاری را پیش ببرند، یعنی عملا فروش سهام ممکن نیست.

در این مدت یعنی از مرداد پارسال تا الان که فروش سهام عدالت یک ساله می‌شود، سهام عدالت بیش از ۵۰ درصد افت کرده است.

سهام ۵۳۲ هزار تومانی از ۲۱ میلیون تومان به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تومان رسیده و سهام یک میلیون تومانی حدود ۱۷ میلیون ۵۰۰ هزار تومان ارزش دارد.

بنابراین از مرداد پارسال تا الان یک خانواده پنج نفره‌ای که سهام یک میلیونی داشته‌اند و در مرداد پارسال ارزش سهامشان حدود ۲۰۰ میلیون تومان بوده الان حدود ۸۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که قابل فروش نیست. یعنی حدود ۱۱۱ میلیون تومان ضرر کرده‌اند.

همچنین خانواده پنج نفره‌ای که برگه‌های سهامشان ۵۳۲ هزار تومانی بوده و در مرداد سهامشان حدود ۱۰۵ میلیون تومان ارزش داشته حالا ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌ارزد، یعنی ضرر بیش از ۵۷ میلیون تومانی.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • باران

    از برکات دولت تدبیر و امید است.
    علی برکت ا…

  • ناشناس

    الان یسال تیتر میزنن ارزشش امروز انقده اونقده اومد پایین رفت بالا
    هر چقدر از اونور بزرگا با ندادن پولمون اعصابمونو ریختن بهم
    از اینور خبرگزاریا با خبر و تیترای الکیشون روانیمون کردن
    جالبش اینجاست که حتی یه مسئولم نمیاد جلو دوربین اصل داستانو بگه … ولی اگه منم جاشون بودم با این تررر زدن سکوت میکردم?سودمونو هم هنوز ندادن!??

  • ناشناس

    ممکن هس ک سهام بال بره

  • ناشناس

    چقدر سخت و پیچیده سهام عدالت باید میرفت داخل بورس تا نابود بشه با بقیه سرمایه مردم .سهام عدالتو ازاد میکردند شرکتهای بزرگ مثل فولاد و ذوب اهن و بانکها سهام مردمو به قیمت مناسب میخریدند اگه واقعان میخواستند کاری برای مردم بکنند

  • ناشناس

    فقط واریزکنیدپولشوکه خداشاهدا بشدت نیازداریم هرچی خوردیدنوش جان فقط ضررهم هست واریزکنیدک نیازداریم خیلی خیلی خیلی بخداقسم

  • ناشناس

    اگه کم هم شده واریزکنیدک درپرونده سهام ببنیدبخدانیازداریم ب پولش

  • زهرا خدری 1349

    راستی آقای حسین فهیمی چه خبر از اون صندوقی که قرار بود سهام عدالت ما رو بخره ؟!

  • ناشناس

    که چی بشه کم شدن سهام وبورس این تقصیر مردم هست، نه، آقای روحانی با هزاران دروغ ودغل بایس شد مردم سهام خود را بفروشن، همانطور که آقای احمدی نژاد دادن آقای روحانی با پرویی تز چنگ مردم درآورد، ،،مگه اختیار بالا پایینش دست مردم هست، دولت هرچی خواست همون میشه، ،،تجارت نیوز عزیز، ،لطفان چاپش کن، ممنون

  • حاج علی

    یادمه اوایل آزادسازی سهام عدالت بود من میگفتم بفروشیم چون طبق تجربه ای که تو این سال ها کسب کردم دیدیم که چیزی که قرار باشه به ملت تعلق بدن یه بلایی سرش میاد حالا بماند عمدی یا سهوی که اطرافیانم گفتن نه آقا نفروش تو که دستت به دهنت میرسه لنگ این پول نیسی حتی ماجرا تا جایی پیش رفت کم مونده بود زندگیم از هم بپاشه و خانمم ازم جدا شه که بخاطر خانمم شده بود بیخیال افکارم شدم حالا که همون افرادی که میگفتن نفروش تو دیوونه ای این یه سرمایه ی نقد با پیشرفت بسیار بسیار عالی در آینده هستش وقتی تو جایی حرف از سهام عدالت میوفته سرخ میشن و سکوت میکنن چون جوری ارزش سهام عدالت افت کرده که نمیدونن چجوری رویاهایی که در موردش داشتن رو فراموش کنن
    دوستان درسته بجز ماجرای سهام عدالت تو بورس نصف بیشتر سرمایه ی زندگیم رو از دست دادم اما تونستم با تجربیاتی که داشتم تو حوزه ی ارز دیجیتال جبرانش کنم اونم چندین درصد بیشتر از تلفات بورسیم
    توصیه ی من به شما اینه قید سهام عدالت هاتون رو بزنین تا دیگه نه اعصابتون داغون شه نه فکرتون مشغولش باشه و خیلی نه های دیگه و با یه سرمایه ی کم وارد بازار ارز دیجیتال بشین و البته بگم پیشبینی شده متاسفانه یه فاجعه ی بد برای این بازار در راه هستش اما خب هر جوری حساب کتاب میکنن میبینن بازار ارز دیجیتال کشش همچین ضربع ای رو داره و در آخر حتما نباید رو بیت کویین ریسک کرد اگر دو ماه پیش ۱۰ هزار دوج خریداری میکردین با قیمت هر دوج زیر صد تک تومن تو چند روز اخیر که قیمتش به بالای سیزده هزار تومن رسیده بود یه مبلغی حدود ۱۳۰ میلیون تومن سود خالص دریافت میکردین که در اصل برای اون تعداد دوجی که خریداری کرده بودین مبلغی حدود یک میلیون تومن پرداخت کرده بودین
    به امید موافقیت همه ی هم وطنان خوب کشورمون
    بدرود