کد مطلب: ۳۹۳۲۷۷

یک کارشناس اقتصادی پاسخ داد:

آینده قیمت ارزهای دیجیتال در ایران چه خواهد شد؟

آینده قیمت ارزهای دیجیتال در ایران چه خواهد شد؟

یک کارشناس اقتصادی در خصوص آینده ارزهای دیجیتال در ایران گفت: اگر قیمت‌هایی مصوب برای برق مصرفی استخراج بیت کوین اجرایی شود، چون قیمت برق صادراتی عدد کوچکی نیست کسی برای فعالیت در این صنعت سر و دست نمی‌شکند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس آخرین اخبار, بیت کوین به عنوان یک صنعت شناخته شده و قرار بر این است که فعالان این حوزه از وزارت صمت مجوز بگیرند و برق مصرفی این صنعت نیز به پیشنهاد وزارت نیرو هفت سنت محاسبه شود.

آیا با گران شدن نرخ برق مصرفی فعالان در این صنعت باقی می‌مانند؟

میثم راد‌پور، کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت برق در ایران گفت: ظرفیت تولید برق در کشور 70 هزار مگاوات و کمتر از 30 هزار مگاوات مصرف کل کشور است. فقط دو ماه از سال که هوا خیلی گرم است ظرفیت مصرفی به توان تولیدی نزدیک می‌شود. مگر چقدر از این مقدار صادر می‌شود که هزینه استخراج بیت کوین را این گونه محاسبه می‌کنند، محاسبه هزینه فرصت از این روش درست نیست؛ این روش محاسبه همانند فروشنده‌ای است که فقط دو جنس را به به قیمت بالا فروخته است و حالا می‌خواهد همه اجناس را با همان قیمت بالا بفروشد، اما نتیجه این است که اجناس با این قیمت به فروش نمی‌رسد چون گران است.

با نرخ مصوب برق برای استخراج بیت کوین، این صنعت بازدهی نخواهد داشت.

رادپور می‌گوید: با نرخ مصوب برق برای استخراج بیت کوین، این صنعت بازدهی نخواهد داشت.

وی در این خصوص افزود: برق صنعتی در حالت پرباری حدود یک سنت و برق تجاری که برق بدون یارانه است بین 1.5 تا دو سنت است. دولت نیز هر کیلو وات را حدود 1.6 سنت می‌خرد که برق بدون یارانه محسوب می‌شود و هزینه‌ای را از جیب پرداخت نمی‌کند، اما برق صادراتی خیلی گران‌تر از این رقم‌هاست.

وی گفت: اگر قیمت‌هایی مصوب برای برق مصرفی استخراج بیت کوین اجرایی شود، چون قیمت برق صادراتی عدد کوچکی نیست کسی برای فعالیت در این صنعت سر و دست نمی‌شکند.

وی ادامه داد: با گران شدن برق کارآمدی بیشتر دستگاه‌های ماینر پایین می‌آید، مثلا بازدهی دستگاه M3 منفی می‌شود و بازدهی دو تا سه درصدی را ثبت می‌کند. البته بستگی به نوع دستگاه نیز دارد، یا باید فرد دستگاه خیلی خوبی بخرد که سرمایه پایه کارش بالا می‌رود یا اگر دستگاه سطح پایینی بخرد، باید هزینه برق بیشتری بدهد. به هر صورت با این مصوبه بازدهی کار پایین می‌آید.

رادپور عنوان کرد: در خیلی از کشورها مثل چین، برخی از ایالات‌های آمریکا، سوئیس و… هزینه برق ارزان‌تر از ایران است. در برخی از کشورها افرادی هستند که به عنوان «هاست» دستگاه‌های ماینر فعالیت می‌کنند، یعنی کار تعمیر، برق، سرمایش و نگهداری را انجام می‌دهند و از صاحب دستگاه‌ها اجاره می‌گیرند، هزینه این «هاست ماینر‌ها» حدود هفت سنت است. یعنی کسی که سود می‌گیرد هفت سنت است اما در ایران فقط نرخ برق را هفت سنت در نظر گرفته‌اند.

وی در خصوص ویژگی این ارز گفت: بیت کوین اولین ارز پذیرفته شده است که حدود 17 میلیون آن استخراج شده و کمتر از چهار میلیون آن باقی مانده است، این کمیابی به ارزش آن افزوده است. این ارز همچنین امنیت خیلی بالایی دارد، شاید بتوان بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا را حک کرد اما امکان حک این ارز وجود ندارد، یعنی کسی نمی‌تواند تغییری در آن ایجاد کند حتی این تغییر توسط پروتکل سازنده نیز امکان‌پذیر نیست.

وی در خصوص کاربرد این ارز برای کشور عنوان کرد: برای مبادلات غیرقانونی مثلا در شرایط تحریمی به عنوان یک آب باریکه می‌توان به آن نگاه کرد.

رادپور معتقد است: این صنعت به نیروگاه‌های که در بیکاری مطلق هستند کمک می‌کند. اگر کل ماینینگ دنیا در ایران جمع شود مصرف برق آن کمتر از 10 درصد ظرفیت اسمی تولید برق در کشور است. دولت احساس کرده که کسری بودجه خود را از این محل می‌تواند جبران کند، دولت باید برق بدون یارانه بدهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جیب دولت مثل جیب کارگران خالی است !